کاخ سفید: رئیس مجلس نمایندگان با تعلل در به رای‌ گذاشتن بسته کمک به اوکراین از تهران و مسکو حمایت می‌کند 

هفته گذشته، مجلس سنای آمریکا طرح ۹۵ میلیارد دلاری کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان را با ۷۰ رای موافق و ۳۰ رای مخالف تصویب کرد

کاخ سفید روز جمعه ۲۳ فوریه، انتقادش از مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، را شدت بخشید و او را متهم کرد که با به‌رای نگذاشتن طرح کمک به اوکراین، در جهت منافع جمهوری اسلامی ایران و روسیه عمل می‌کند. 

رویترز ضمن اعلام این خبر نوشت در چند روز گذشته شش منبع آگاه به این خبرگزاری گفتند که جمهوری اسلامی ایران شمار زیادی موشک بالستیک زمین‌به‌زمین قدرتمند را به روسیه ارائه کرده است و این دو کشور تحت تحریم‌های آمریکا همکاری نظامی‌شان را افزایش داده‌اند.

اندرو بیتس، معاون سخنگوی مطبوعاتی و مشاور ارشد ارتباطات کاخ سفید، در یادداشتی که رویترز آن را مشاهده کرده است، نوشت که جمهوری اسلامی ایران «فعالانه روسیه را در جنگ با اوکراین و حمله‌ها علیه شهرهای آن کشور توانمند می‌کند».

این یادداشت همچنین می‌گوید: «رئیس‌جمهوری بایدن در مقابل ایران ایستاده است. اما در این میان، تعهد ادعایی جانسون برای «دلجویی نکردن از ایران» کجا است؟ هیچ‌کجا. در عوض انفعال او [در امتناع از رای‌گیری درباره طرح کمک به اوکراین] به نفع پوتین و آیت‌الله [خامنه‌ای] است.»

مقام‌های ارشد دولت بایدن آخر هفته گذشته در اروپا تلاش کردند تا از نگرانی‌های مقام‌های اروپایی در مورد چشم‌انداز پایان احتمالی کمک‌های نظامی ایالات متحده به اوکراین بکاهند و در حالی که جنگ اوکراین وارد سومین سال می‌شود به دولتمردان اروپایی در پاریس، برلین و کی‌یف اطمینان دادند که واشینگتن به نحوی اقدام خواهد کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مذاکرات قبلی با جمهوری‌خواهان در کنگره بر سر سقف بدهی و سایر هزینه‌ها، کاخ سفید به ریاست جمهوری بایدن با تمرکز بر مذاکرات پشت پرده، عمدتا توانسته بود خود را از انتقاد شدید نزد افکار عمومی ایمن نگه دارد. اما کاخ سفید بارها جانسون را هدف حمله‌های خود قرار داده است.

هفته گذشته مجلس سنای آمریکا طرح ۹۵ میلیارد دلاری کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان را با ۷۰ رای موافق و ۳۰ رای مخالف تصویب کرد؛ در این رای‌گیری ۲۲ سناتور جمهوری‌خواه رای مثبت دادند. 

مایک جانسون می‌گوید هر بسته کمک‌های نظامی و بشردوستانه بین‌المللی باید شامل تدابیری برای رسیدگی به امنیت مرزی ایالات متحده با مکزیک باشد. پیش‌تر، جمهوری‌خواهان نسخه‌ای از لایحه کمک‌های خارجی را که شامل بزرگ‌ترین اصلاحات اساسی در سیاست مهاجرت ایالات متحده در دهه‌های اخیر بود، مسدود کردند.

شماری از سناتورهای جمهوریخواه و دموکرات نیز خواستار تصویب لایحه کمک به اوکراین در مجلس نمایندگان شده‌اند و می‌گویند که اگر جانسون اجازه رای‌گیری به آن را بدهد، مجلس نمایندگان با حمایت دوحزبی آن را تصویب خواهد کرد.

اندرو بیتس در یادداشت خود هشدار می‌دهد: «پوتین اشاره کرده است که در صورت موفقیت در اوکراین به کشورهای عضو ناتو که ایالات متحده موظف به دفاع از آن‌ها است، حمله می‌کند.»

یادداشت معاون سخنگوی رسانه‌ای کاخ سفید می‌افزاید: «اگر جمهوری‌خواهان شکست اوکراین را تسهیل کنند، آمریکا ممکن است با هزینه‌های به مراتب سنگین‌تر از سرمایه‌گذاری دوحزبی در قابلیت دفاعی اوکراین مواجه شود.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری امسال که از منتقدان دیرینه ناتو است، در هفته‌های اخیر تهدید کرده است که اگر کشورهای عضو ناتو مطابق اساسنامه این ائتلاف نظامی از پرداخت حق عضویت سالانه خود امتناع کنند، آمریکا وظیفه حفاظت و دفاع از آن‌ها را در صورت حمله احتمالی مسکو ندارد.