ادامه سرکوب دادخواهان؛ عموی پویا بختیاری به شش سال زندان محکوم شد

خانواده پویا اختیاری در چهار سال گذشته بارها به دستور نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی بازداشت شده و تحت فشارهای امنیتی قرار گرفته‌اند

مهرداد بختیاری، عموی پویا بختیاری، جوان ۲۷ ساله کشته‌شده در اعتراضات آبان ۱۳۹۸، در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که به علت دادخواهی و اعتراض به جمهوری اسلامی، مجموعا به تحمل شش سال زندان محکوم شده است.

پویا بختیاری ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در جریان اعتراضات سراسری شهروندان علیه نظام جمهوری اسلامی که پس از افزایش قیمت بنزین آغاز شد، با شلیک نیروهای حکومت در تهران به قتل رسید. پدر و مادر پویا بختیاری نیز پیش از این به علت دادخواهی و اعتراض به رهبر نظام جمهوری اسلامی، زندانی شده‌اند. اما احکام حبس و سرکوب اعتراض آنان موجب نشد که سایر اعضای خانواده بختیاری سکوت کنند و از دادخواهی دست بکشند.

مهرداد بختیاری اینک اعلام کرده است  که به حکم شعبه یکم دادگاه انقلاب کرج و به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به تحمل پنج سال حبس، دو سال ممنوع‌الخروجی و دو سال تبعید به شهرکرد محکوم شده است. او به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» نیز به یک سال زندان محکوم شده که بنا به قوانین جمهوری اسلامی، نخست حکم بلندتر (پنج سال حبس) اجرایی خواهد شد.

حکم‌های صادره علیه عموی پویا بختیاری مربوط به پرونده‌ای مشترک علیه او و ناهید شیرپیشه، مادر پویا، در تیر ۱۴۰۱ است که در آن متهم شناخته شدند. مهرداد بختیاری ۲۰ تیر ۱۴۰۱ و پس از انتشار ویدیویی که در آن درباره نحوه بازداشت مادر پویا و شکسته شدن غیرقانونی قفل در منزل اطلاع‌رسانی کرد، به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد و به زندان رجایی‌شهر کرج انتقال یافت و سپس ۲۸ بهمن سال جاری، جلسه دادگاه برای رسیدگی به اتهامات او برگزار شد.

خانواده دادخواه پویا اختیاری در بیش از چهار سال گذشته بارها به دستور نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی بازداشت شده و تحت فشارهای امنیتی قرار گرفته‌اند. منوچهر بختیاری و ناهید شیرپیشه، پدر و مادر پویا، نیز با وجود وضعیت نامناسب جسمانی و ابتلا به بیماری‌های مختلف قبلی، همچنان در زندان‌های قزوین و زنجان محبوس‌اند.

همچنین، در ادامه سرکوب روزنامه‌نگاران مستقل در ایران، روزنامه هم‌میهن یکشنبه، ۱۳ اسفند (۳ مارس)، گزارش داد که امید فراغت، روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای که چندی پیش به حکم دادسرای انقلاب شهر کرج احضار شده بود، به دو سال ممنوعیت از فعالیت رسانه‌ای و حضور در شبکه‌های اجتماعی محکوم شده است. بر اساس این گزارش، در حکم شعبه هفت بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب کرج آمده است که این حکم «با توجه به ظن مجدد ارتکاب بزه و انتشار مطالب علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران» علیه امید فراغت صادر شده است.

این روزنامه‌نگار پیش از انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، در نامه‌ای مشترک با چند فعال سیاسی دیگر در ایران، انتخابات‌های جمهوری اسلامی را «گروگان نظارت استصوابی و نهادهای امنیتی» دانست و اعلام کرد که «هرگونه مشارکت مردم و احزاب سیاسی در انتخابات، مصداق فریب خوردن و بازیگری در زمین ضدیت با منافع ملی خواهد بود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وبسایت «کردپا» نیز خبر داد که خبات ویسی، شهروند اهل مریوان، برای تحمل حکم حبس، بازداشت و به زندان این شهر منتقل شده است. او پیش از این در دادگاه انقلاب مریوان به ریاست قاضی روحی، به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام» مجموعا به ۱۵ ماه حبس محکوم شده بود. خبات ویسی دانشجوی رشته زبان انگیسی و اهل روستای گلچیر از توابع شهرستان مریوان است. او پیش‌تر نیز به دلیل فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی به دست ماموران امنیتی بازداشت شده بود.

همچنین، به گزارش هرانا، رامین حائری، شهروند ساکن مشهد، به دست نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شده است. خبری رسمی درباره دلایل بازداشت و اتهامات این شهروند معترض منتشر نشده است، اما هرانا می‌گوید که بازداشت رامین حائری احتمالا به نوشته‌های او در شبکه‌های اجتماعی و انتقاد از شرایط کنونی ایران ربط دارد.

تداوم حبس شهروندان معترض آیاز سیف‌خواه، عبدالعزیز عظیمی قدیم، آراز امان و جعفر محمدی، و بلاتکلیفی آنان در زندان اوین تهران، بازداشت و انتقال شهاب دارابی، شهروند فعال در شبکه‌های اجتماعی و مخالف شرکت در انتخابات، به مکانی نامعلوم در اسلام‌‌آباد غرب، و نیز برخورد قضایی با ۱۱ شهروند در استان خراسان رضوی و بسته شدن صفحات کاربری آنان در اینستاگرام به دلیل انتشار مطالبی در تشویق شهروندان به تحریم انتخابات، از دیگر موارد نقض آزادی و سرکوب آزادی‌های شخصی شهروندان ایرانی به دست نیروهای سرکوبگر است.

پیش از این نیز، پنجشنبه، ۱۰ اسفند (۲۹ فوریه)، منابع مطلع در پنج استان ایران به ایندیپندنت فارسی خبر داده بودند که ماموران امنیتی و نظامی در هفته‌های اخیر صدها تن از شهروندانی را که انتخابات مجلس شورای اسلامی را «نمایشی و دروغین» خوانده و همشهریانشان را به تحریم انتخابات دعوت کرده بودند، بازداشت کرده‌اند.