صدر ابراهیم متحد سپاه پاسداران؛ از «امیر» اطاعت کنید و برای «امارت» قربانی بدهید

صدر ابراهیم از چهره‌های مطرح نظامی طالبان در استان هلمند در جنوب افغانستان بود و توانسته بود روابط نزدیکی با عوامل جمهوری اسلامی ایران برقرار کند

ملا هییب‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، به ابراهیم صدر مشهور به «صدر ابراهیم»، معاون ارشد وزارت داخله (کشور) طالبان رتبه نظامی «ستر پاسوال» اعطا کرد. او سپس برای نخستین ‌بار در دوران رژیم طالبان، در کنفرانس ویدیویی ظاهر شد و با فرماندهان پلیس ۳۴ استان این گروه سخن گفت.  

صدر ابراهیم از افراد نزدیک به رهبر طالبان و در عین حال، از چهره‌های کلیدی نزدیک به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در افغانستان است. او در نخستین سخنرانی خود از تمام فرماندهان پلیس طالبان خواست که از فرمان‌های ملا هیبت‌الله آخوندزاده اطاعت کنند و برای توجیه این درخواست خود گفت که اطاعت از «امیر» باعث خیر و برکت می‌شود.   

او گفت: «در قدم نخست برای بقای نظام، اطاعت امیر (ملا هیبت‌الله آخوندزاده) ضروری و لازمی است که اگر اطاعت از امیر باشد، در هر کار خیر و برکت است و شخص کامیاب می‌شود.» 

گفته می‌شود که صدر ابراهیم برای کاستن از قدرت سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان و رهبر شبکه مخوف حقانی، به سمت معاونت او گمارده شده است تا از این طریق، رهبر طالبان از مسائل مرتبط با وزارت کشور و اقدامات سراج‌الدین حقانی مطلع شود. نخستین حضور صدر ابراهیم در کنفرانس ویدیویی با فرماندهان پلیس طالبان را هم می‌توان نمایش قدرت او و ملا هیبت‌الله ارزیابی کرد؛ با این هدف که اثبات شود وزارت کشور طالبان در انحصار سراج‌الدین حقانی نیست و اجرای خواسته‌ها و  فرمان‌ها و فرمان‌های رهبر طالبان اولویت دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

  صدر ابراهیم از چهره‌های مطرح نظامی طالبان در استان هلمند در جنوب افغانستان بود و توانسته بود روابط نزدیکی با عوامل جمهوری اسلامی برقرار کند. او از متحدان اصلی ملا اختر محمد منصور، دومین رهبر گروه طالبان، است که ماه مه ۲۰۱۶ در اثر حمله‌ای هوایی در پاکستان کشته شد. در پی کشته شدن اختر محمد منصور، صدر ابراهیم به ارتش و سازمان استخبارات پاکستان بی‌اعتماد شد و پس از آن روابطش را با جمهوری اسلامی ایران گسترش داد تا حمایت سپاه پاسداران را جلب کند. نیروهای صدر ابراهیم بیشتر در هلمند و استان‌های غربی مانند فراه و هرات حضور داشتند. در دوران نظام جمهوریت، گزارش‌هایی مبنی بر حمایت سپاه پاسداران از بخش‌هایی از نیروهای طالبان به گوش می‌رسید.  

صدر ابراهیم از همه فرماندهان پلیس رژیم طالبان خواست که برای بقای «امارت اسلامی» همچنان قربانی بدهند. او گفت: «مجاهدین و مسئولان محترم، ما و شما می‌بینیم که در افغانستان امنیت سرتاسری حاکم شده و نظام شرعی روی کار آمده است. خداوند این نظام را استوار و نیرومند داشته باشد. این نظام با قربانی دادن برقرار شده و برای بقای خود، این هم بیشتر قربانی می‌خواهد و نیاز است که ما در راه قربانی دادن به این نظام ثابت‌قدم باشیم.»  

طالبان با توسل به گزینه نظامی بر افغانستان حاکم شده‌اند و با انحصار شدید قدرت، به حکومت فراگیر تن نداده‌اند و به نقض حقوق‌بشر و حقوق زنان متهم‌اند. رژیم طالبان نگران افزایش مقاومت‌های مردمی علیه حکومت خود است و به همین دلیل، فرماندهان ارشد طالبان از نیروی‌هایشان می‌خواهند که برای بقای «امارت اسلامی طالبان» قربانی بدهند.  

در دو سال گذشته، تهران کوشیده است روابط خود را با فرماندهان طالبان گسترش دهد و زمینه سفر مقام‌های طالبان را به ایران نیز فراهم می‌کند. تهران می‌کوشد با حمایت از چهره‌های نزدیک به جمهوری اسلامی در حلقه قدرت و تصمیم‌گیری طالبان، منافع خود را در افغانستان تامین و تضمین ‌کند.   

با سرنگونی حکومت پیشین افغانستان، صدر ابراهیم به‌ دلیل تجربه نظامی و استخباراتی در بدنه طالبان، توقع داشت که به یکی از مسندهای مهم امنیتی یا اطلاعاتی گمارده شود، اما چنین نشد و دو هفته پس از اعلام کابینه طالبان در سپتامبر ۲۰۲۱، او به معاونت وزارت داخله طالبان منصوب شد. مهر سال گذشته انفجاری در مسجد وزارت کشور طالبان رخ داد و به سرعت شایع شد که صدر ابراهیم در این انفجار کشته شده است، اما مسئولان مطبوعاتی طالبان این شایعه را رد کردند. این انفجار در حالی رخ داده بود که صدر ابراهیم پس از ماه‌ها انزوا و گوشه‌نشینی، به ساختمان وزارت داخله طالبان رفت‌و‌آمد می‌کرد.   

تا پیش از روی کار آمدن مجدد طالبان در اوت ۲۰۲۱، بسیاری از رهبران و فرماندهان طالبان نمی‌خواستند عکس و ویدیو از آنان منتشر شود، اما سپس اندک‌اندک این رویه تغییر کرد. سال گذشته سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی، در همایشی در کابل در انظار عمومی ظاهر شد. اما ملا هیبت‌الله آخوندزاده که طالبان از او با ‌عنوان «امیرالمومنین» نام می‌برند، همچنان پنهانی زندگی می‌کند و نمی‌خواهد چهره‌اش دیده شود. یکی از دلایلی که برخی از رهبران و فرماندهان طالبان نمی‌خواهند در ملاء‌عام نقاب از چهره‌ بردارند، ترس از هدف قرارگرفتن از سوی رقیبان و مخالفانشان، و نیز حمله‌های پهپادی و انفجاری و انتحاری است.  

گمان می‌رود که صدر ابراهیم با حمایت ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، و در حکم بازوی اجرایی او در بدنه وزارت کشور این گروه، قدرت خود را در ساختار این نهاد تحکیم کرده و خطر تهدیدات احتمالی را کاهش داده است که طالبان سخنرانی ویدیویی او را در حساب‌های کاربری رسمی وزارت کشورشان منتشر کرده‌اند. نیرومندتر شدن صدر ابراهیم در ساختار وزارت کشور طالبان،  باعث می‌شود که قدرت سراج‌الدین حقانی و شبکه حقانی کاهش یابد، و این در حالی است که به‌نظر می‌رسد رهبر طالبان صدر ابراهیم را به سراج‌الدین ترجیح می‌دهد.   

اعضای شبکه مخوف حقانی که مسئولیت خونین‌ترین و مرگبارترین حمله‌های انفجاری و انتحاری را در دوران حکومت پیشین افغانستان بر دوش دارند، از لقب «خلیفه» برای سراج‌الدین حقانی استفاده می‌کنند و از این طریق می‌خواهند دیگران را به اطاعت از او در ساختار رژیم طالبان متقاعد کند. سراج‌الدین حقانی به ‌دلیل قدرت نظامی و در اختیار داشتن گردان انتحاری، از رقیبان جدی ملا هیبت‌الله آخوندزاده برای رهبری گروه طالبان است.