چرا حزب‌الله عراق از توقف حمله به نیروهای آمریکایی خبر داد؟

کتائب حزب‌الله یکی از مخفی‌ترین و بانفوذترین شبه‌نظامیان شیعه در عراق است که با سپاه قدس روابط نزدیکی دارد

نشریه وال استریت ژورنال روز سه‌شنبه ۳۰ ژانویه (دهم بهمن) در گزارشی به بیانیه گروه کتائب حزب‌الله، شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، در مورد توقف حملات این گروه به نیروهای آمریکایی پرداخت.

به گزارش این نشریه، پس از کشته شدن سه سرباز آمریکایی در حمله هواپیماهای بدون سرنشین و تقویت احتمال پاسخ نظامی دولت بایدن، گروه کتائب حزب‌الله عراق اعلام کرد که حملاتش به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه را تعلیق می‌کند.

رهبر کتائب حزب‌الله تحت حمایت ایران می‌گوید که حمله به پایگاه‌ها و نیروهای آمریکایی را متوقف می‌کند؛ البته این اقدام را تصمیمی موقتی خواند و درباره «اقدام‌های خصمانه» آمریکا هشدار داد.

ابوحسین الحمیداوی، دبیرکل این گروه، در بیانیه‌ای گفت: «ما تعلیق عملیات نظامی و امنیتی علیه نیروهای اشغالگر را اعلام می‌کنیم». او در عین حال تاکید کرد که جنگجویان این گروه روش «پدافند غیرعامل موقت» را در پیش خواهند گرفت.

این اطلاعیه با اشاره به وجود هشدار فزاینده در منطقه، تاکید کرد اقدام‌های تلافی‌جویانه ایالات متحده در پاسخ به کشته شدن سربازانش ممکن است به یک درگیری گسترده‌تر تبدیل شود و احتمالا ایالات متحده و ایران را به رویارویی نظامی بکشاند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه گفت که درباره واکنش ایالات متحده تصمیم گرفته است و تاکید کرد که آمریکا ایران را مسئول می‌داند اما به دنبال جنگ با تهران نیست. بایدن در حالی که کاخ سفید را برای یک سفر به فلوریدا به منظور جمع‌آوری کمک مالی [برای انتخابات] ترک می‌کرد، به خبرنگاران گفت: «آن‌ها [ایران] سلاح‌ها را برای افرادی که این کار را انجام داده‌اند، تامین می‌کنند. اما فکر نمی‌کنم به جنگ گسترده‌تری در خاورمیانه نیاز داشته باشیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، اعلام کرد که بیانیه شبه‌نظامیان عراقی مبنی بر توفق حملاتشان بر برنامه‌ریزی تلافی حمله روز یکشنبه هواپیمای بدون سرنشین به یک پایگاه کوچک ایالات متحده در اردن، تاثیری نخواهد داشت.

هرچند ایران هرگونه دخالت در حمله به سربازان آمریکایی را رد می‌کند، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که حمله روز یکشنبه را گروه‌های مسلح  تحت هدایت ایران انجام داده‌اند و این حمله نشانه‌هایی دارد که عامل آن عملیات کتائب حزب‌الله است.

به گفته مقام‌های آمریکایی، گروه‌های شبه‌نظامی عراقی که روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران دارند، از اواسط اکتبر بیش از ۱۶۵ حمله راکتی، موشکی و پهپادی در عراق و سوریه انجام داده‌اند. با این حال حمله هواپیمای بدون سرنشین در روز یکشنبه اولین حمله‌ای بود که به کشته شدن سربازان ایالات متحده منجر شد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، روز سه‌شنبه گفت: «این حمله همه ویژگی‌های حملات گروه‌های تحت حمایت سپاه پاسداران‌ را دارد. ما پاسخ خواهیم داد و این کار را به روش و زمانی که خودمان انتخاب می‌کنیم، انجام می‌دهیم.»

مقام‌های فعلی و سابق آمریکا می‌گویند گزینه‌های بایدن برای پاسخگویی می‌تواند حمله به شبه‌نظامیان سپاه قدس ایران در سوریه، عراق یا یمن، ضربه زدن به کشتی‌های ایرانی در دریا یا یک حمله بزرگ به گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران که مسئول کشته شدن سربازان آمریکایی بودند، باشد.

مقام‌های ایالات متحده گفتند که احتمال حمله به خاک ایران کم است اما در سوی دیگر، ایران روز سه‌شنبه به آمریکا در مورد حمله به خاکش یا اهداف دیگر هشدار داد. سخنگوی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک به وال استریت ژورنال گفت: «این از اصول سیاست ما است که هرکس به خاک ایران یا منافع و اتباع آن خارج از مرزهایش حمله کند، با پاسخ قاطع روبرو خواهد شد.»

در عراق نیز دولت محمد السودانی، نخست‌وزیر، به دنبال جلوگیری از حملات آمریکا در این کشور است و از «همه طرف‌های داخل و خارج عراق» درخواست کرده است که بحران را کاهش دهند. در پاسخ به این درخواست، کتائب حزب‌الله گفت که توقف حملاتش به آمریکا «به منظور جلوگیری از شرمساری دولت عراق» انجام شده است و تاکید کرد که «از طریق ابزارهای جایگزین به دفاع از مردم غزه ادامه خواهیم داد».

ایران در طول چند دهه‌ با حمایت‌های مالی و نظامی، شبکه‌ای از شبه‌نظامیان وفادار به خود در سراسر خاورمیانه ایجاد کرده و ردپای نظامی‌اش را گسترش داده است تا گستره نفوذ آمریکا و اسرائیل را به عقب براند. از جمله این گروه‌ها علاوه بر کتائب حزب‌الله می‌توان به حزب‌الله لبنان، حوثی‌های یمن، شبه‌نظامیان دیگر در عراق و سوریه و گروه‌های فلسطینی مانند حما‌س‌ اشاره کرد.

از روز هفتم اکتبر و پس از حمله حماس به اسرائیل، شبکه گروه‌های مسلح ایران در سراسر منطقه حمله به منافع اسرائیل و ایالات متحده را افزایش داده‌اند. این گروه‌ها می‌گویند که هدفشان تحمیل هزینه برای جنگ در غزه و حمایت از فلسطین است، اما به نظر می‌رسد برخی شبه‌نظامیان به دنبال برنامه‌های درازمدت به منظور تحت فشار قرار دادن نیروهای آمریکایی برای خروج از عراق و سوریه‌اند.

کتائب حزب‌الله، یکی از مخفی‌ترین و بانفوذترین شبه‌نظامیان شیعه در عراق، با سپاه قدس، واحد عملیات بین‌المللی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روابط نزدیکی دارد. این گروه در پی حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ تشکیل شد و از همان ابتدا به دلیل هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی و ائتلاف از طریق بمب‌های کنارجاده‌ای و خمپاره شهرت پیدا کرد.

کتائب حزب‌الله می‌گوید که هدف اصلی‌ آن اخراج سربازان آمریکایی از عراق است. این گروه پیش‌تر به دیگر گروه‌های شبه‌نظامی عراقی‌ که تعداد آن‌ها حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر است‌، و آتش‌بس غیررسمی درباره حمله نکردن به نیروهای آمریکایی در عراق را رعایت می‌کردند، پیوسته بودند؛ اما این آرامش بیش از شش ماه طول نکشید و در ماه اکتبر پس از شروع جنگ در غزه، کتائب حزب‌الله هدف قرار دادن پایگاه‌های ایالات متحده در عراق و سوریه را آغاز کرد.

بیشتر از جهان