برگزاری رزمایش بزرگ ناتو برای مقابله با روسیه

به گفته یکی از فرماندهان ارشد ناتو، قرار است این رزمایش نظامی با حضور ۹۰ هزار نظامی هفته‌ها ادامه داشته باشد

 

 

صحن سازمان ناتو در بروکسل-SAUL LOEB / POOL / AFP

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، پنجشنبه اعلام‌ کرد که هفته آینده یکی از بزرگ‌ترین رزمایش‌های این سازمان نظامی با حضور بیش از ۹۰ هزار نظامی آغاز می‌شود. 

کریستوفر کاولی، فرمانده عالی نیروهای ناتو، در اروپا به خبرنگاران گفت هدف اصلی از برگزاری این رزمایش نظامی آمادگی اروپا برای تقابل با روسیه است. 

به گفته این فرمانده ناتو، جهان شاهد یکی از استثنایی‌ترین رزمایش‌های این نهاد نظامی در دهه‌های گذشته خواهد بود. 

کریستوفر کاولی می‌گوید نام این رزمایش «دفاع استوار» خواهد بود و چندین هفته طول می‌کشد و در ماه مه خاتمه می‌یابد. 

یگان‌هایی از تمام ۳۱ کشور عضو ناتو از‌جمله عضو تازه ملحق‌شده، سوئد، نیز در این رزمایش عظیم شرکت خواهند کرد. 

ژنرال کاولی بر اهمیت این «رزمایش راهبردی» تاکید کرد و گفت: «نیروهای ائتلاف توانایی خود را برای تقویت منطقه اروپایی و آن‌سوی اقیانوس اطلس در همکاری با  نیروهای ایالات متحده و کانادا نشان خواهند داد.»

انتظار می رود رزمایش «دفاع استوار» شامل مراحل و فازهای چند‌وجهی باشد که طیفی از چالش‌های امنیتی بالقوه‌ای را که ممکن است ناتو در اروپا با آن‌ها روبرو شود شبیه‌سازی می‌کند.

در این رزمایش از ۵۰ ناو، ۸۰ جت جنگی و بیش از ۱۱۰۰ تانک و نفربر استفاده خواهد شد. بدین ترتیب اروپا شاهد بزرگ‌ترین رزمایش نظامی از سال ۱۹۸۸ -دو سال پیش از فروپاشی کامل اتحاد جماهیر شوروی- خواهد بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

راب بائر، دریاسالار آمریکایی و رئیس کمیته نظامی ناتو نیز پنجشنبه گفت مقیاس این رزمایش، نمایشی از «آمادگی جدید این ائتلاف است.»

او گفت در این رزمایش ناتو رکورد تعداد نیروهای شرکت‌کننده را خواهد شکست. بائر همچنین اعلام‌ کرد که «کشورهای عضو ناتو باید برای جنگ احتمالی آینده با روسیه آماده‌تر شوند.»

این ژنرال تاکید کرد: «‌ناتو می‌خواهد در صلح باشد، اما اگر روسیه به نیروهای ائتلاف حمله کند، باید آماده باشیم.»

این فرمانده ارشد ناتو گفت که نیروهای زمینی روسیه به‌دلیل جنگ در اوکراین به‌شدت تخریب شده‌اند، اما نیروی دریایی و هوایی این کشور همچنان به صورت قابل‌توجهی قدرتمندند. او به کشورهای عضو ناتو هشدار داد که تلاش‌های مسکو برای بازسازی نیروهایش تحت تاثیر تحریم‌های غرب با مشکل مواجه شده، اما کرملین همچنان در حال افزایش تولید توپخانه و موشک است.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو، یک ائتلاف نظامی میان کشورهای آمریکای شمالی و اروپایی است و همان‌طور که از اسمش پیداست قدرت‌های دو سوی اقیانوس اطلس را به‌هم پیوند می‌دهد.

این سازمان در سال ۱۹۴۹ با عضویت ۱۲ کشور تشکیل شد و هدف اولیه آن مقابله با نفوذ و سلطه اتحاد جماهیر شوروی در اروپا بود. این سازمان در طول جنگ سرد گسترش یافت و کشورهای دیگری از‌جمله ترکیه را به‌عنوان عضو پذیرفت. اما این گسترش پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی پیشین نیز ادامه یافت و مرزهای ناتو به سمت شرق اروپا گسترده شد، به‌طوری که بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴، ۱۰ کشور پیش‌تر کمونیستی از‌جمله لهستان، مجارستان، آلبانی و لیتوانی به عضویت ناتو در‌آمدند. در یک سال اخیر دو کشور فنلاند و سوئد نیز پس از حمله روسیه به اوکراین تصمیم‌ گرفتند به این سازمان بپیوندند. 

بیشتر از جهان