شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه «آتش‌بس فوری» در غزه را تصویب کرد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به تصویب این قطعنامه، وتو نکردن ایالات متحده را «عقب‌نشینی آشکار» از موضع پیشین این کشور خواند

شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه «آتش‌بس فوری» در غزه را تصویب کرد، آمریکا رای ممتنع داد - سازمان ملل متحد

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه با تصویب قطعنامه‌ای خواستار «آتش‌بس فوری» در جنگ غزه و «آزادی همه گروگان‌ها» شد. ایالات متحده تنها کشوری بود که به این قطعنامه رای ممتنع داد.

۱۴ عضو دیگر شورای امنیت سازمان ملل متحد به این قطعنامه که پیشتر از سوی ۱۰ عضو منتخب این شورا پیشنهاد شده بود، رای مثبت دادند.

عمار بن‌جامع، سفیر الجزایر در سازمان ملل متحد در پی تصویب این قطعنامه در شورای امنیت گفت: «فلسطینیان در رنج بسیارند. این نبرد خونین برای مدت زیادی ادامه داشته است. ما باید پیش از آن‌که دیر شود به این نبرد خونین پایان دهیم.»

شورای امنیت سازمان ملل با تصویب این قطعنامه خواستار «آتش‌بس فوری» در ماه رمضان جاری شد که به «آتش بس پایدار» ختم شود. این نهاد همچنین از شبه‌نظامیان حماس خواست تا همه گروگان‌های حملات هفتم اکتبر به اسرائیل را آزاد کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با انتشار متنی در شبکه اجتماعی خواستار تصویب این قطعنامه شده و هشدار داده بود: «شکست [این قطعنامه] نابخشودنی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریاض منصور، فرستاده تشکیلات خودگردان فلسطینی در سازمان ملل با اشاره به این که این قطعنامه باید «نقطه عطفی» برای پایان این جنگ باشد، گفت: «از کسانی دنیا آن‌ها را از دست داد، از کسانی که می‌توانستند نجات یابند اما کشته‌شدند، عذرخواهی می‌کنیم.»

حماس نیز طی بیانیه‌ای با استقبال از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد که «[این قطع‌نامه] آمادگی دوطرف برای مبادله زندانیان را تحکیم می‌بخشد.»    

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به تصویب این قطعنامه، وتو نکردن ایالات متحده را «عقب‌نشینی آشکار» از موضع پیشین این کشور خواند و گفت که این موضع به تلاش‌‌های اسرائیل برای آزادی بیش از ۱۳۰ گروگانی که هنوز در اسارت حماس در غزه‌اند، لطمه می‌زند.


بنیامین نتانیاهو همچنین سفر هیات مشورتی اسرائیلی به واشنگتن را لغو کرد و گفت: «[این قطعنامه] حماس را امیدوار می‌سازد که فشار‌های بین‌المللی به‌ آن‌‌ها امکان دهد که بدون آزادی گروگان‌ها به آتش‌بس دست‌یابند.»

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به سخنان نتانیاهو گفت: «رای ما به هیچ‌ عنوان به معنای تغییر سیاست ما نیست. هیچ‌چیزی در سیاست ما تغییر نکرده است، هیچ چیز.»

کربی همچنین افزود: «ما از این که [هیات اسرائیلی] به واشنگتن نمی‌آید تا بتوانیم در مورد جایگزین‌های مناسب برای حمله به رفح با آن‌ها گفتگو کنیم، بسیار ناامید شدیم.»

بیشتر از جهان