وقوع انفجار در قندهار، شهر محل اقامت رهبر طالبان

ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، در قندهار ساکن است و به همین دلیل این شهر تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد

انفجار در شهر قندهار‌ــ ارسالی به ایندیپندنت فارسی

مقام‌های طالبان در استان قندهار تایید کردند که روز پنجشنبه دوم فروردین (۲۱ مارس) انفجاری در مرکز این شهر، در نزدیکی دفتر کابل‌بانک نو رخ داده است.  

این انفجار در چهارراه شهیدان در مربوطات ناحیه اول شهر قندهار و در زمانی اتفاق افتاد که شماری از نیروهای طالبان برای دریافت حقوق ماهانه و برخی غیرنظامیان برای امور مالی به بانک مراجعه کرده بودند.  

اسدالله جمشیدی، سخنگوی پلیس طالبان در قندهار، می‌گوید که در این انفجار سه غیرنظامی کشته و ۱۲ تن زخمی شده‌اند اما منابع محلی در قندهار آمار کشته‌شدگان و زخمی‌ها را بیشتر می‌دانند.   

به گفته این منابع، مجروحان این حادثه به بیمارستان میرویس منتقل شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است و نوع موادمنفجره استفاده‌شده هم مشخص نیست. با این حال معمولا شاخه خراسان داعش مسئولیت حملاتی از این دست را بر عهده می‌گیرد.  

این نخستین انفجار در سال‌ ۱۴۰۳ در افغانستان است و در حالی رخ می‌دهد که رژیم طالبان ادعا می‌کند امنیت را در سرتاسر این کشور فراهم کرده‌ است.  

قندهار محل اقامت ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان است و به همین دلیل تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد. به طوری که مقام‌های ارشد طالبان که قصد دارند با ملا هبت‌الله دیدار کنند باید حضورا به قندهار بروند و پس از بررسی‌های امنیتی متعدد، با او دیدار کنند.  

جبهه مقاومت ملی افغانستان و جبهه آزادی از طریق درگیری‌های چریکی با طالبان مبارزه می‌کنند.  

جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود اعلام کرد که در سال‌ ۱۴۰۳، تعداد ۱۵۰ حمله به طالبان در ۱۷ استان انجام داده و در گزارش سالانه این جبهه آمده است که در این حملات ۱۹۴ طالب کشته و ۲۱۰ تن زخمی شده‌اند. بیشتر این حملات در استان‌های کابل، تخار، بغلان، پروان و بدخشان انجام شده‌اند.  

بنا بر اعلام جبهه مقاومت ملی، در سال گذشته ۱۷ تن از نیروهای این جبهه از جمله فرمانده طاهر و فرمانده قمر‌الدین اندرابی جان باختند و پنج تن زخمی شدند.  

این جبهه تاکید کرد که در عملیات‌های انجام‌شده، تلاش بر این بوده است که به غیرنظامیان آسیبی نرسد. 

بیشتر از جهان