گزارش جبهه آزادی در دومین سالگرد آغاز فعالیت در افغانستان

جبهه آزادی تاکید کرد که به حمله‌ها تا براندازی «امارت طالبانی» در افغانستان ادامه خواهند داد

نیروهای طالبان در استان خوست پس از حمله که به کشته شدن سه نفر در اوت ۲۰۲۳ انجامید-AFP 

جبهه آزادی افغانستان پنجشنبه ۱۰ اسفند (۲۹ فوریه) در واکنش به دومین سالگرد آغاز فعالیت این جبهه اعلام کرد که در نتیجه گسترش حمله‌های آن‌ها در ۲۹ استان، ۲۳۳ حمله به پایگاه‎‌ها، ایست‌های بازرسی و مراکز تجمع طالبان انجام شده است. 

این جبهه گفت که در عملیات‌ آن‌ها ۵۹۲ تن از اعضای طالبان و سردسته‌های آن‌ها کشته و ۶۹۹ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند. در بیانیه تصریح شده است که در حمله‌های‌ آن‌ها به هیچ غیرنظامی آسیب نرسیده است. 

در بیانیه این جبهه آمده است که در این عملیات ۷۵ اسلحه سبک و سنگین طالبان به‌دست نیروهای آن‌ها افتاده و بیش از ۱۴ خودرو و نفربر زرهی طالبان نیز تخریب شده است.  

در بیانیه جبهه آزادی آمده است که طی دو سال گذشته ۱۳ تن از نیروهای آن‌ها در حمله‌های چریکی و جنگ‌های رو در رو با طالبان جان باختند و نبرد بهار سال‌ جاری که به کشته شدن ۸ تن از نیروهای این جبهه انجامید، باعث افزایش عزم نیروهای این جبهه در راستای مقابله و ایستادگی علیه طالبان شده است.  

جبهه آزادی گفت که علیرغم تعهدهای «دورغین» طالبان به جامعه بین‌المللی، انتقال طالبان پاکستانی به شمال افغانستان و چندین مورد حمله‌های مرگبار نسبت داده‌شده به داعش به اماکن مقدس و نهادهای آموزشی شیعیان و هزاره‌ها، ارتباط ساختاری، مالی و ایدئولوژیک طالبان با شبکه‌های تروریستی بین‌المللی قطع نشده است.  

جبهه آزادی تاکید کرد که به حمله‌ها تا براندازی «امارت طالبانی» در افغانستان ادامه خواهند داد.  

در بیانیه این جبهه آمده است: «با سقوط و تسلیم‌ دولت به طالبان در تابستان ۲۰۲۱، افغانستان عقب‌گرد بزرگی را در حیات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خویش تجربه می‌کند. گروه طالبان از بدو تاسیس در حدود سه دهه گذشته تاکنون به‌عنوان عامل بازدارنده ثبات، امنیت، مردم‌سالاری، توسعه و زیست مسالمت‌آمیز مردمان ساکن در کشور ما عمل کرده است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه جبهه آزادی تصریح شده است که طالبان بر خلاف تعهدهای مبنی بر «عفو عمومی» به کشتار، شکنجه نیروهای امنیتی پیشین، زنان معترض، فعالان مدنی و سیاسی دست زده‌اند. 

در این بیانیه آمده است: «قتل‌های دسته‌جمعی و کوچ اجباری مردم، بازرسی خانه‌به‌خانه، نقض گسترده حریم خصوصی بخش‌های خاصی از مردم، اهانت و تحقیر مداوم ماموران دولت و شهروندان عادی، نقاب از چهره منفور و خشونت‌بار طالبان برداشته است.» 

جبهه آزادی افغانستان در اسفند سال ۱۴۰۰ آغاز به فعالیت کرد. در بیانیه جبهه آزادی آمده است: «جبهه آزادی افغانستان، در دو سال گذشته با رعایت دقیق قوانین جنگ و موازین بشردوستانه بین‌المللی، دقیق‌ترین و پیشرفته‌ترین روش‌ها و ابزارهای جنگ چریکی را به‌کار گرفته، ضربات کوبنده‌ای بر افراد، پایگاه‌ها و وسایل نظامی گروه طالبان وارد کرده است.» 

حکومت طالبان از جبهه آزادی افغانستان و جبهه مقاومت ملی افغانستان نامی نمی‌برند و اغلب در مورد حمله‌های آن‌ها ابراز نظری نمی‌کنند.  

طالبان ادعای تامین امنیت سراسری در افغانستان دارند و تاکید دارند که به هیچ گروهی اجازه فعالیت نظامی علیه خود را نمی‌دهند.  

طالبان در پنجشیر و استان‌های شمالی، از متنفذان قومی خواسته‌اند که جلو همکاری مردم با جبهه‌های نظامی مخالف را بگیرند. طالبان شماری زیادی از افراد را به اتهام همکاری با این جبهه‌ها شکنجه و زندانی کرده‌اند. 

بیش از دو سال و نیم از حاکمیت طالبان در افغانستان می‌گذرد و این گروه به نقض «حقوق‌بشر» و حقوق زنان متهم است. گزارش‌هایی مبنی بر حمله‌های انتقام‌جویانه طالبان به کارکنان پیشین حکومت افغانستان به‌ویژه نظامیان وجود دارد. 

بیشتر از جهان