در حوادث رانندگی نوروز بیش از ۷۶۹ نفر جانشان را از دست دادند

بر اساس گزارش پلیس، ۹۰ درصد خودروهای دخیل در تصادف‌ها، تولید داخل و ۱۰ درصد خارجی بودند

صحنه تصادف یک کامیون و پراید در جاده‌ــ قدس‌آنلاین 

داده‌های آماری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی نشان می‌دهد از ۲۴ اسفند که طرح نوروزی پلیس آغاز شد، تا صبح روز سه‌شنبه چهاردهم فروردین، بالغ بر ۹۳ هزار تصادف شهری و جاده‌ای در سراسر ایران رخ داده است و در حوادث رانندگی این بازه زمانی، ۷۶۹ نفر جانشان را از دست داده‌اند.

احمدرضا رادان، فرمانده نیروی انتظامی، عصر دوشنبه در گفت‌وگو با صداوسیما، از مصدومیت بیش از ۱۹ هزار نفر در حوادث رانندگی نوروز خبر داد و گفت که برخی از آنان ممکن است در آینده به دلیل شدت جراحت فوت کنند. سیاوش محبی، جانشین رئیس پلیس راه، نیز صبح سه‌شنبه اعلام کرد که شمار مصدومان تا صبح سه‌شنبه از ۲۰ هزار نفر فراتر رفته است.

رادان با گرفتن انگشت اتهام به سوی مردم ادعا کرد: «بخش عمده‌ای از تصادف‌ها ناشی از سرعت غیرمجاز، توجه نداشتن به جلو، انحراف به چپ و رعایت نکردن مقررات است.»

با وجود اینکه مقام‌های جمهوری اسلامی پیوسته مردم را به عنوان عامل اصلی حوادث رانندگی معرفی می‌کنند، داده‌های رسمی اثبات می‌کند که جاده‌های ناامن و خودروهای غیراستاندارد داخلی در وقوع تصادف‌های شهری و بین‌شهری نقش عمده‌ای دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن مومنی، رئیس پلیس راه کشور، به‌تازگی گفته بود که جاده‌های کفی (جاده‌های مسطح و طولانی) و جدا نبودن مسیرهای رفت و برگشت باعث بروز تصادف می‌شود. 

تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، هم در پایان تعطیلات نوروز اعلام کرد که در حدود ۲۰ روز اجرای طرح نوروزی پلیس در سراسر ایران، بیش از ۱۳ هزار تصادف رانندگی منجر به جرح و مرگ رخ داده است که از این میان، ۹۰ درصد خودروهای دخیل در تصادف‌ها، تولید داخل و ۱۰ درصد خارجی بودند. بر مبنای گزارش پلیس، ۶۲ درصد این خودروها از نوع پراید و پژو بوده‌اند.

کیفیت پایین خودروهای تولید داخل که از آن‌ها به عنوان «ارابه مرگ» نام برده می‌شود، موضوعی است که حتی وابستگان حاکمیت نیز به آن اذعان کرده‌اند. در یکی از تازه‌ترین اظهارنظرها، لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس، اعتراف کرد کیفیت خودرو «مهم‌ترین عامل» وقوع تصادف‌ها است و خودروهای داخلی از نظر «حفظ جان سرنشین در تصادف‌ها» پایین‌ترین استاندارد را دارند. به گفته این نماینده مجلس، در ساخت خودروهای داخلی به کیفیت و طراحی آن‌ها و نوعی فولادی که در حوادث رانندگی می‌تواند حافظ جان سرنشین‌ها باشد، توجه نمی‌شود و مقاومت خودروها در برابر تصادف‌ها و ضربات آزمایش نمی‌شود.

آمار‌های رسمی نیز نشان می‌دهند که در ۴۵ درصد حوادث رانندگی یکی از سه وسیله نقلیه پراید، پژو ۴۰۵ و موتور سیکلت نقش دارند. پیش‌تر، مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی، افشا کرده بود که در پنج سال منتهی به ۱۴۰۰ بیش از هفت هزار پرونده مربوط به تصادف خودرو پراید در بیمه تشکیل شده و این خودرو در صدر فهرست خسارت‌های بیمه‌ای قرار داشته است.

رئیس پلیس راهور فراجا در آخرین روزهای اسفند هم در یک کنفرانس خبری، اذعان کرد که خودروهای پراید، ساینا و پژو پرتصادف‌ترین و حادثه‌سازترین خودروها در ایران‌اند.

داده‌های آماری سازمان پزشکی قانونی نشان می‌دهد که طی یک دهه اخیر، بیش از ۱۰ هزار نفر در حوادث رانندگی تعطیلات نوروز جان باخته‌اند. با وجود اینکه خودروهای داخلی به بلای جان مردم در شهرها و جاده‌های ایران تبدیل شده‌اند، دولت ابراهیم رئیسی همچنان از عمل به وعده‌اش مبنی بر واردات خودرو خارجی امتناع می‌کند.