نقطه جوش فوتبال ایران؛ سه امتیاز برای تفکر تهاجمی اوسمار یا فوتبال منطقی نکونام؟

پس از فشارهای فیفا، زنان هوادار استقلال و پرسپولیس هم چهارشنبه برای دومین‌ بار در تاریخ جمهوری اسلامی دربی تهران را از نزدیک تماشا خواهند کرد

زنان هوادار پرسپولیس و استقلال در دربی یکصدودوم، آذر ۱۴۰۲‌ــ شبکه‌های اجتماعی

استقلال و پرسپولیس، پرطرفدارترین تیم‌های باشگاهی فوتبال ایران، در ساعت ۲۰ چهارشنبه ۲۳ اسفند به وقت تهران، حساس‌ترین دیدار این فصل لیگ برتر را برگزار خواهند کرد؛ مسابقه‌ای که نتیجه آن می‌تواند در تعیین تیم قهرمان لیگ تاثیر مهمی داشته باشد و تیم بازنده را در آستانه سال جدید به دردسری بزرگ بیندازد.

صدوسومین دربی تهران در حالی در آخرین چهارشنبه سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود که فاصله این دو تیم تا پایان هفته ۱۹ لیگ برتر در جدول رده‌بندی تنها سه امتیاز است و فاصله پرسپولیس به‌عنوان تیم دوم جدول با تیم سوم نیز به هفت امتیاز رسیده است. بنابراین به نظر می‌رسد که قهرمان بیست‌وسومین دوره جام خلیج فارس یکی از دو تیم محبوب پایتخت خواهد بود.

برد شاگردان جواد نکونام در این دیدار به معنای گام بلند این تیم به سوی قهرمانی خواهد بود و برد پرسپولیس هم موجب می‌شود تا سرخ‌پوشان به دلیل پیروزی در بازی رودررو، صدر جدول را از استقلال پس بگیرند.

پرسپولیس در نیم‌فصل دوم لیگ برتر با جذب بازیکنان باکیفیتی همچون عبدالکریم حسن، اوستون اورونوف، عیسی آل‌کثیر و محمد خدابنده‌لو، توانست در این لیگ و همین‌طور جام حذفی ایران نمایشی دلپذیر و هجومی را به نمایش بگذارد. از طرفی اوسمار برزیلی هم در این بازی‌ها نشان داد که برخلاف یحیی گل‌محمدی، به اجرای تاکتیک‌های هجومی، پاس‌های بلند و استفاده از تمامی بازیکنان تکنیکی برای تسلط بیشتر روی تیم حریف و گلزنی علاقه‌مند است.

اما جواد نکونام که تاکنون روی نیمکت آبی‌ها عملکردی قابل‌تحسین داشته و با وجود کمبود بازیکنان باکیفیت در برخی پست‌ها، جایگاه تیمش را در صدر جدول لیگ برتر ایران حفظ کرده است، به احتمال زیاد در این مسابقه هم فوتبال منطقی و اولویت‌بخشی به انسجام خطوط دفاعی را در دستور کار قرار می‌دهد تا با شلوغ کردن میانه میدان، فضای اجرای کارهای ترکیبی و هجومی را از حریف بگیرد.

در شرایطی که کسب یک امتیاز این دیدار هم برای نکونام اتفاق چندان بدی محسوب نمی‌شود و فاصله سه امتیازی تیمش را با رقیب همشهری حفظ خواهد کرد، آن‌ها در این مسابقه بر پایه پنج بازیکن دفاع بازی می‌کنند و سه هافبک وسط با مرکزیت روزبه چشمی به میدان می‌روند. در این میان، اصلی‌ترین امید نکونام برای اجرای حملات یا ضدحملات توانایی‌های فنی ماشاریپوف ازبک خواهد بود که در بازی‌های قبلی نیز برای استقلال خوش درخشید. استفاده از کناره‌ها و ارسال به داخل محوطه جریمه یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای فاز حمله آبی‌ها محسوب می‌شود.

در مقابل، استفاده از عمق حریفان و یار سوم که به نوعی حلقه مفقوده فوتبال ایران در سال‌های اخیر بوده، پایه‌گذار اصلی اکثر گل‌های پرسپولیس در دوران سرمربی برزیلی شده و تغییر شعاع حرکتی بازیکنان تکنیکی مانند اوستون اورونوف، مهدی ترابی و امید عالیشاه هم جزو تغییرات این تیم است که گاهی اوقات حتی با قرار گرفتن در پست‌های دفاع چپ و راست، حریف را سردرگم‌ می‌کند.

اما اینکه در دربی چهارشنبه هم اوسمار ریسک انتخاب دوباره تاکتیکی هجومی را به جان بخرد، دقیقا مشخص نیست؛ آن‌ هم در شرایطی که به علت محرومیت حسین کنعانی‌زادگان، مدافع وسط و ملی‌پوش پرسپولیس، و مصدومیت گولسیانی، دیگر مدافع ثابت سرخ‌پوشان، که هنوز مشخص نیست به بازی امروز برسد، امکان دارد خط دفاع پرسپولیس در این بازی به نقطه ضعف اصلی آن تبدیل شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استفاده از ضربات ایستگاهی و توپ‌های بلند شگرد خاص تیم‌های جواد نکونام است و در دربی امروز هم در صورت موفقیت سرمربی آبی‌ها برای از کار انداختن دو بازوی تهاجمی پرسپولیس در چپ و راست یا ایجاد یک تله و استفاده از فضای خالی پشت سر عبدالکریم حسن و دانیال اسماعیلی‌فر، استقلال می‌تواند به گل برسد.

این در حالی است که مهار اوستون اورونوف در مرکز زمین که شبیه به بازیکنان فوتسال دریبل می‌کند و در ارسال پاس‌های عمقی دقیق برای عیسی آل‌کثیر هم مهارت دارد، به هیچ‌عنوان کار ساده‌ای نیست و از طرفی تمرکز زیاد نکونام برای مهار وینگر ازبک با دو مهره میانی می‌تواند کناره‌های زمین را برای نفوذ عالیشاه و ترابی که توانایی پشت سر گذاشتن موقعیت‌های تک‌به‌تک را دارند، مهیا کند.

محتمل‌ترین ترکیب اوسمار برای دربی مهم چهارشنبه می‌تواند حضور علیرضا بیرانوند، فرشاد فرجی، علی نعمتی (گولسیانی)، عبدالکریم حسن، دانیال اسماعیلی‌فر، مسعود ریگی، سروش رفیعی، اوستون اورونوف، امید عالیشاه، مهدی ترابی و عیسی آل‌کثیر در زمین باشد.

در طرف دیگر هم پیش‌بینی می‌شود که جواد نکونام با ترکیب حسین حسینی، آرمین سهرابیان، رافائل سیلوا، محمد مرادمند، ابوالفضل جلالی، صالح حردانی، روزبه چشمی، مهدی مهدی‌پور، آرش رضاوند، گوستاوو بلانکو و جلال‌الدین ماشاریپوف دربی را آغاز کند.

پس از فشارهای فیفا، زنان هوادار استقلال و پرسپولیس هم چهارشنبه برای دومین‌ بار در تاریخ جمهوری اسلامی دربی تهران را از نزدیک تماشا خواهند کرد، اما در این دیدار نیز به بهانه نبود زیرساخت‌ها، تنها کمتر از چهار هزار بلیت از مجموع ۴۵ هزار بلیت موجود به زنان فروخته شده و دورترین نقطه در طبقه دوم ورزشگاه آزادی به این گروه از هواداران اختصاص یافته است.

این اتفاق در حالی تکرار می‌شود که در روزهای اخیر، باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال از فدراسیون فوتبال ایران درخواست کرده بودند فضایی مناسب‌تر در اختیار زنان استقلالی و پرسپولیسی قرار دهد اما به نظر می‌رسد که مخالفت شورای تامین امنیت استان تهران که ماموران امنیتی تصمیم‌گیر اصلی آن‌اند، دلیل مخالف با این درخواست بوده است.

وحید کاظمی، داور اصلی دربی یکصدوسوم تهران خواهد بود و سعید قاسمی و حسن انتظاری هم کمک‌های اول و دوم وحید کاظمی‌اند. پیام حیدری به‌عنوان داور چهارم انتخاب شده و گل‌مراد سعدالله از تاجیکستان به همراه موعود بنیادی‌فر و مهسا قربانی، داوران حاضر در اتاق کمک‌داور ویدیویی (وی‌ای‌آر) خواهند بود. مهسا قربانی، داور بین‌المللی فوتبال ایران، اولین زن حاضر در تیم داوری دربی تهران است.

بیشتر از فوتبال