دو سوم کشورهای عضو ناتو سهم مقرر بودجه دفاعی را می‌پردازند

پس از حمله روسیه به شبه‌جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ و الحاق آن به خاک خود، ناتو از کشورهای عضو خواست دو درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف دفاع کنند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در مقر این ائتلاف دفاعی در بروکسل- REUTERS/Yves Herman

در پی انتقاد چالش‌برانگیز دونالد ترامپ، رئیس‌‌جمهوری پیشین آمریکا، از میزان مشارکت مالی اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، ینس استولتنبرگ، دبیر‌کل این ائتلاف دفاعی بین‌المللی، جزئیات تازه‌ای را تشریح کرد.

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن)، به نقل از دبیر‌کل ناتو نوشت که نزدیک به دو سوم کشورهای عضو ناتو دو درصد از تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۴ را برای تامین بودجه این‌ ائتلاف دفاعی تخصیص می‌دهند.

به گفته استولتنبرگ، ۲۰ کشور از ۳۱ عضو ناتو به هدف تعیین‌شده برای افزایش دو برابری سهم خود در تامین بودجه این ائتلاف دفاعی می‌رسند.

دونالد ترامپ شامگاه شنبه، در جمع هوادارانش در کارولینای جنوبی، با تاکید بر «الزام کشورها به پرداخت حق‌عضویتشان در ناتو» گفت که روسیه می‌تواند با اعضای ناتو که سهمیه بودجه دفاعی خود را پرداخت نمی‌کنند، «هر طور که می‌خواهد رفتار کند». این سخنان خشم ناتو و کاخ سفید را برانگیخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی تصرف کریمه و الحاق آن به خاک فدراسیون روسیه در سال ۲۰۱۴، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هدفی را برای اعضا تعیین کرد که بر اساس آن، کشورهای عضو باید دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف دفاع کنند.

ترامپ پیش از این نیز از  ناتو انتقاد کرده بود. او در دوره ریاست‌جمهوری‌اش با فشار بر متحدان واشینگتن در این ائتلاف دفاعی از آن‌ها خواسته بود تا بودجه‌های دفاعی خود را افزایش دهند.

با وجود حمله نظامی تمام‌عیار روسیه در فوریه ۲۰۲۲، ۱۱عضو ناتو همچنان سال گذشته میلادی از رسیدن به هدف تعیین‌شده بازماندند. از این‌رو، بخش عمده‌ای از فشار مالی ناتو بر دوش ایالات متحده است.

بازیگران اصلی ناتو از جمله آلمان بودجه‌های دفاعی خود را بالا برده‌اند. پس از فشار ناتو بر اروپا برای تولید تسلیحات نظامی، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، نیز متحدان اروپایی را به تقویت فوری زرادخانه‌های نظامی خود فراخواند و از آن‌ها خواست به سمت تولید انبوه و فوری تسلیحات نظامی حرکت کنند.

جنگ روسیه و اوکراین در حالی که به زودی وارد سومین سال خود می‌شود، زنگ خطر را برای کشورهای اروپایی به صدا درآورده است. آن‌ها از یک‌سو به دنبال تامین تسلیحات نظامی مورد نیاز اوکراین برای مقابله با روسیه‌اند و از سوی دیگر، به تقویت زرادخانه‌های نظامی خود می‌اندیشند.

پیش‌تر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، نیز از تولید‌کنندگان نظامی کشورش خواست که تولید تسلحات نظامی را تقویت کنند.

بیشتر از جهان