کرونا جان ۸۰ نفر را گرفت

تلاش محققان برای تولید واکسن در سه ماه آینده

ورود یک مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا به بیمارستانی در ووهان، چین-Hector RETAMAL / AFP

ویروس کرونا که تا کنون جان ۸۰ نفر را گرفته و حدود سه هزار نفر دیگر را نیز گرفتار کرده است، همچنان در حال گسترش در سطح جهان است.

این ویروس از مبدا شهر ووهان چین در حال گسترش به اقصی‌نقاط جهان است. به همین دلیل مقامات چین تعطیلات سال نو چینی را به دلیل این اپیدمی مرگبار تمدید کرده‌اند. نخستین بار این ویروس در دسامبر سال گذشته مشاهده شد و تا کنون ۲ هزار و ۷۴۴ نفر را در چین مبتلا کرده است. به گزارش آسوشیتدپرس تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۷۶۹ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند. این ویروس به آسانی انتقال می‌یابد و نوعی التهاب ریه ایجاد می‌کند که می‌تواند کشنده باشد.

در حال حاضر شهر ووهان و شهرهای اطراف آن با ده‌ها میلیون نفر جمعیت از جهان خارج ایزوله شده‌اند. این ویروس به بخش‌هایی از آسیا، اروپا و آمریکای شمالی نیز سرایت کرده است. موارد ابتلا به این بیماری در نپال، کانادا، ویتنام، تایوان، فرانسه، مالزی، سنگاپور، کره جنوبی، استرالیا، تایلند، آمریکا و هند گزارش شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که در هنگ‌کنگ نیز برخی مناطق قرنطینه شده‌اند و فرانسه، ایتالیا، ژاپن، استرالیا و ایالات‌متحده به دنبال بازگرداندن شهروندان خود هستند. همچنین سطح هشدارها و نظارت بر وضعیت سلامتی مسافران در همه فرودگاه‌های جهان افزایش یافته است.

از سویی دیگر گروهی از محققان در حال آزمایش روی نوعی دارو هستند که در درمان اچ‌آی‌وی کاربرد دارد و می‌تواند در درمان این ویروس نیز موثر باشد. آنها می‌گوید این احتمال وجود دارد که نخستین واکسن تا سه ماه آینده تولید شود.

پزشکان می‌گویند ویروس کرونا می‌تواند از انسان به انسان منتقل شود و هر بیمار می‌تواند  دو تا سه انسان دیگر را آلوده کند.

برخی دانشمندان بر این باورند که این ویروس هنوز به اندازه ویروس سارس (در سال ۲۰۰۳، ۸۰۰ نفر را کشت) یا مرس (از سال ۲۰۱۲، ۷۰۰ نفر را کشته است) خطرناک نیست.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید این ویروس در چین وضعیت اضطراری ایجاد کرده اما هنوز یک وضعیت فوق‌العاده جهانی به شمار نمی‌رود. اغلب مبتلایان به این ویروس افراد مسن هستند یا افرادی که وضعیت سلامت آنها رضایت‌بخش نیست.

در حال حاضر ۵ مورد ابتلا به این ویروس در ایالات‌متحده گزارش شده است. نخستین شهروند کانادایی مبتلا به کرونا نیز ۵۰ ساله است و اخیرا  به چین سفر کرده بود. تایوان، سنگاپور و کره جنوبی نیز روز یکشنبه موارد جدیدی از مبتلایان به این ویروس مرگبار را گزارش کرده‌اند.

بیشتر از