آنتونی بلینکن با محمود عباس در کرانه باختری دیدار کرد

این دیدار یک روز پس از گفت‌وگوی وزیر خارجه آمریکا با نخست‌وزیر اسرائیل و کابینه جنگی او انجام شد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، پس از تحت فشار قرار دادن رهبران اسرائیل برای ارائه راهی به منظور تشکیل کشور فلسطینی، روز چهارشنبه در کرانه باختری با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، دیدار کرد.

به گزارش رویترز و به نقل از خبرنگارانی که با این دیپلمات ارشد آمریکایی سفر کرده بودند، بلینکن از پست‌های ایست‌‌بازرسی اسرائیل عبور کرد تا به شهر رام‌الله برسد.

این سفر یک روز پس از گفت‌وگوی وزیر خارجه آمریکا با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و کابینه جنگی او در مورد جنگ اسرائیل با حماس، تنش‌های منطقه‌ای و آینده درگیری اسرائیل و فلسطین انجام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلینکن پیش‌تر اعلام کرده بود که قرار است با محمود عباس در مورد مسئولیت تشکیلات خودگردان فلسطین صحبت کند؛ موضوعی که منعکس‌کننده دیدگاه واشنگتن مبنی بر این است عباس ۸۸ ساله برای اداره غزه پس از جنگ، باید در تشکیلات تحت نظرش بازنگری کند.

به اعتقاد برخی کارشناسان، تشکیلات خودگردان که در برخی مناطق کرانه باختری اشغالی دارای خودمختاری محدود است، بهترین گزینه برای یک دولت فلسطینی واحد در غزه و کرانه باختری به شمار می‌رود.

آنتونی بلینکن پس از دیدار با متحدان عرب واشنگتن، به اسرائیل و سپس رام‌الله رفت. او که از روز شنبه تاکنون به اردن، قطر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی و همچنین ترکیه و یونان سفر کرده است، هنگام ملاقات با مقام‌های اسرائیلی گفت: «چیزهای زیادی برای گفت‌وگو وجود دارد؛ به‌ویژه در مورد راه روبه‌جلو در جنگ غزه.»

مذاکرات با میانجی‌گری ایالات متحده در مورد تشکیل کشور فلسطینی تقریبا یک دهه پیش شکست خورد. اکنون نیز رهبران جناح راست در ائتلاف حاکم اسرائیل مخالف چنین اقدامی‌اند.

وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری‌اش از توضیح درباره چگونگی واکنش نتانیاهو و کابینه‌اش به درخواست او درباره تشکیل کشور فلسطینی خودداری کرد. با این حال تاکید کرد که اسرائیل برای استفاده از فرصتی که همکاری منطقه‌ای ارائه می‌دهد، باید «تصمیم‌های سخت بگیرد و انتخاب‌های سخت بکند».

او با اشاره به درگیری در کرانه باختری هم گفت: «خشونت شهرک‌نشینان افراطی که بدون مجازات انجام می‌شود، گسترش شهرک‌ها، تخریب‌ها و اخراج‌ها همگی دستیابی به صلح و امنیت پایدار را برای اسرائیل دشوارتر می‌کند.»

او پیش‌تر نیز گفته بود که ایالات متحده با اخراج اجباری فلسطینی‌ها از غزه مخالف است و موضع برخی وزرای دولت اسرائیل در این‌باره را رد می‌کند. او در کنفرانس مطبوعاتی قطر تاکید کرد: «غیرنظامیان فلسطینی باید بتوانند به محض فراهم شدن شرایط، به خانه‌هایشان بازگردند. آن‌ها نباید تحت‌ فشار قرار گیرند تا غزه را ترک کنند.»

بیشتر از جهان