پلیس راه ایران: حوادث رانندگی نوروز جان ۶۱۷ نفر را گرفت

طی یک دهه اخیر بیش از ۱۰هزار نفر در حوادث رانندگی تعطیلات نوروز جان باختند

سیاوش محبی، جانشین رئیس پلیس راه کشور، اعلام کرد از ابتدای اجرای طرح نوروزی پلیس در ۲۴ اسفند تا صبح روز جمعه دهم فروردین ۶۱۷ نفر درپی حوادث رانندگی جان باخته‌اند. همچنین در این بازه زمانی بیش از ۱۶هزار و ۵۸۰ نفر نیز در تصادفات جاده‌ای مصدوم شده‌اند.

این مقام پلیس، با بیان اینکه تاکنون متوسط ۲۶میلیون تردد در جاده‌های ایران ثبت شده است، گفت که استان‌های کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان، اصفهان، خراسان رضوی و خوزستان پرحادثه‌ترین استان‌های کشور ازنظر میزان بالای تصادفات جاده‌ای بوده‌اند.

جانشین رئیس پلیس راه کشور «توجه نکردن به جلو» را «مهم‌ترین» عامل وقوع تصادفات جاده‌ای در ایام نوروز دانست و به خبرگزاری ایلنا گفت: «ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه به‌دلیل خستگی و خواب‌آلودگی، استفاده از تلفن همراه حین رانندگی و سرعت و سبقت غیرمجاز نقش مهمی در حوادث رانندگی روزهای گذشته داشته‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او بدون اشاره به عوامل دیگر، ازجمله جاده‌های غیراستاندارد و خودروهای ناامن در بروز تصادفات رانندگی، انگشت اتهام را به سوی شهروندان گرفت و گفت: «به ماموران پلیس راه در تمام استان‌ها ابلاغ شده است که با تخلفات حادثه‌ساز به‌خصوص استفاده نکردن از کمربند ایمنی و سرعت و سبقت غیرمجاز با قاطعیت برخورد کنند.»

محبی ضمن اشاره به‌ روزهای پایانی تعطیلات نوروزی به شهروندان توصیه کرد از روز شنبه، که موج بازگشت مسافران از استان‌های زیارتی و سیاحتی آغاز می‌شود، برای بازگشت از سفر عجله نداشته باشند. در ساعت‌های اولیه صبح حرکت کنند و بازگشتشان را به شب‌هنگام موکول نکنند.

جانشین رئیس پلیس راه کشور در ادامه نیز خستگی رانندگان را یکی از عوامل تصادفات دانست و گفت در حادثه روز پنج‌شنبه استان سمنان، که منجر به فوت ۹ نفر شد، راننده خودرو مقصر یک هزار کیلومتر بدون استراحت رانندگی کرده بود و خواب‌آلودگی‌اش باعث وقوع این تصادف شد.

جمعیت هلال‌احمر ایران نیز روز پنج‌شنبه در اطلاعیه‌ای، با استناد به آمار عملیات فنی رهاسازی مصدومان حوادث رانندگی که در خودروها محبوس شده بودند، اعلام کرد که شدیدترین تصادفات نوروزی در جاده‌های استان‌های کرمان، فارس و خراسان جنوبی رخ داده‌اند.

علاوه بر خطاهای انسانی، که نقش بسیار مهمی در وقوع تصادفات شهری و بین‌شهری دارند، جاده‌های پرخطر و خودروهای بی‌کیفیت داخلی نیز عواملی‌اند که آمار حوادث رانندگی در ایران را از میانگین جهانی بالاتر برده‌اند.

تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، در آخرین روزهای اسفند در یک کنفرانس خبری، اذعان کرد که تاکنون ۳ خودرو پراید، ساینا و پژو پرتصادف‌ترین و حادثه‌سازترین خودروها بوده‌اند. در خبری دیگر حسن مومنی، رئیس پلیس راه کشور، نیز گفت که جاده‌های کفی (جاده‌های مسطح و طولانی) و جدا نبودن مسیرهای رفت و برگشت باعث بروز تصادف می‌شود.  

داده‌های آماری سازمان پزشکی قانونی نشان می‌دهد که طی یک دهه اخیر بیش از ۱۰ هزار نفر در پی حوادث رانندگی در تعطیلات نوروز جان باخته‌اند.