پژوهشگران نسبت به شیوع یک ویروس کُشنده در چین هشدار دادند

به گفته مقامات چینی این ویروس تا کنون جان دو تن را گرفته و 41 نفر را بیمار کرده است

 گفته می‌شود که تعداد افراد مبتلا به این ویروس به احتمال زیاد به مرز 2000 نفر نزدیک شده است- Johannes EISELE / AFP

پژوهشگران دریافته‌اند که در چین تعداد مبتلایان به ویروس مرموز و کُشنده‌ای که به ویروس «سارس» شبیه است، می‌تواند «بسیار» بیشتر از میزان مطرح‌شده در گزارش‌های رسمی باشد.

مقامات چینی می‌گویند که اخیراً در پی شیوع یک ویروس ناشناخته، دو تن جان خود را از دست داده و 39 نفر بیمار شده‌اند.

اما در یک بررسی تازه ادعا شده است که تعداد افراد مبتلا به این ویروس به احتمال زیاد به مرز 2000 نفر نزدیک شده است.

پژوهشگران «مرکز جهانی برای بررسی بیماری‌های مُسری» وابسته به «شورای پژوهش‌های پزشکی» در لندن - که از مشورت دهندگان سازمان بهداشت جهانی است، تعداد مبتلایان به این ویروس را تا تاریخ 12 ژانویه «1723 مورد» تخمین زده و اشاره کرده است که این رقم در حال افزایش است.

این ادعا ساعتی پیش از این مطرح شد که مقامات چینی گفتند با چهار مورد دیگر ذات‌الریه روبه‌رو شده‌اند که به طور بالقوه با شیوع این بیماری مرتبط است.

این چهار فرد مبتلا، اکنون در بیمارستان شهر مرکزی ووهان بستری هستند، که از آن به عنوان کانون این عفونت کشنده یاد می‌شود.

دانشمندان برای بررسی‌های بیشتر، آزمایش‌هایی را بر روی مبتلایان خارج از چین – دو تن در تایلند و یک نفر در ژاپن – انجام دادند تا از این طریق و با کمک اطلاعات پرواز‌های بین‌المللی از شهر ووهان، به این نکته پی ببرند که احتمالا چند نفر در این شهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.  

پروفسور نیل فرگوسن، یکی از نویسندگان این بررسی به بی‌بی‌سی گفت: «وقتی سه فرد مبتلا از ووهان به کشورهایشان رفته باشند، دلالت بر وجود مبتلایان زیادی دارد که موردشان گزارش نشده است.»

او افزود: «من نسبت به هفته گذشته بسیار نگران‌تر هستم. مردم باید جدی‌تر از گذشته به احتمال بالای سرایت بیماری از انسان به انسان فکر کنند.»

دلیل و چگونگی شیوع این ویروس تا کنون ناشناخته مانده، اما مقامات چینی می‌گویند نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه کانون این ویروس در اطراف بازار غذاهای دریایی در شهر ووهان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تا بدین جا نه مقامات چین و نه کارشناسان سایر نقاط جهان، باور ندارند که بیماری – کروناویروسی که سیستم تنفسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد – به کُشندگی «سارس» باشد، اما تحقیقات در حال پیشرفت است.

نانسی مسونیر، از «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها» در ایالات متحده، به خبرگزاری رویترز گفت: «این مرحله‌‌ای از تحقیق است که نیاز داریم در آن با احتیاط جلو رفته و برای هر پیامدی آماده باشیم.»

تقریبا اکثر فرودگاه‌های نقاط جهان - از جمله بریتانیا، مسافرانی را که مبدأ پروازشان ووهان بوده، مورد معاینه قرار می‌دهند.  

اما شیوع این بیماری پیش از سال نوی قمری چینی رخ داده است، که اغلب بالاترین میزان رفت و آمد جهانی را باعث می‌شود و همین مسئله، به پیچیدگی‌های بالقوه درباره جلوگیری از گسترش این ویروس دامن می‌زند.

پیش‌بینی می‌شود در حدود 440 میلیون سفر ریلی از سوی کسانی انجام شود که هفته آتی به خانه‌های خود در چین باز می‌گردند؛ به این رقم باید 79 میلیون پرواز خارجی را هم اضافه کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان