هراس قلعه‌نویی از ابتلا به سرنوشت کلینزمن

قطر هم مانند اردن تلاش خواهد کرد با واگذاری مالکیت بازی، روی استفاده از ضدحملات و اشتباه خط دفاعی حریف تمرکز کند

امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم فوتبال ایران در بازی مقابل ژاپن‌ــ ۱۴ بهمن ۱۴۰۲‌-AFP

تیم ملی فوتبال اردن روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا در قطر، موفق شد با ارائه یک نمایش قابل‌دفاع و جذاب، شاگردان مدعی یورگن کلینزمن در کره جنوبی را با نتیجه دو بر هیچ شکست دهد و به فینال برسد؛ نتیجه‌ای که بسیاری از مخاطبان فوتبال در قاره کهن را شگفت‌زده کرد و بار دیگر افزایش چشمگیر سطح و کیفیت فوتبال غرب آسیا را اثبات کرد.

تیم فوتبال ایران نیز باید روز چهارشنبه از ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران در دیگر دیدار مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌ها و در ورزشگاه الثمامه، به مصاف قطر برود؛ قطری‌ که به‌عنوان میزبان مسابقات و قهرمان دوره قبلی جام ملت‌ها، از مدعیان اصلی جام محسوب می‌شود و پس از صرف هزینه‌های هنگفت و توجه به فوتبال پایه در این کشور در سال‌های اخیر، نشان داده‌ است که دیگر مقابل هیچ‌یک از قدرت‌های سنتی فوتبال آسیا حریفی دست‌وپابسته نیست.

کره جنوبی سه‌شنبه شب با وجود بهره بردن از بازیکنانی نامدار که برخی از آن‌ها ستاره‌ باشگاه‌های اروپایی‌اند، در مقابل اردنی که فوتبالش «گلخانه‌ای» مدیریت می‌شود و تاکنون حضور در فینال جام ملت‌های آسیا را تجربه نکرده است، حرفی برای گفتن نداشت و حتی یک شوت هم درون چارچوب نزد.

نکته مهم این است که سبک مدیریت و اداره فوتبال قطر در سال‌های اخیر نیز کاملا شبیه مدیریت فوتبال در اردن است؛ بدین‌صورت که اولویت‌ از باشگاه‌ها و لیگ داخلی به بازیکن‌سازی و توجه کامل به برگزاری اردوهای مداوم برای تیم ملی تغییر پیدا کرده است و در شرایطی که دیگر قدرت‌های برتر آسیا مانند ژاپن، کره جنوبی، ایران یا عربستان سعودی به دلیل تداخل با بازی‌های باشگاهی نمی‌توانند دائما اردوی ملی برپا کنند، در کشورهایی مانند قطر، اردن، عراق و بحرین، کسب موفقیت در رده‌ ملی به کعبه آمال تبدیل می‌شود.

قطر در دیدار برابر ایران، به دلیل ضعف قدرت بازیکنانش در مصاف‌های یک‌به‌یک، بی‌شک به فوتبال منطقی، واگذاری مالکیت توپ به حریف، دفاع فشرده در میانه میدان و استفاده از ضدحملات یا موقعیت‌های بادآورده روی می‌آوردند؛ همان تاکتیکی که حسین عموته مراکشی مقابل کره اتخاذ کرد و در حالی که چشم‌بادامی‌ها در ۹۰ دقیقه بازی، ۷۰ درصد مالکیت توپ را در اختیار داشتند، این اردن بود که هفت شوت داخل چارچوب به سمت دروازه کره زد.

امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ایران، هم خوب می‌داند که امروز به هیچ عنوان مقابل شاگردان کارلوس لوپز کار آسانی نخواهد داشت و هر اشتباه بازیکنان تیمش در خطوط میانی و دفاعی می‌تواند به استفاده کامل مهاجمان خطرناک قطر و دور ماندن دست ایران از جام قهرمانی و حضور در فینال منجر شود.

سخنان حسین عموته پس از دیدار با کره جنوبی نیز می‌تواند برای قلعه‌نویی مانند زنگ هشدار باشد. سرمربی اردن سه‌شنبه شب گفت: «به بازیکنانم گفتم به حریف احترام بگذارید اما نه بیشتر از چیزی که لیاقتش را دارند. این نکته اعتمادبه‌نفس زیادی به بازیکنانم داد. ما چیزی برای از دست دادن نداشتیم. روند داخل زمین را مربی و هوادار کنترل نمی‌کند، همه‌چیز در اختیار بازیکنان است؛ مثل اخراج زودهنگام یا شانس‌های مشابهی که یک بار تبدیل به گل می‌شوند و یک بار نه.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حال قطری‌ها نیز با تفکرات و سبک بازی مشابه با اردن، تا ساعاتی دیگر تمام تلاششان را خواهند کرد تا به‌عنوان میزبان مسابقات با بهره‌ بردن از فشار تماشاگران، میزان استرس و اشتباهات بازیکنان ایران را به بیشترین حد ممکن برسانند تا در نهایت بتوانند از کمترین فرصت‌ها هم بیشترین استفاده را ببرند.

موسی تماری، ستاره اردن در جام ملت‌های آسیا، نیز پس از شکست دادن کره جنوبی و رسیدن به فینال، به نوعی برای شاگردان قلعه‌نویی کری‌ خواند و گفت: «از اینکه به‌عنوان یک کشور عربی به فینال آسیا می‌رویم، احساس غرور می‌کنم و به همه عرب‌زبانان تبریک می‌گویم. امیدوارم قطر هم به فینال بیاید تا یک فینال تمام‌عربی ببینیم.»

امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی ایران، هم در نشست مطبوعاتی پیش از مسابقه، اعتراف کرده که به دشواری‌های بازی با قطر واقف است و این نکته را به بازیکنانش نیز گوشزد کرده است. او گفت:‌ «بازی در این مرحله حساس‌ترین مسابقه است. زحمات پنج بازی گذشته روی این مسابقه است که به نتیجه برسیم. پس از بازی قبل، به بازیکنان گفتیم که آن‌ها در دوره‌های گذشته هم به این مرحله رسیده بودند و مهم این است که بازی با ژاپن را فراموش کنند و به بازی با قطر فکر کنند که میزبان مسابقات است. خوشبختانه بازیکنان شرایط حساس و مهم را درک کرده‌اند. من مطمئنم و از بازیکنان خواسته‌ام در این دو سه روز هم با کیفیت‌تر، هم با دوندگی و تمرکز بالا مقابل قطر قرار گیرند. من این را به بازیکنان گوشزد کرده‌ام. قطعا بازیکنان ما این مهم را انجام دهند و امیدوارم بعد از چند دهه به فینال برسیم.»

تیم ملی فوتبال ایران در ۴۸ سال گذشته و پس از پیروزی انقلاب ۵۷ تاکنون به فینال جام ملت‌های آسیا راه نیافته است و اکنون مسئولان سیاسی نظام جمهوری اسلامی در آستانه چهل‌وپنجمین سالگرد انقلاب در تلاش‌اند در صورت صعود ایران به فینال و کسب جام قهرمانی، از این موفقیت نهایت سوءاستفاده سیاسی را ببرند. اما در سوی دیگر، انتشار صدها هزار تصویر از مهران سماک پس از برد مهم ایران مقابل ژاپن در بازی قبل، بار دیگر نشان داد که نتایج این تیم برای میلیون‌ها شهروند ساکن ایران اهمیت چندانی ندارد و در صورت باخت تیم در دیدار امشب، امکان دارد شادی‌های خیابانی مانند پایکوبی‌ سال گذشته پس از باخت مقابل آمریکا را شاهد باشیم.

بیشتر از فوتبال