چرا سخنرانی امسال بایدن شاید مهم‌ترین سخنرانی سالانه چند دهه اخیر باشد؟

این سخنرانی بلافاصله پس از مشخص شدن نامزدهای ریاست‌جمهوری دو حزب انجام می‌شود، و بایدن بی‌تردید از این فرصت به‌نفع کارزار انتخاباتی‌اش استفاده خواهد کرد

جو بایدن در فرودگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، مریلند، ۵ مارس ۲۰۲۴‌‌ــ  Mandel NGAN / AFP

سخنرانی سالانه رئیس‌جمهوری در جلسه مشترک مجلس نمایندگان و سنا به «سخنرانی وضعیت کشور» یا «نطق وحدت» معروف است.

جان کنت وایت، استاد علوم سیاسی، در مقاله‌ای در نشریه هیل می‌نویسد سخنرانی امسال بسیار مهم‌تر از معمول است. نخست اینکه دو روز پس از «سه‌شنبه بزرگ» یا روز برگزاری انتخابات مقدماتی سراسری ارائه می‌شود. این سخنرانی معمولا در اواخر ژانویه یا اوایل فوریه انجام می‌شود اما سخنرانی امسال به ۷ مارس موکول شد. تا آن روز، بایدن و ترامپ در واقع نامزد حزبشان در انتخابات ریاست‌جمهوری محسوب می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وایت می‌نویسد علت به تعویق افتادن سخنرانی روشن نیست. اما این سخنرانی و فضا نمودی از مشروعیت ریاست‌جمهوری بایدن است‌ــ موضوعی که حدود دو سوم جمهوری‌خواهان رد می‌کنند. نتایج نظرسنجی‌ها پس از انتخابات مقدماتی کارولینای جنوبی نشان می‌دهد که ۸۷ درصد رای‌دهندگان به ترامپ معتقدند در انتخابات ۲۰۲۰ تقلب شده بود.

به عقیده نویسنده مقاله، این سخنرانی بلافاصله پس از مشخص شدن نامزدهای ریاست‌جمهوری دو حزب انجام می‌شود، و بایدن بی‌تردید از این صحن پرمخاطب استفاده خواهد کرد تا شرایط شرکتش در انتخابات ۲۰۲۴ را بیان کند. از آن‌جا که مسئولیت تعیین تاریخ و ارسال دعوتنامه رسمی سخنرانی به رئیس‌جمهوری بر عهده رئیس‌ مجلس نمایندگان است، تاریخ سخنرانی امسال را می‌توان به‌منزله مشارکت مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، در کارزار انتخاباتی بایدن در نظر گرفت.

نویسنده در ادامه می‌افزاید تله‌هایی ممکن است جمهوری‌خواهان را دچار اشتباه‌های راهبردی کند. پس از گزارش تحقیق در مورد سوءمدیریت بایدن در نگهداری از مدارک محرمانه، که او را «پیرمردی دلسوز، خوش‌نیت با حافظه ضعیف» توصیف کرد، جمهوری‌خواهان وسوسه خواهند شد که رئیس‌جمهوری را سوال‌پیچ کنند و در سخنرانی اختلال ایجاد کنند. اگر آن‌ها موفق به این کار شوند، بار دیگر مسئله سن مطرح خواهد شد. 

اما این مسئله ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد. سال گذشته، نمایش استقامت، کاردانی و تفکر سریع در مواجهه با طعنه و تمسخر جمهوری‌خواهان برای بایدن جواب داد. و تمسخرهای جمهوری‌خواهان بی‌تردید برای بینندگان دموکرات برخورنده خواهد بود و به تقویت پایگاه حمایتی بایدن کمک می‌کند.

وایت معتقد است جو بایدن در سخنرانی امسال این فرصت را دارد تا جایگاه سیاسی‌اش را ارتقا دهد. در حالی که محتوای سخنرانی مهم و احتمالا مملو از طرح‌های پیشنهادی پرطرفدار است، ظاهر نیز مهم است. این سخنرانی فرصتی منحصر‌به‌فرد و به‌موقع برای بایدن است تا به مردم نشان دهد که به کارش مسلط است.

او در پایان می‌نویسد اگر بایدن بتواند از این فرصت‌ها استفاده کند، کارزار انتخاباتی‌اش باید یک کارت تشکر بزرگ برای رئیس مجلس نمایندگان بفرستد.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه