آرایش مو با پاپیون؛ از خانه مد شانل تا ایوانکا ترامپ

کوکو شانل، بنیانگذار خانه مد شانل، از نخستین طراحان معاصری بود که پاپیون مو را به عنوان عنصری اساسی در طراحی‌های خود به‌کار گرفت

تصویر ایوانکا ترامپ از پشت-instagram/Ivankatrump

ایوانکا ترامپ، دختر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا به تازگی تصویری از موهای بلوند خود با روبانی مشکلی روی آن منتشر کرد که موجب شد بار دیگر استفاده از انواع پاپیون به عنوان مدلی برای آرایش مو مورد توجه قرار گیرد.

پاپیون اخیرا محبوبیت دوباره‌ای پیدا کرده و در مد لباس هم از آن استفاده می‌شود. محبوبیت این تکه روبان ساده تا جایی پیش رفت که  ۲۰۲۳ میلادی را می‌توان «سال پاپیون» نامید.

سال گذشته طراحانی مانند سیمون روشا، سندی لیانگ و بالمین، تکه‌های آراسته شده با پاپیون را در مجموعه‌های پاییز ۲۰۲۳ به نمایش گذاشتند، و افراد مشهوری، از جمله سیدنی سوینی، اولیویا رودریگو و جودی ترنر اسمیت نیز آن را با سبک شیک خود تلفیق کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نفوذ پاپیون از لباس هم فراتر رفت و به بخش‌های دیگر مد، از جمله لوازم جانبی مو رسید. از سارا جسیکا پارکر گرفته تا هیلی بیبر، بسیاری از افراد مشهور موهای خود را با پاپیون آراستند و موج این پدیده شبکه‌های اجتماعی، از جمله تیک‌تاک، را با آموزش‌های بیشمار تزئین مو با پاپیون فرا گرفت.

توجه به استفاده از تزئین پاپیون برای مو تا ۲۰۲۴ نیز ادامه داشت. هفته مد فاخر پاریس در ژانویه امسال، این فرضیه را که این تزئینات مو امسال هم در صدر رونده مد باقی خواهند ماند، تایید کرد. پیروی چهره‌های مشهور از این روند، از جنیفر لوپز که در نمایش مجموعه الی صعب موهایش را با پاپیون آراسته بود، تا مهمانان نمایش ویرجینی ویارد که با زیورآلات شانل در نمایش حاضر شدند، پاپیون مو را به مثابه عنصر مستقل مد تثبیت کرد. 

 


البته پاپیون و پاپیون مو از اجزای قدیمی در طراحی‌های شانل بوده است. کوکو شانل، بنیانگذار خانه مد شانل، از نخستین طراحان معاصری بود که پاپیون مو را به‌عنوان عنصری اساسی در طراحی‌های خود به‌کار گرفت. در طراحی‌های شانل، این زیور ساده معمولا به شیوه‌های مختلفی همچون گیره‌های بزرگ، گره‌های زیبا یا حتی زیورآلاتی با جواهرات تزئین‌شده دیده می‌شود.

بازگشت دوباره پاپیون مو را می‌توان به عوامل مختلفی، از جمله نوستالژی و افزایش توجه به مد زیبایی‌شناسی باله نسبت داد. این زیور همه‌کاره، چه روبانی ساده باشد و چه پاپیونی مرواریدبافی شده، مکمل هر مدل مویی است و همین امر، باعث محبوبیت آن نزد افراد مشهور و علاقه‌مندان به مد می‌شود.

بیشتر از مُد و زیبایی