درخواست آمریکا از چین برای توضیح درباره چگونگی ارتباط با رژیم طالبان

رئیس‌جمهوری چین به‌تازگی اعتبارنامه سفیر رژیم طالبان در پکن را پذیرفته است

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده-AFP

پس از آنکه رئیس‌جمهوری چین اعتبارنامه سفیر رژیم طالبان در پکن را پذیرفت، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، از چین خواست در مورد چگونگی ارتباط با رژیم طالبان شفاف‌سازی کند.

متیو میلر روز سه‌شنبه دهم بهمن (۳۰ ژانویه) در  نشست خبری، در پاسخ به پرسشی درباره پذیرفته‌ شدن اعتبارنامه سفیر طالبان در چین، تصریح کرد که پکن باید در مورد اینکه طالبان را به رسمیت می‌شناسد یا خیر، توضیح دهد. میلر گفت: «من آن گزارش‌ها را دیده‌ام و فکر می‌کنم دولت چین باید در مورد روابط [با طالبان] صحبت کند؛ اینکه آیا آن‌ها طالبان را به رسمیت شناخته‌اند یا خیر. من برخی نظرهای متفاوت آن‌ها را دیده‌ام.»

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن، اعتبارنامه مولوی اسدالله بلال کریمی، سفیر رژیم طالبان در پکن، را پذیرفت. عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه رژیم طالبان، در اطلاعیه‌ای گفت که سفیر این گروه در پکن همراه با سفرای ۴۱ کشور دیگر در مراسمی که در تالار بزرگ مردم در پکن برگزار شد، اعتبارنامه‌های خود را به شی جین‌پینگ تقدیم کردند.

اسدالله بلال کریمی حدود دو ماه پیش از طرف وزارت خارجه رژیم طالبان به‌عنوان سفیر این گروه و به جای سید محی‌الدین سادات، به پکن فرستاده شد. کریمی پس از ورود به چین، اعتبارنامه‌اش را به هونگ لی، مدیرکل تشریفات وزارت خارجه چین، تسلیم کرد و پس از دو ماه، شی جین‌پینگ در مراسمی رسمی، اعتبارنامه او را هم در کنار سفرای دیگر کشورها پذیرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در این نشست خبری تاکید کرد که آمریکا همیشه درباره موضعش در مورد طالبان چه علنی و چه خصوصی اعلام کرده است که روابط این گروه با جامعه بین‌الملل کاملا به اقدام‌های آنان بستگی دارد. به گفته میلر، آمریکا به دنبال این است که طالبان روشی متفاوت از آنچه اکنون دارند، اتخاذ کنند.  

متیو میلر در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا واقعا از پذیرش رسمی نماینده طالبان از سوی چین نگران است، تاکید کرد: «تنها دلیلی که در مورد این مسئله من به طور خاص اظهارنظر نمی‌کنم، این است که دیدم دولت چین هم بیانیه‌ای صادر کرد مبنی بر اینکه شناخت آن‌ها از طالبان تغییری نکرده است؛ بنابراین من می‌خواهم قبل از هرگونه ارزیابی رسمی، دولت چین در مورد این اقدام شفافیت کامل داشته باشد.» 

مسئله حقوق زنان و دختران در افغانستان و منع تحصیل و اشتغال آنان از مسائل مهم حقوق بشری در افغانستان است. در نشست خبری روز سه‌شنبه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از او پرسیده شد که آیا ایالات متحده از چین خواهد خواست تا از نفوذش بر طالبان برای تامین حقوق زنان و دختران استفاده کند؟ میلر در پاسخ اشاره کرد که خواست آمریکا همواره این بوده است که بهبود حقوق زنان و دختران در افغانستان را شاهد باشد و از هر کشوری که با طالبان ارتباط دارد، می‌خواهد که در این زمینه تلاش کند. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد حق تحصیل و کار زنان افغان تاکید کرد: «در واقع اگر به آنچه قبلا در نظرهایم در مورد افغانستان گفتم مراجعه کنید، می‌بینید که من گفته بودم برای طالبان، به رسمیت شناخته شدن بین‌المللی به گام‌هایی که برمی‌دارند، بستگی زیادی دارد و یکی از گام‌هایی که انتظار داریم آن‌ها بردارند، بهبود رفتار با زنان و دختران در افغانستان است.»

وزارت خارجه طالبان طی دو سال و پنج ماه سلطه این گروه بر افغانستان، سعی کرد سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های افغانستان در سراسر جهان را به تصرف درآورد. طی این مدت، حدود ۱۴ کشور از جمله ایران، پاکستان، قطر، چین، روسیه، امارات متحده عربی، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و چند کشور دیگر نمایندگان و دیپلمات‌های طالبان را پذیرفته‌اند.

بیشتر از جهان