آزادی موقت نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار زندانی 

این دو روزنامه‌نگار در میان استقبال پرشور همکاران، اعضای خانواده و شماری از شهروندان تهرانی آزاد شدند

نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار ایرانی، پس از تحمل حدود ۱۷ ماه حبس، یکشنبه، ۲۴ دی‌ (۱۴ ژانویه)، به‌ صورت موقت از زندان اوین تهران آزاد شدند.

بنا به گزارش‌ رسانه‌های ایران، این دو روزنامه‌نگار با تودیع وثیقه‌های ۱۰ میلیارد تومانی و تا زمان قطعی شدن حکم زندان، از دادگاه تجدیدنظر مجوز آزادی موقت دریافت کردند.

نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق، و الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن، پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد جمهوری اسلامی و آغاز خیزش سراسری ایرانیان، به ‌دلیل پوشش اخبار مرتبط با جزئیات این واقعه، مصاحبه با اعضای خانواده مهسا امینی و سپس تهیه و انتشار گزارش از مراسم خاکسپاری او در سقز، به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

سپس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، ۳۰ مهر امسال این دو روزنامه‌نگار را به اتهام «همکاری با آمریکا، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام» به ۱۳ و ۱۲ سال زندان محکوم کرد؛ احکامی سنگین که اعتراض‌های داخلی و بین‌المللی پرشماری را برانگیخت.

ویدیوهای متعددی از لحظه آزاد شدن نیلوفر حامدی و الهه محمدی از زندان اوین، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد اعضای خانواده، همکاران و شماری از شهروندان تهرانی به استقبال آنان رفته‌اند.

این دو روزنامه‌نگار پیش از آزادی موقت، از ابوالقاسم صلواتی، قاضی پرونده‌های خود، به دلیل «خودداری از آزادی آن‌ها در پایان یک سال بازداشت موقت» شکایت کرده بودند.

بر اساس گزارش ایسنا، این روزنامه‌نگاران ممنوع‌الخروج‌اند و تا زمان صدور رای دادگاه تجدیدنظر، هر یک با سپردن قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی بیرون از زندان خواهند بود.

پس از صدور احکام اولیه در تاریخ ۳۰ مهر، سعید پارسایی، همسر الهه محمدی، در مصاحبه با سایت امتداد گفته بود: «از روز اول هم ما بارها تاکید کردیم که اتهامات مطرح‌شده بر پایه هیچ مستنداتی نبوده و صرفا بر اساس تصورات اشتباهی است که در دستگاه امنیتی وجود داشته و از آن هم کوتاه نیامده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدحسین آجرلو، همسر نیلوفر حامدی، نیز در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) با اعتراض به حکم صادره برای این دو روزنامه‌نگار، نوشته بود: «این احکام، نتیجه فعالیت صادقانه و شرافتمندانه نیلوفر حامدی و الهه محمدی است که حالا در اتفاقی مضحک، علاوه بر ۲۵ سال حکم حبس، به ممنوعیت از فعالیت به عنوان خبرنگار هم محکوم شده‌اند.»

وزارت خارجه آمریکا نیز مرداد سال جاری خورشیدی در واکنش به اتهام همکاری نیلوفر حامدی و الهه محمدی با دولت آمریکا، در صفحه توییترش اتهام ارتباط این دو خبرنگار را با دولت این کشور، بی‌اساس و نادرست خوانده بود.

حساب کاربری وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در توییتی به فارسی نوشت: «ما از نزدیک برخورد رژیم ایران را با نیلوفر حامدی و الهه محمدی و محاکمه ساختگی قوه قضائیه ایران دنبال می‌کنیم. ما همچنین از ادعاهای رژیم ایران مبنی بر اینکه این زنان با ایالات متحده آمریکا (همکاری) داشته‌اند، آگاهیم. این اتها‌م‌ها بی‌اساس و نادرست بوده و هدف آن‌ها بی‌اعتبار کردن گزارش‌های بین‌المللی برجسته و شناخته‌شده نیلوفر و الهه است.»

وزارت خارجه ایالات متحده با بیان اینکه این دو خبرنگار هرگز نباید دستگیر می‌شدند، نوشت: «این محاکمه‌ها تلاشی آشکار برای ارعاب روزنامه‌نگاران در ایران و وادار کردن آن‌ها به سکوت است. جهان نظاره‌گر است.»