هشدارهای دبیرکل ناتو در آستانه کنفرانس مونیخ: نباید بگذاریم روسیه پیروز جنگ شود

ترامپ و برخی دیگر از چهره‌های جمهوری‌خواه هشدار داده‌اند که مشارکت مالی سایر کشورهای عضو ناتو باید افزایش یابد و کشورهای اروپایی باید هزینه تامین امنیتشان را بپردازند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در آستانه شروع به‌کار کنفرانس امنیتی مونیخ هشدار داد که بن‌بست فعلی در کنگره آمریکا بر سر تامین منابع مالی جدید برای کمک به اوکراین، به‌طور عینی در میدان جنگ با روسیه تاثیر گذاشته و این وضعیت خطرناک است.

دبیرکل‌ ناتو روز پنجشنبه ۱۵ فوریه (۱۶ بهمن‌ ۱۴۰۲) پیش از برگزاری نشست وزیران دفاع عضو ناتو در بروکسل گفت انتظار دارد و امیدوار است که کنگره آمریکا با طرح «حمایت مستمر از اوکراین» موافقت کند.

به‌ گزارش خبرگزاری فرانسه، دبیرکل ناتو هشدار داد اگر در نهایت ارتش روسیه پیروز جنگ شود این اتفاق نه‌‌‌تنها برای اوکراینی‌ها یک «تراژدی» به‌حساب می‌‌آید، بلکه برای غرب هم خطرناک خواهد بود و جهان در وضعیتی قرار می‌گیرد که حتی از شرایط فعلی هم آسیب‌پذیرتر و خطرناک‌تر است.

سنای آمریکا روز سه‌شنبه یک بسته ۹۵ میلیارد دلاری برای اوکراین، اسرائیل و تایوان با اختلاف کمی در بین نمایندگان تصویب کرد. با این حال، مایک جانسون، رئیس‌جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان که متحد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا محسوب می‌شود، از رای‌گیری درباره مفاد این طرح خودداری کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا که به‌دلیل بیماری و بستری شدن در بیمارستان از حضور در نشست وزیران دفاع ناتو در بروکسل خودداری کرد، شامگاه پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن اشاره به سالگرد شروع جنگ اوکراین متعهد شد که واشینگتن و متحدانش برای «مدت طولانی» در کنار کی‌یف خواهند ماند.

 آستین همچنین از افزایش مشارکت مالی کشورهای اروپایی و کانادا در پیمان نظامی آتلانتیک شمالی استقبال کرد.

ناتو روز چهارشنبه داده‌های مالی تازه‌ای منتشر کرد که نشان می‌دهد ۱۸ کشور از ۳۱ کشور عضو این ائتلاف نظامی، به تعهد مالی مبنی بر هزینه کردن ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی پایبند بوده‌اند.

ترامپ و برخی دیگر از چهره‌های جمهوری‌خواه هشدار داده‌اند که مشارکت مالی سایر کشورهای عضو ناتو باید افزایش یابد و به‌طور مشخص کشورهای اروپایی باید هزینه تامین امنیتشان را بپردازند.

لوید آستین همچنین در بخش پایانی بیانیه‌اش مدعی شد که نقش، مشارکت و حضور ایالات متحده در عرصه بین‌المللی کاهش نمی‌یابد و ناتو همچنان «بزرگ‌ترین ائتلاف نظامی تاریخ» باقی خواهد ماند.

بیشتر از جهان