ائتلاف به رهبری آمریکا ۱۵ پهپاد حوثی‌های یمن را در دریای سرخ سرنگون کرد

ارتش آمریکا هواپیماهای بدون سرنشین حوثی‌ها را تهدید قریب‌الوقوع برای کشتی‌های تجاری، نیروی دریایی ایالات متحده و کشتی‌های ائتلاف در منطقه خواند

کشتی‌ها و هواپیماهای نیروی دریایی ایالات متحده ۱۵ پهپاد شلیک‌شده از سوی حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران را در دریای سرخ سرنگون کردند.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) روز شنبه نهم مارس با انتشار پستی در شبکه اجتماعی اکس خبر داد که ائتلاف دریایی به رهبری ایالات متحده در حال پاسخ به حمله گسترده «تروریست‌های حوثی مورد حمایت ایران» است که بین ساعت چهار تا شش و نیم صبح در دریای سرخ و خلیج عدن انجام شد.

به گفته ارتش آمریکا، هواپیماهای بدون سرنشین حوثی‌ها «تهدید قریب‌الوقوع برای کشتی‌های تجاری، نیروی دریایی ایالات متحده و کشتی‌های ائتلاف در منطقه به شمار می‌روند.»

سنتکام در ادامه افزود که خنثی کردن حمله‌های هوایی حوثی‌ها، برای حفاظت از آزادی دریانوردی و ایمن‌تر کردن آب‌های بین‌المللی انجام می‌شود.

در همین حال، یحیی سریع، سخنگوی نظامی حوثی‌ها، اعلام کرد که این گروه دو عملیات نظامی انجام داده و در اولین مورد، کشتی فله‌بر آمریکایی به نام پروپل فورچون Propel Fortune را در خلیج عدن هدف قرار داده است.

به گزارش الجزیره،‌ یحیی سریع درباره عملیات دوم مدعی شد که چندین ناوشکن نظامی آمریکا در دریای سرخ و خلیج عدن هدف ۳۷ پهپاد قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش آمریکا اعلام کرده است که هفته گذشته دست‌کم سه دریانورد در حمله موشکی حوثی‌ها به یک کشتی تجاری در خلیج عدن کشته شدند. این اتفاق، اولین تلفات جانی از زمان آغاز حمله حوثی‌ها به کشتی‌ها در یکی از شلوغ‌ترین خطوط دریایی جهان محسوب می‌شود.

حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی مسئولیت حمله روز چهارشنبه را برعهده گرفتند که در آن کشتی ترو کانفیدنس True Confidence متعلق به لیبریا با پرچم باربادوس در حدود ۹۳ کیلومتری از ساحل بندر عدن یمن به آتش کشیده شد.

ائتلاف دریایی به رهبری ایالات متحده از دسامبر ۲۰۲۳ در آب‌های دریای سرخ در تلاش است که با حمله‌های حوثی‌ها مقابله کند. نیروهای آمریکایی همچنین حملاتی را به مراکز تسلیحاتی حوثی‌ها در یمن انجام داده‌اند.

با وجود یک سری حملات هوایی از سوی نیروهای آمریکایی و انگلیسی به حوثی‌ها، گروهی که پرجمعیت‌ترین بخش‌های یمن را کنترل می‌کند، همچنان قادر به انجام حملات مهم است.

حوثی‌ها می‌گویند تا زمانی که جنگ در غزه متوقف نشود به حملاتشان در دریای سرخ ادامه خواهند داد. آنها از اواسط نوامبر بارها هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌ها را علیه کشتی‌های تجاری بین‌المللی پرتاب کرده‌اند؛ اقدامی که تجارت جهانی را در مسیری که حدود ۱۵ درصد از ترافیک کشتیرانی جهان را تشکیل می‌دهد مختل کرده و شرکت‌های بزرگ را مجبور به تغییر مسیر به سمت سفرهای طولانی‌تر و پرهزینه‌تر در جنوب آفریقا کرده است.

وزارت خارجه آمریکا حمله حوثی‌ها علیه «غیرنظامیان بی‌گناه» را محکوم کرده است.

روز جمعه هجدهم اسفند، ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا با حضور در کمیته خدمات مسلح سنا گفت که جمهوری اسلامی ایران با حمایت از حماس در غزه و حوثی‌ها در یمن، خاورمیانه را در بحران قرار داده است.

به گفته او، حوثی‌ها در دریای سرخ در تجارت دریایی اختلال ایجاد کرده‌اند و این درحالی است که اقتصاد آمریکا به تجارت امن دریایی بستگی دارد.

کوریلا با تاکید بر لزوم تصویب بودجه ۵۳۰ میلیون دلاری در کنگره برای استفاده از سیستم‌های موج کوتاه پرقدرت برای مقابله با حمله‌های حوثی‌ها گفت که باید مقابله با این حمله‌ها آسان‌تر شود.

بیشتر از جهان