اتحادیه اروپا قصد دارد صنایع نظامی‌اش را به حالت اقتصاد جنگی در‌آورد

عضو ارشد کمیسیون اروپا خواستار ایجاد یک صندوق ویژه اتحادیه اروپا به مبلغ ۱۰۰ میلیارد یورو برای پروژه‌های دفاعی شد

با گذشت بیش از ۲ سال از شروع حمله نظامی روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا به‌دنبال آن است تا رویکرد کنونی‌ خود را، با هدف تقویت تسلیحات نظامی‌اش، به «وضعیت اقتصاد جنگی» سوق دهد.

به گزارش رویترز، کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه ۵ مارس (۱۵ اسفند) اعلام کرد که کشورهای عضو را به خرید تسلیحات نظامی از شرکت‌های اروپایی تشویق می‌کند. کمیسیون اروپا همچنین، برای افزایش ظرفیت تولید این شرکت‌ها، در نظر دارد کمک‌هایی در اختیارشان قرار دهد.

تیه‌ری برتون، عضو کمیسیون صنعت اروپا، با تاکید بر ضرورت «تغییر الگوی موجود»، خاطر نشان کرد که باید حالت فعلی را به «وضعیت اقتصاد جنگی» سوق داد. به گفته، او چنین تغییر رویکردی به‌ معنای «حمایت از صنایع دفاعی اروپا و نیز خطرپذیری بیشتر از جانب آنهاست.»

برتون با اشاره به احتمال بالای به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، و درنتیجه تضعیف‌ تعهدات واشینگتن دربرابر ناتو، ضروت اقدامات بیشتر به‌منظور دفاع از خود را به کشورهای اتحادیه اروپا گوشزد کرد و گفت: «در جغرافیای سیاسی کنونی، اروپا باید بدون توجه به نتیجه انتخابات [آمریکا]، در زمینه امنیت خود مسئولیت بیشتری بپذیرد.»

ادامه جنگ روسیه در اوکراین بسیاری از کشورهای اروپایی را بر آن داشته است که بودجه‌های دفاعی خود را بالا ببرند. با این‌حال، مقام‌های اتحادیه اروپا بر این باورند که «اقدامات صرفا ملی» کارآمدی کمتری دارد. از این‌ رو، آنها می‌خواهند نهادهای اتحادیه اروپا نقش بیشتری در سیاست صنایع دفاعی ایفا کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به باور برخی از تحلیلگران، جنگ روسیه در اوکراین چالش‌های بزرگ صنایع نظامی اروپا، ازجمله افزایش ناگهانی تقاضا برای مهمات توپخانه و کمبود عرضه در این مورد را آشکار کرد.

گرچه بسته پیشنهادی برتون، شامل بودجه‌ای ۱.۵ میلیارد یورویی تا پایان ۲۰۲۷، در بازار گسترده تدارکات دفاعی مبلغ ناچیزی محسوب می‌شود، اما به گفته مقام‌های اتحادیه اروپا، این بسته چارچوبی قانونی فراهم می‌سازد تا مسیر آینده این اتحادیه، درصورت تمایل به افزایش بودجه دفاعی، هموارتر باشد.

برتون همچنین خواستار ایجاد یک صندوق ۱۰۰ میلیارد یورویی ویژه اروپا برای پروژه‌های دفاعی شده است.

هم‌زمان به‌گفته مقام‌های سوئد، صادرات تسلیحاتی این کشور در سال ۲۰۲۳ با ۱۸ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۱.۶ میلیارد یورو رسیده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه بیشتر صادرات تسلیحاتی سوئد به کشورهای اتحادیه اروپا و ۳۹ کشوری بوده است که سوئد با آنها همکاری دارد. 

مقام‌های کمیسیون اروپا انتظار دارند اوکراین نیز، که هنوز عضو این اتحادیه نیست، در طرح‌های آتی نظامی اروپا مشارکت داشته باشد. از این‌ رو، کی‌یف نیز در این طرح‌های پیشنهادی تقریبا همسان با اعضای دیگر این اتحادیه در نظر گرفته می‌شود.

این پیشنهاد درحالی مطرح می‌شود که کی‌یف از یک ‌سو، پس از دو سال جنگ بی‌وقفه با روسیه درحال بازیابی روحیه است، و از سوی دیگر بی‌صبرانه به ادامه کمک‌های نظامی غرب چشم دوخته است.

توافق بر سر این پیشنهاد نیازمند تایید ۲۷ عضو اتحادیه اروپاست که بیشترشان چندان تمایلی به واگذاری قدرت در امور دفاعی و نظامی ندارند. علاوه بر این، این طرح باید در پارلمان اروپا نیز به تصویب برسد.

از این‌ رو به‌ نظر می‌رسد توافق بر سر این طرح زمان‌بر باشد، به‌ویژه که پس از انتخابات پارلمانی اروپا در ماه ژوئن، انتصاب‌ها در کمیسیون تازه اروپا آغاز خواهد شد و معلوم نیست در این رقابت کدام گروه‌ها چیره شوند.

بیشتر از جهان