ناکامی واشنگتن در مذاکره با پکن برسر فشار بر تهران برای توقف حملات حوثی‌ها

پولیتیکو بی‌میلی چین برای رفع نگرانی آمریکا درباره امنیت دریای سرخ و تحرکات کره شمالی را به محدودیت‌های تلاش‌های دیپلماتیک دولت بایدن در ارتباط با پکن در ماه‌های گذشته پیوند می‌زند

پولیتیکو در گزارشی به نقل از یک مقام آمریکایی، تلاش ایالات متحده در تشویق چین به فشار بر جمهوری اسلامی ایران برای توقف حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را «ناکام» ارزیابی کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، در دیداری دو روزه با وانگ یی، وزیر خارجه چین، در بانکوک، پایتخت تایلند، نگرانی‌های ایالات متحده در مورد ادامه حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری را با چین در میان گذاشت اما این گفت‌وگوها بدون هیچ نشانه‌ روشنی از تمایل چین به برداشتن گامی قاطع در راستای فشار بر جمهوری اسلامی ایران به پایان رسید.

با شروع حمله هوایی و زمینی گسترده اسرائیل به غزه از اواسط اکتبر، حوثی‌ها هشدار دادند کشتی‌هایی را که به نوعی با اسرائیل در پیوند باشند، هدف قرار خواهند داد.

این گروه شبه‌نظامی امنیت منطقه را به جنگ غزه گره زده و با وجود تشکیل ائتلاف بین‌المللی امنیت دریایی به رهبری ایالات متحده و حملات پی‌درپی به مواضعش در یمن، از این تصمیم عقب ننشسته است.

اخیرا جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، اذعان کرد که با وجود اقدام نیروهای ایالات متحده و بریتانیا برای بمباران مواضع حوثی‌ها، هنوز موفق نشده‌اند حملات شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را متوقف کنند.

یکی از مقام‌های ارشد دولت بایدن که با سالیوان در تماس تلفنی بود، با اشاره به درخواست واشنگتن از پکن برای استفاده از اهرم فشار بر تهران، به پولیتیکو گفت: «باید منتظر ماند و دید که آیا پکن از این اهرم استفاده خواهد کرد یا خیر.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش پولیتیکو، دولت بایدن همچنین به‌‌دنبال ترغیب پکن به متقاعد کردن کره شمالی، متحد نزدیک چین، برای کاهش برنامه تسلیحات هسته‌ای این کشور و همچنین محدود کردن حمایت پیونگ‌یانگ از روسیه در جنگ با اوکراین و کاهش «لفاظی‌های خصمانه فزاینده» علیه همسایه جنوبی آن در شبه‌جزیره کره است، خواسته‌ای که به گفته این مقام آگاه، راه به جایی نخواهد برد.

با این‌ حال به نوشته پولیتیکو، سالیوان در مذاکره با وانگ درباره درگیری داخلی جاری در برمه (میانمار) بخت بیشتری داشت؛ جایی که حمله نظامی شبه‌نظامیان به نیروهای دولتی ضربه‌ای به دولت این کشور وارد کرده است. این مقام با اشاره به گفت‌وگوهای سالیوان و وانگ درباره بحران جاری در میانمار اظهار امیدواری کرد که این گفت‌وگوها در هفته‌‌های پیش‌ رو در رده‌ مقام‌های پایین‌تر دنبال شود.

وزارت خارجه چین روز شنبه در بیانیه‌ای، مذاکرات سالیوان و وانگ را «صادقانه، اساسی و مفید» خواند اما به بحران کشتی‌رانی در دریای سرخ اشاره خاصی نکرد و در عوض، «تهدید» استقلال تایوان را «بزرگ‌ترین چالش» در روابط چین و ایالات متحده توصیف کرد.

پکن همچنین با ابراز نگرانی از اعمال محدودیت‌های صادراتی آمریکا با هدف «مهار پیشرفت سایر کشورها» اعلام کرد که دو کشور در نشست‌های آتی، درباره «مرز بین امنیت ملی و فعالیت‌های اقتصادی» بحث خواهند کرد.

پولیتیکو در این گزارش، بی‌میلی چین به استفاده از ظرفیت‌های دیپلماتیک و اقتصادی‌اش در رفع نگرانی ایالات متحده در زمینه امنیت دریای سرخ و تحرکات کره شمالی را به محدودیت در تلاش‌های دیپلماتیک دولت بایدن در ارتباط با پکن در ماه‌های گذشته پیوند زد و به نقل از این مقام آگاه، نوشت که اکراه پکن در برآورده کردن درخواست‌های آمریکا حاکی از آن است که چین ترجیح می‌دهد در دو بحران بین‌المللی جاری، بیشتر نظاره‌گر باشد تا اینکه به شیوه‌ای کنش‌مندانه کنار ایالات متحده و رودرروی دو متحد کلیدی‌اش قرار بگیرد.

با این همه، نشست دو روزه سالیوان و وانگ با توافق‌هایی برای از سرگیری مذاکرات نظامی، تقویت همکاری‌های دوجانبه در مبارزه با مواد مخدر و شروع گفت‌و‌گوهایی در مورد استفاده از هوش مصنوعی به پایان رسید.

گزارش پولیتیکو درباره ناکامی مذاکرات با پکن بر سر فشار بر جمهوری اسلامی برای توقف حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری درحالی منتشر شده است که خبرگزاری رویترز روز جمعه در گزارشی اختصاصی به‌نقل از چند منبع ایرانی نوشت که مقام‌های چینی در چند دیدار اخیر در پکن و تهران از همتایان ایرانی‌شان خواسته‌اند کمک کنند تا حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ مهار شود، یا خطر آسیب به روابط تجاری با پکن را بپذیرند؛ هرچند که این حملات همچنان ادامه دارد.