درباره بیوه الکسی ناوالنی چه می‌دانیم؟

ناوالنایا به‌رغم مبارزه دوشادوش همسرش لقب «بانوی اول اپوزیسیون روسیه» را نپذیرفته است

پس از مرگ مشکوک و ناگهانی الکسی ناوالنی، جدی‌ترین منتقد ولادیمیر پوتین، در زندان، یولیا ناوالنایا رئیس‌جمهوری روسیه را به قتل همسرش متهم کرده و آشکارا رودرروی رهبر اقتدارگرای روسیه ایستاده است.

به نوشته اکسیوس، ناوالنایا پیش‌تر هنگامی که همسرش درگیر مبارزه و افشاگری در مورد فساد سیاسی و مالی حلقه نزدیک به ولادیمیر پوتین بود، کمتر در انظار عمومی ظاهر می‌شد، اما پس از مرگ ناوالنی، نشان داده است که می‌خواهد جای او را بگیرد و پرچم مبارزه را بردارد.

آنچه در ادامه می‌آید جزئیاتی درباره پیشینه یولیا ناوالنایا است که به نظر می‌رسد از این پس، نام او بیشتر شنیده خواهد شد.

ناوالنایا ۴۷ سال دارد، متولد مسکو است و در رشته اقتصاد از دانشگاه پلخانوف فارغ‌التحصیل شده است. او در سال ۲۰۰۰ با الکسی ناوالنی ازدواج کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن دو در سال ۱۹۹۸ در سفری تفریحی به ترکیه با یکدیگر آشنا شدند. هر دو زمانی عضو حزب چپ میانه مترقی یابلوکو بودند که یکی از احزاب بزرگ مخالف دولت در روسیه بوده است.

آن‌ها صاحب دو فرزند شدند، داریا در سال ۲۰۰۱ و زاخار در سال ۲۰۰۸ متولد شد.

ناوالنایا در سال ۲۰۲۰ بیشتر توجه اذهان عمومی را جلب کرد، وقتی در مورد مسموم شدن همسرش آشکارا صحبت کرد. ناوالنی پوتین را به هماهنگ‌سازی این اقدام متهم کرد.

به گزارش نیویورک تایمز، دو ماه پیش از مسموم شدن ناوالنی، ناوالنایا نیز از یک اقدام به مسموم‌سازی جان سالم به در برده بود.

او از پوتین درخواست کرد اجازه بدهد همسرش برای درمان به بیمارستانی در آلمان منتقل شود.

به نوشته واشنگتن پست، ناوالنایا به‌رغم مبارزه دوشادوش همسرش لقب «بانوی اول اپوزیسیون روسیه» را نپذیرفته است.

ناوالنایا به مبارزه همسرش با حکومت پوتین ملحق شد و در اعتراض‌ها همراه او دستگیر شد.

او در یکی از معدود مصاحبه‌هایش، به ونیتی فر گفت «همسر یک سیاستمدار بودن به‌مراتب جالب‌تر است» اما تایید کرد «البته کاری که من می‌کنم نیز تا حدی سیاسی است».

ناوالنایا در سال ۲۰۲۳، هنگامی که «ناوالنی»، فیلمی درباره زندگی این رهبر اپوزیسیون روسیه، برنده جایزه اسکار بهترین مستند بلند شد، به‌نمایندگی از همسرش صحبت کرد.

ناوالنایا گفت همسرش «فقط به‌دلیل حقیقت‌گویی» و «دفاع از دموکراسی» در زندان است و در ادامه افزود: «الکسی، من رویای روزی را دارم که تو آزاد شوی و کشورمان آزاد شود‌ــ قوی بمان، عشق من.»

ناوالنایا روز دوشنبه ۱۹ فوریه صفحه‌ای در ایکس (توییتر سابق) باز کرد، اما به نظر می‌رسید حسابش در نخستین ساعات صبح سه‌شنبه مدتی کوتاه تعلیق شد.

«بنیاد ضدفساد» این تعلیق حساب را گزارش کرد و ایلان ماسک، مالک ایکس، را تگ کرد و از او پرسید «دقیقا توضیح بدهید حساب او کدام قوانین را نقض کرده است».

اندکی بعد، ایکس حساب او را بازگرداند. گروه امنیت این رسانه اجتماعی گفت «سازوکار دفاعی مقابله با دستکاری و هرزنامه» حساب ناوالنایا را «به‌اشتباه گزارش کرده بود که قوانین را نقض کرده است».

بیشتر از جهان