طالبان زنان را به‌ اتهام «ترویج بدحجابی» بازداشت می‌کند

مقام‌های طالبان خواستار عملی شدن حکم «حجاب اجباری» برای زنان‌اند

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی رژیم طالبان، اعلام کرد که این گروه برخی از زنان را که می‌کوشیدند «بدحجابی» را ترویج دهند، بازداشت کرده‌ است. 

مجاهد به طلوع نیوز گفت: «سازمان‌های امنیتی و وزارت امر به معروف و نهی از منکر در این مورد اطلاعات بیشتری دارند. بر اساس گزارش‌هایی که به دست وزارت امر به معروف رسیده، یک گروه از زنان از طرف‌ محافل خارجی برای ترویج بی‌حجابی در شهرها و برخی مناطق مامور شده بودند که به‌منظور جلوگیری از این فعالیت‌ها، نیروهای پلیس زن بعضی‌ها را بازداشت کرده‌اند.» 

او گفت که این زنان به‌منظور «تنبیه و ارشاد» بازداشت شدند و حدود دو ساعت در اداره پلیس این گروه بودند. سپس با مراجعه خانواده‌هایشان آزاد شدند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال عکس‌های منتشرشده نشان می‌دهد که عوامل این بازداشت‌ها عموما نیروهای مرد طالبان‌اند و هیچ زنی در تصاویر دیده نمی‌شود. حتی در یکی از عکس‌ها مشخص است که طالبان برخی از این زنان را شب‌هنگام بازداشت و به خودرو منتقل می‌کنند. 

از سویی دیگر، وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان دوشنبه ۱۸ دی (۸ ژانویه) مدعی شد که شماری از زنان متکدی‌ را از سطح شهر کابل جمع‌ و پس از ثبت اطلاعات بیومتریک آنان، برایشان مستمری ماهانه برقرار کرده است. 

این وزارتخانه افزود که برخلاف ادعای «برخی رسانه‌های مخرب»، این مجموعه هیچ زنی را در حوزه ۱۱ شهر کابل و دیگر نقاط بازداشت نکرده است و این اخبار واقعیت ندارند. 

نیروهای طالبان روزهای گذشته در نقاط مختلف شهر کابل، برخی زنان را به اتهام «ترویج بدحجابی» بازداشت کرده‌اند. عکس‌های که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که طالبان این زنان و دختران را بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی، پشت خودروهای رنجر سوار می‌کنند. 

بر اساس گزارش‌ها، در خیرخانه و دشت‌برچی کابل هم برخی از زنان و دختران به اتهام ترویج «بدحجابی» بازداشت شده‌اند.  

رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان، بازداشت زنان و دختران در امارت طالبان را «آدم‌ربایی» توصیف کرد. او در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «سکوت بعضی از سیاسیون، سران قومی و علمای دین در قبال اقدام طالبان در ربودن دختران و زنان نه‌تنها شریک بودن در این جنایت تاریخی که نوعی خیانت به وطن و مردم افغانستان است. این خاموشی با تمام موازین اخلاقی، انسانی، اسلامی و ناموس‌‌‌پرستی افغان‌ها در تضاد است.»

جنبش زنان برای صلح و آزادی هم به بازداشت زنان در افغانستان واکنش تندی نشان داده است. در بیانیه این جنبش، ضمن اشاره به اینکه طالبان بیش از دو سال است زنان را به بهانه‌های مختلف از جامعه حذف کرده‌ یا به حاشیه رانده‌اند، آمده است: «در تازه‌ترین موج خشونت‌های هدفمند طالبان علیه زنان، آن‌ها ده‌ها تن از زنان و دختران جوان در کابل و غزنی را ربوده و به‌ مکانی نامعلوم انتقال داده‌اند. این اقدام گروه طالبان بار دیگر چهره خشن این گروه را به نمایش می‌گذارد و در تداوم فرمان‌های ظالمانه رهبر این گروه علیه زنان است.» 

جنبش زنان برای صلح و آزادی تصریح کرد که رفتار طالبان با مردم افغانستان به‌ویژه زنان ظالمانه، غیرانسانی و خلاف تمام موازین اسلامی است. 

رژیم طالبان به نقض حقوق‌ بشر و به‌ویژه حقوق زنان متهم است. رهبران این گروه پیوسته فرمان‌های زن‌ستیزانه صادر و عوامل وزارت امر به معروف و نهی از منکر هم با همکاری نیروهای پلیس طالبان این فرمان‌ها را اجرا می‌کنند.

طالبان خواستار «حجاب اجباری» برای زنان‌اند. در رژیم گذشته طالبان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی، برقع هم برای زنان اجباری بود و زنان را در ملاعام شلاق می‌زدند.