انتقاد مادر کریم نیکویی از نحوه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان

کریم نیکویی در انفجار نزدیک فرودگاه کابل هنگام خروج نیرو‌های آمریکایی جان باخت و یک سال بعد برادرش از فراق او درگذشت

شانا چاپل گفت که دولت بایدن می‌توانست خروج از افغانستان را بهتر مدیریت کند تا ۱۳ جوان زنده به خانه برگردند-فیس‌بوک شانا چاپل

مادر یکی از سربازان ارتش ایالات متحد امریکا که سال گذشته در انفجاری در نزدیک فرودگاه کابل در آخرین روزهای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان جان باخت از چگونگی خروج آمریکا از افغانستان به شدت انتقاد کرد.
کریم نیکویی سرباز ایرانی‌تبار ارتش ایالات متحد امریکا در ۲۶ ماه اوت سال ۲۰۲۱ میلادی هنگامی که برای تامین امنیت فرودگاه کابل در آنجا مستقر بود با ۱۲ سرباز آمریکایی دیگر در جریان یک انفجار جان باخت.

شانا چاپل مادر کریم نیکویی در حالی که درباره خودکشی داکوتا پسر بزرگترش در نتیجه غم و اندوه مرگ برادرش کریم با سی‌ان‌ان صحبت می‌کرد از دولت بایدن انتقاد کرد. شانا چاپل گفت که دولت بایدن می‌توانست خروج از افغانستان را بهتر مدیریت کند تا ۱۳ جوان زنده به خانه برگردند. او گفت، نحوه برخوردی که دولت بایدن با این جوانان داشت به گونه‌ای بود که گویی یک‌بار مصرفند.

سی‌ان‌ان گزارش داد که این مادر جسد داکوتا، فرزند بزرگش را که ۲۸ ساله بود، در اوایل اوت در پارکی پیدا کرد که در کودکی در آن کریکت بازی می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شانا گفت که پس از مرگ کریم، داکوتا به شدت آسیب دید و نتوانست مرگ برادر کوچکش را تحمل کند.

او از رابطه نزدیک فرزندانش سخن گفت و توضیح داد که آنان به شدت به هم وابسته و صمیمی ‌بودند و مرگ کریم، ضربه روانی مهلکی به داکوتا و او زد، اما نمی‌دانست که داکوتا را نیز از دست خواهد داد.

شانا گفت که داکوتا برخی شب‌ها کنار آرامگاه کریم می‌خوابید تا او تنها نباشد.

این مادر خروج فاجعه‌بار نیرو‌های آمریکایی از افغانستان را مسئول مرگ فرزندانش می‌داند که یکی در انفجاری در کابل قربانی شد، و دیگری از اندوه فقدان برادرش جان باخت.

شانا گفت که کریم از کودکی علاقه شدیدی به پیوستن به نیرو‌های دریایی داشت و با آنکه او بسیار کوشید که کریم از آن‌ها دور نشود، اما نتوانست مانع او شود. او می‌گوید از اینکه  می‌دید کریم به دنبال رویا‌هایش می‌رود خوشحال بود، اما ماموریت او در افغانستان بسیار نگرانش می‌کرد.

او گفت که کریم از وضعیت فرودگاه کابل چیزی نمی‌گفت و فقط از خودش و افرادی که با آنان تازه دوست شده بود، عکس و ویدیو می‌فرستاد.

اما روز ۲۶ اوت، هنگامی ‌که شانا از خواب بیدار شد، ناخودآگاه می‌گریست و سپس نخسیتن خبری که در اینستاگرام خواند، خبر انفجار در نزدیکی فرودگاه و کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی بود.

شانا گفت: «این دردی است که مقابله با آن فقط خیلی سخت است، چون حتی نمی‌توان آن را درک کرد، مثل دردی است که تاکنون احساس نکرده باشید. بزرگ‌ترین ترس من این بود که اتفاقی برای فرزندانم بیفتد.»

شانا چاپل، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، را سرزنش  می‌کند، خروج آمریکا از افغانستان را یک شکست کامل می‌داند، و می‌گوید که مسئولیت همه این وقایع به خروج آشفته نیروهای آمریکایی از افغانستان در دولت بایدن برمی‌گردد.

او گفت که هنوز با ضربه روانی هولناک از دست دادن فرزندش دست‌به‌گریبان است و نمی‌داند که چه خواهد شد و چگونه زندگی‌اش را ادامه خواهد داد.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان در ۱۵ اوت سال گذشته میلادی، هزاران تن از شهروندان افغانستانبرای خروج از کشور  به فرودگاه کابل رفتند. نیرو‌های آمریکایی که امنیت این فرودگاه را بر عهده داشتند و قرار بود تا آخر اوت در روند تخلیه کسانی که در ۲۰ سال گذشته با نیرو‌های خارجی کار کرده بودند، همکاری کنند. اما آن روند با آشفتگی شدیدی توام شد و در اثر انفجاری مهیب در ۲۶ اوت، حدود ۸۵ تن، از جمله ۱۳ سرباز آمریکایی، کشته شدند. 

این انفجار درنزدیک کمپ باران و ورودی شرقی فرودگاه کابل رخ داد و مسئولیت آن را گروه داعش پذیرفت.

بیشتر از جهان