حزب راست افراطی مجارستان ادعای مالکیت منطقه‌ای در اوکراین را مطرح کرد

رهبر حزب «میهن ما» در مجارستان اعلام کرد که در صورت شکست کی‌یف در جنگ با مسکو، ترانس کارپاتیا در غرب اوکراین به مجارستان ضمیمه می‌شود

لازلو توروچکای، رهبر حزب راست افراطی «میهن ما» در مجارستان، اواخر وقت شنبه، ۲۷ ژانویه (۷ بهمن‌ماه)، گفت که این گروه درصورت شکست کی‌یف در جنگ با مسکو، ادعای مالکیت منطقه‌ای در غرب اوکراین را که محل زندگی یک اقلیت قومی مجارتبار است و جمعیتشان به حدود ۱۵۰هزار نفر می‌رسد، مطرح خواهد کرد.

به گزارش رویترز،‌ توروچکای این اظهارات را در کنفرانسی بیان کرد که در آن، حزب متبوعش- که در پارلمان مجارستان با ۱۹۹ عضو، شش نماینده داردــ میزبان رهبران احزاب راست افراطی از آلمان و هلند بود.

بر اساس ویدیویی که در وب‌سایت حزب میهن ما منتشر شده است، رهبر این حزب در سخنانی گفت: «پیام ما در مورد جنگ اوکراین بسیار ساده است: آتش‌بس فوری، صلح و حل‌وفصل درگیری از طریق گفت‌وگو. با این حال اگر این جنگ با از بین رفتن دولت اوکراین خاتمه یابد، ما بر ترانس‌کارپاتیا ادعای مالکیت داریم.»

این گفته‌ها با تشویق گسترده حاضران همراه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهر اوژهورت، مرکز منطقه ترانس‌کارپاتیا، از شهرهایی است که تعداد زیادی مجارتبار آنجا ساکن‌اند. در این منطقه اوکراینی‌ها در کنار اقلیت‌های قومی مجار، اسلواک، روس و آلمانی زندگی می‌کنند و به فرهنگ و مذهب یکدیگر احترام می‌گذارند. این شهر تنها ۲۶ کیلومتر تا مرز مجارستان فاصله دارد و آن را می‌توان دروازه‌ای به اتحادیه اروپا دانست.

گفته‌های لازلو توروچکای در حالی بیان می‌شود که پیش از این، ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، در مصاحبه‌ای در ماه دسامبر، از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین حمایت کرده بود.

پیتر شیارتو، وزیر خارجه مجارستان، قرار است روز دوشنبه با دمیترو کولبا، همتای اوکراینی‌اش، و دنیز شمیحال، نخست‌وزیر اوکراین،‌ در غرب این کشور دیدار کند تا زمینه برای دیدار احتمالی رهبران دو کشور فراهم شود.

بوداپست بر سر ادعای محدود کردن حق حدود ۱۵۰هزار مجارتبار ساکن اوکراین برای استفاده از زبان مادری‌، با کی‌یف درگیر شده است.

دسامبر ۲۰۲۳، همه کشورهای اتحادیه اروپا به جز مجارستان، که عضو ناتو نیز محسوب می‌شود، با آغاز مذاکرات الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا موافقت کردند. رهبران این بلوک مخالفت اوربان را دور زدند و او مجبور شد هنگام تصمیم‌گیری اتاق را ترک کند. با این حال رهبران اتحادیه اروپا نتوانستند بر مقاومت نخست‌وزیر مجارستان در برابر اصلاح بودجه اتحادیه اروپا برای انتقال ۵۰ میلیارد یورو به کی‌یف غلبه کنند و انتظار می‌رود این موضوع در نشست اضطراری پنجشنبه آینده دوباره بررسی شود.

با وجود رای دادگاه کیفری‌ بین‌المللی مبنی بر صدور حکم بازداشت ولادیمیر پوتین،‌ رئیس دفتر ویکتور اوربان اعلام کرده است که در صورت سفر رئیس‌جمهوری روسیه به مجارستان، او را دستگیر نمی‌کند؛ زیرا «چنین اقدامی هیچ‌گونه وجاهت قانونی ندارد».

۱۲۳ کشور عضو دیوان کیفری بین‌المللی موظف‌اند حکم بازداشت ولادیمیر پوتین‌ را اجرا کنند؛ به این معنی که اگر پوتین به هر یک از این کشورها قدم بگذارد، پلیس آن کشور موظف است او را بازداشت کند. با این حال ویکتور اوربان و دولتش همواره نزدیک‌ترین متحد کرملین در اروپا بوده‌اند و پس از حمله پوتین به اوکراین، اوربان بی‌میل‌ترین رهبر اتحادیه اروپا به اعمال تحریم‌ علیه روسیه بود. 

بیشتر از جهان