پدر سرباز ایرانی‌-آمریکایی کشته‌شده در فرودگاه کابل، حین سخنرانی بایدن بازداشت شد

استیو نیکویی، پدر کریم نیکویی، در جریان سخنرانی بایدن در کنگره آمریکا، با صدای بلند به پسرش و نام محل انفجار مرگبار در فرودگاه کابل اشاره کرد

استیو نیکویی، پدر کریم نیکویی، سرباز ایرانی‌تبار ارتش آمریکا که ۲۶ اوت ۲۰۲۱ در فرودگاه کابل کشته شد، پنج‌شنبه‌ شب، در جریان سخنرانی سالانه جو بایدن در کنگره آمریکا، پس از آنکه  «آبی گیت، آبی گیت» را فریاد زد بازداشت شد. آبی گیت یا دروازه آبی به مکانی اشاره دارد که کریم نیکویی و ۱۲ سرباز آمریکایی، در آخرین روز عملیات تخلیه نظامی افغانستان، درنتیجه حمله مرگبار انتحاری یکی از اعضای داعش خراسان، در آنجا کشته شدند. منتقدان بسیاری دولت جو بایدن را متهم می‌کنند که با سوءمدیریت خروج آمریکا از افغانستان، باعث کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی و حدود ۲۰۰ شهروند افغانستان شده است.

براساس گزارش نیویورک تایمز، پس از آنکه استیو نیکویی جریان سخنرانی بایدن را برای لحظاتی مختل کرد، افسران پلیس، بلافاصله او را از محل سخنرانی خارج کردند. استیو نیکویی مهمان برایان مست، نماینده جمهوری‌خواه از فلوریدا بود. او پیش از این نیز از  بی‌توجهی بایدن به خانواده‌ ۱۳ سرباز آمریکایی کشته‌شده در فرودگاه کابل انتقاد کرده بود.

برایان مست درشبکه اکس نوشت که استیو نیکویی به‌دلیل اعتراض بازداشت شده است. این نماینده جمهوری‌خواه با انتقاد از عملکرد بایدن در خروج نظامی آمریکا از افغانستان، نوشت: «جو بایدن هرگز از کسانی که در دروازه آبی [فرودگاه کابل] کشته شدند قدردانی نکرده است و هنوز هم این عقب‌نشینی فاجعه‌بار را موفقیت‌آمیز می‌خواند.»

مایک والتز، دیگر نماینده جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا، نیز از بی‌توجهی بایدن به خانواده‌ سربازان آمریکایی کشته‌شده انتقاد کرد و افزود که بایدن از زمان وقوع این حمله مرگبار هرگز از کریم نیکویی یاد نکرده است.

 پلیس در بیانیه‌ای بازداشت استیو نیکویی را تایید کرد و افزود که او پس از هشدار پلیس و برای توقف اختلال در سخنرانی بایدن بازداشت شده است.

در بیانیه پلیس آمده است: «این اتهامی معمول در کاخ کنگره آمریکاست. افرادی که غیرقانونی اعتراض می‌کنند یا نشست کنگره را مختل می‌کنند، معمولا پس از پرداخت ۵۰ دلار جریمه آزاد می‌شوند، بنابراین، بدون مراجعه به دادگاه، اتهام تخلف برطرف می‌شود.»

صبح روز جمعه، دوستان استیو نیکویی، با انتشار عکس و ویدیو از آزادی او خبر دادند.

استیو نیکویی، پس از کشته شدن پسرش، به یکی از منتقدان سرسخت جو بایدن بدل شد. نیکویی اواخر اوت ۲۰۲۱، در مصاحبه با دیلی بیست (The Daily Beast) گفت که جو بایدن را مسئول فاجعه فرودگاه کابل می‌داند و او باید دربرابر آنچه اتفاق افتاد، پاسخ‌گو باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اوت ۲۰۲۳ و همزمان با سالگرد خروج آمریکا از افغانستان، خانواده‌ سربازان آمریکایی کشته‌شده در فرودگاه کابل، بایدن را به بی‌توجهی به بازماندگان قربانیان متهم کردند. شریل ریکس، مادر دیلن مرولا، که از نظامیان کشته‌شده در کابل است، در کنگره آمریکا گفت با وجود آنکه پسرش در ماموریتی رسمی جان باخت، اما جو بایدن هیچ تماس و مکاتبه‌ای با او نداشته است. شریل ریکس افزود: «پسرم به‌علت ناکامی‌ در خروج نیروها از افغانستان و برنامه‌ریزی ضعیف در این زمینه قربانی شد.»

همچنین شانا چپل، مادر کریم نیکویی، پس از کشته شدن پسرش در پیامی در رسانه‌های اجتماعی بایدن را مسئول قتل پسرش دانست. در این پیام آمده است: «شما رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیستید! تقلب پیروزی نیست! شما به‌هیچ‌عنوان رهبر نیستید. شما یک فرد ضعیف و یک خائنید! شما به پسر من و همه آن قهرمانان پشت کردید.»

کشته‌شدن سربازان آمریکایی در جریان خروج آشفته از افغانستان، رها شدن هزاران نفر از متحدان آمریکا در افغانستان تحت حکومت طالبان و تسلیم تسلیحات پیشرفته آمریکایی به ارزش ۷میلیارد دلار به طالبان، موجب انتقاد فراوان از عملکرد دولت بایدن شد. دونالد ترامپ، رقیب انتخاباتی جو بایدن، بارها او را به ضعف عملکرد متهم کرده که به بهای خون سربازان آمریکایی و شهروندان افغان تمام شده است. با این حال، بایدن در ژانویه سال ۲۰۲۲ با دفاع از عملکردش در خروج از افغانستان گفت بابت آنچه کرده است عذرخواهی نمی‌کند.

بیشتر از جهان