شکست نشست قاهره و ادامه خوش‌بینی‌های بلینکن

اسماعیل هنیه روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد هرگونه توافق با اسرائیل باید مستلزم خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه باشد و این مسئله باید تضمین شود

هم‌زمان با حضور ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا در اسرائیل، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، بار دیگر نسبت به توافق جدید میان دولت اسرائیل و نمایندگان حماس ابراز امیدواری کرد و گفت دستیابی به توافق «همچنان ممکن» است.

امیدواری‌‌وزیر خارجه آمریکا در حالی مطرح می‌شود که با وجود خوش‌بینی‌های اولیه، نشست چهارجانبه روز سه‌شنبه در قاهره شکست خورد و نتوانست نتایج مورد انتظار را تامین کند.

در این میان، شبکه خبری العربیه پنجشنبه شب به نقل از منابع خود نوشت نمایندگان حماس با پیشنهاد دولت اسرائیل برای آتش‌بس سه ماهه و آزادی ۱۵۰۰ زندانی فلسطینی در ازای آزادی تمامی گروگان‌های باقی‌مانده اسرائیلی مخالف کرده‌اند.

به‌گفته منابع العربیه، حماس نه‌تنها خواهان آزادی تمامی زندانیان فلسطینی و خروج نیروهای اسرائلی از غزه است، بلکه اصرار دارد کنترل غزه، پس از توقف درگیری نیز باید همچنان در اختیار خودش باشد.

مقام‌های بلندپایه دولت اسرائیل، از جمله خود نتانیاهو بارها تاکید کرده‌اند که تا شکست کامل حماس عملیات نظامی ارتش اسرائیل در نوار غزه ادامه می‌یابد و پس از پایان جنگ نیز اسرائیل کنترل امنیتی‌اش را در نوار غزه حفظ خواهد کرد.

اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در خارج از کشور، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد هرگونه توافق با اسرائیل باید مستلزم خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه باشد و این مسئله باید تضمین شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه اورشلیم‌پست در گزارشی نوشت نشست‌ چهارجانبه قاهره در حالی پایان یافت که هیچ دستاورد مشخصی در برنداشت. پیش‌تر گزارش‌هایی از پیشرفت در مذاکرات قاهره منتشر شده بود.

نشست روز سه‌شنبه قاهره با حضور روسای سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، اسرائیل، مصر و نخست وزیر قطر برگزار شد. ویلیام برنز، یکی از شرکت‌کنندگان نشست چهارجانبه قاهره بود که روز پنجشنبه در تل‌آویو مهمان مقام‌های ارشد دولت نتانیاهو بود.

به‌گزارش رسانه‌های اسرائیلی، رئیس سازمان سیا در تل‌آویو علاوه بر دیدار و گفت‌وگو با نخست‌وزیر اسرائیل با دیوید بارنیا، رئیس موساد و تزاخی هانگبی، رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل دیدار داشت.

سفر رئیس سیا به اسرائیل یک روز پس از آن انجام شد که مقام‌های دولتی در تل‌آویو اعلام کردند دولت نتانیاهو در ادامه گفت‌وگوهای قاهره نماینده‌ای نخواهد داشت. در نشست روز سه‌شنبه قاهره روسای سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل نیز حضور داشتند.

بیشتر از جهان