واکنش‌ها به سخنان عاصم منیر: وضعیت کنونی افغانستان، نتیجه «استراتژی بیمار» پاکستان است

عاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان، چهارشنبه گذشته گفت زندگی شهروند پاکستان مهم‌تر از کل افغانستان است

ژنرال عاصم منیر، فرمانده ارتش، و انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر دولت موقت پاکستان، در اسلام‌آباد-PakistanFauj/X@

سخنان ژنرال عاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان، درباره افغانستان که روز چهارشنبه هفته گذشته طی بیانیه‌ای در اسلام‌آباد ایراد کرد، با واکنش‌های متعدد فعالان سیاسی افغانستان مواجه شد، اما طالبان در‌این‌باره سکوت کردند.

عاصم منیر در این بیانیه اعلام کرد: «زندگی شهروند پاکستان مهم‌تر از کل افغانستان است.» او همچنین افغانستان را متهم کرد که همواره از شورش در بلوچستان پاکستان حمایت کرده است. این سخنان عاصم منیر در چند روز گذشته با واکنش‌هایی در افغانستان مواجه شد، اما طالبان به‌عنوان گروه حاکم بر افغانستان در‌این‌باره سکوت کردند.

امرالله صالح، معاون اول دولت پیشین افغانستان، در واکنش به سخنان عاصم منیر در پیامی که در رسانه اجتماعی ایکس منتشر کرد، نوشت که این سخنان به‌دلیل «استراتژی شیطانی» پاکستان در قبال افغانستان، اتفاق تازه و عجیبی نیست، چون نیت پاکستان در قبال افغانستان از پیش روشن است. صالح افزود: «وضعیت غم‌انگیز کنونی افغانستان تحت حاکمیت ظالمانه، وحشیانه و غیرانسانی طالبان تا حد زیادی به دلیل استراتژی بیمار پاکستان است.»

معاون اول دولت پیشین افغانستان تصریح کرد: «تنها نکته مهم در سخنان عاصم منیر این است که این حرف با صدای بلند و واضح به افکار عمومی منتقل شده است و این، کار را برای درک راهبرد پاکستان در قبال افغانستان آسان می‌کند.» امرالله صالح افزود: «آن‌ها (مقام‌های دولت پاکستان) به‌دلیل حمایت از تخریب و کشتار در طول دهه‌ها باید از مردم ما عذرخواهی کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حنیف اتمر، وزیر خارجه دولت پیشین افغانستان، نیز در بیانیه‌ای سخنان ژنرال عاصم منیر درباره افغانستان را «بسیار غیرعاقلانه» خواند و افزود سخنان منیر «ترکیبی از تهدیدهای پنهان و مستقیم بود» و به‌دلیل نقش منیر در شکل‌دهی سیاست داخلی و خارجی پاکستان، این سخنان ممکن است باعث ایجاد نگرانی‌هایی در افغانستان و کشورهای منطقه شود.

اتمر با اشاره به سخنان منیر درباره حمایت افغانستان از شورش در بلوچستان، مخالفت این کشور با استقلال پاکستان در ۱۹۴۷ و همچنین اینکه «افغانستان هرگز با پاکستان نیت دوستی نداشته است»، گفت این سخنان برای گمراه کردن ذهن جوانان پاکستانی گفته شده و بی‌اساس است. اتمر افزود: «چنین اظهارات غیرمسئولانه‌ای از سوی بالاترین مقام نظامی پاکستان، اوج نابخردی است.»

اتمر که در دولت‌های پیشین افغانستان در مسندهای مهمی از‌جمله مشاور شورای امنیت ملی، وزارت معارف (آموزش و پرورش) و وزارت خارجه کار کرده است، با رد ادعای فرمانده ارتش پاکستان در مورد حمایت افغانستان از شورش در بلوچستان گفت که بیشتر گروه‌های شبه‌‎نظامی فعال در منطقه از‌جمله در افغانستان و پاکستان، در خیبرپختونخوا در پاکستان ایجاد شده‌اند و تحریک طالبان پاکستان را افغانستان تاسیس نکرده است.

نهاد «اتحاد فعالان حقوق بشر» نیز در بیانیه‌ای به سخنان عاصم منیر واکنش نشان داد و اعلام کرد که این سخنان احساسات مردم افغانستان را خدشه‌دار کرده است. اتحاد فعالان حقوق بشر افزود: «طالبان و تفکر طالبانی نه تعلق تاریخی با مردم افغانستان داشته است، نه تعلق معاصر با این مردم دارد و نه در آینده تعلقی خواهد داشت.»

این نهاد ضمن محکوم کردن سخنان عاصم منیر، افزود حکومت پاکستان بهتر از هر حکومتی در منطقه به ریشه تحریک طالبان پاکستان آگاه است. تحریک طالبان پاکستان که از آن به‌عنوان قدرتمندترین سازمان تروریستی فعال در پاکستان یاد می‌‎شود، اواخر سال ۲۰۰۷ و در نتیجه اتحاد میان چندین گروه شبه‌نظامی در پاکستان ایجاد شد. این گروه تا ۲۰۲۱ به‌عنوان میزبان و حامی طالبان افغان در پاکستان یاد می‌شد، زیرا پناهگاه‌هایی را در وزیرستان شمالی و جنوبی در اختیار طالبان افغان قرار داده بود.

با فروپاشی دولت جمهوری و بازگشت طالبان افغان به قدرت، هزاران عضو تحریک طالبان پاکستان نیز وارد افغانستان شدند و در شهرهای مختلف از جمله در کابل، لوگر، کنر، جلال‌آباد، خوست و نورستان مستقر شدند. هم‌زمان حمله‌های تحریک طالبان پاکستان به مواضع نیروهای پاکستانی در خیبرپختونخوا افزایش یافت و مقام‌های پاکستانی با انتقاد از رژیم طالبان گفتند تحریک طالبان پاکستانی در افغانستان پناهگاه‌ دارند و از آنجا حمله به پاکستان را طراحی و سازماندهی می‌کنند.

مقام‌های طالبان افغان که تا‌کنون به سخنان اخیر ژنرال عاصم منیر واکنشی نشان نداده‌اند، پیش از این حمایت از تحریک طالبان پاکستان را رد کرده‌ و نا‌امنی در این کشور را «مشکل داخلی پاکستان» خوانده‌اند.

بیشتر از جهان