نمایندگان ارشد ۸۰ کشور در داووس طرح صلح اوکراین را بررسی می‌کنند

اوکراین می‌گوید صرف «آتش‌بس» به درگیری پایان نمی‌دهد و باید به توافقی «پذیرفتنی» برای سازماندهی «اجلاس جهانی صلح» دست یافت

آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین، در حال سخنرانی در چهارمین نشست مشاوران امنیت ملی درباره طرح صلح زلنسکی در داووس-REUTERS

نمایندگان عالیرتبه ده‌ها کشور دنیا به میزبانی سوئیس در داووس گرد آمدند تا طرح ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین، را برای پایان دادن به دوسال جنگ با روسیه بررسی کنند.

به گزارش رویترز، زلنسکی که قرار است در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سخنرانی کند، بامداد یکشنبه، ۱۴ ژانویه (۲۴ دی)، در جلسه افتتاحیه این مجمع با حضور نمایندگان بیش از ۸۰ کشور و سازمان بین‌المللی، حضور نداشت و آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست ‌جمهوری اوکراین، به نمایندگی از او حضور یافت.

با افزایش نگرانی‌ها درباره تداوم نیافتن حمایت‌های مالی و نظامی ایالات متحده از اوکراین، احتمال می‌رود که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، هر دو در این مجمع، که کار آن به صورت رسمی از عصر دوشنبه، ۱۵ ژانویه (۲۵ دی)، آغاز می‌شود، حضور یابند.

در این دور از مذاکرات بر سر صلح اوکراین، به نظر می‌رسد که در مقایسه با مذاکرات پیشین، نقش کشورهای به‌اصطلاح «جنوب» پررنگ‌تر باشد. بسیاری از کشورهای غیرمتعهد از آفریقا، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آسیا که پیش‌تر تا حد زیادی در حاشیه بودند، این ‌بار در تفریحگاه داووس در ارتفاعات سوئیس حضور دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یرماک در سخنانی که در مراسم افتتاحیه مجمع ایراد کرد، با اشاره به حضور نمایندگان ۱۸ کشور آسیایی، ۱۲ کشور آفریقایی و شش کشور آمریکای جنوبی در این مجمع، آن را نشانه اهمیت جنگ اوکراین برای تمام بشریت دانست و  تاکید کرد که صرف «آتش‌بس» به درگیری پایان نمی‌دهد، زیرا به گفته او، «روس‌ها صلح نمی‌خواهند». او خواستار توافقی «پذیرفتنی» برای سازماندهی «اجلاس جهانی صلح» شد و تاکید کرد که برای هر یک از بندهای طرح ۱۰ ماده‌ای زلنسکی باید «نقشه راه» ایجاد شود.

طرح صلح زلنسکی که یک سال پیش تنظیم شد، خواستار خروج تمام نیروهای روسیه از مرزهای اوکراین، از‌جمله از شبه‌جزیره کریمه، است که ۲۰۱۴ ضمیمه روسیه شد. این طرح همچنین به آزادی بازداشت‌شدگان و راه‌اندازی دادگاهی ویژه برای رسیدگی به «جنایاتی» نظر دارد که روسیه متهم به ارتکاب آن‌ها در حمله به اوکراین است.

مسکو که در سپتامبر ۲۰۲۲ مدعی الحاق چهار منطقه اوکراینی لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا به فدراسیون روسیه شد، هرگونه توافقی را که شامل واگذاری این مناطق به روسیه نباشد، رد می‌کند.

مجمع داووس پس از سه نشست کپنهاگ، جده و مالت بر سر صلح اوکراین در سال گذشته میلادی، برگزار می‌شود. با گذشت زمان، بر تعداد کشورهای حاضر در نشست‌های صلح اوکراین افزوده شده است. کی‌یف، فهرست رو به افزایش شرکت‌کنندگان را نشانه‌ تبدیل شدن جنگ اوکراین به چالشی جهانی می‌داند.

بیشتر از جهان