درخواست ۱۸۵ میلیون دلاری سازمان جهانی بهداشت برای مبارزه با سوءتغذیه کودکان در افغانستان

به گفته رئیس سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۱۳ میلیون نفر در افغانستان گرفتار ناامنی غذایی‌اند

پرستار یک مرکز درمانی سیار در حال معاینه یک بیمار زن در هرات - @WHOAfghanistan/X

هم‌زمان با فرا رسیدن فصل سرما و تشدید بحران سوءتغذیه و بهداشت در افغانستان، تئودور گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت، ۱۸۵ میلیون دلار برای مبارزه با سوءتغذیه در افغانستان از جامعه جهانی درخواست کرد.

رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت که در حال حاضر ۲.۳ میلیون کودک در افغانستان دچار سوءتغذیه‌اند که یک میلیون از آنان سوءتغذیه شدید دارند.

او در پیامی در شبکه ایکس نوشت: «۱۳ میلیون نفر، یعنی ۳۰ درصد کل جمعیت افغانستان، گرفتار ناامنی شدید غذایی‌اند و نزدیک به یک میلیون نفر دچار سوءتغذیه شدیدند.»

او افزود: «بر اثر ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و در مواجهه با زمستان سخت، آن‌ها در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های عفونی‌اند و در صورت کاهش کمک‌های بشردوستانه، این تعداد در هفته‌ها و ماه‌های آینده احتمالا افزایش خواهد یافت.»

رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت که آن سازمان برای حمایت از بیمارستان‌ها به ۱۸۵ میلیون دلار بودجه نیاز دارد تا بتواند از مرگ‌ومیر زنان و کودکان به‌علت ناامنی غذایی جلوگیری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که در گزارش جدید آژانس خبری فرانسه از وضع وخیم مادران و نوزادان در بیمارستان‌های افغانستان خبر داده شده است. طبق این گزارش، در هر دو ساعت، یک مادر در اثر زایمان در افغانستان جانش را از دست می‌دهد. دلیل این وضع هم کمبود امکانات بهداشتی و درمانی در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی است.

از زمان به قدرت رسیدن طالبان در اوت ۲۰۲۱، سقوط اوضاع اقتصادی کشور باعث وخیم‌تر شدن وضع بهداشت و درمان شد. همچنین، قطع شدن کمک‌های توسعه‌ای بین‌المللی سبب بسته شدن هزاران مرکز درمانی و بهداشتی در افغانستان شد. در حال حاضر، تنها امکان درمانی باقی‌مانده در افغانستان، مراکز متکی به بودجه‌های بشردوستانه است.

در اوایل ماه نوامبر، اتحادیه اروپا برای حمایت از نظام بهداشت و درمان و مبارزه با بیماری‌های عفونی در افغانستان متعهد به پرداخت ۱۰ میلیون یورو به سازمان جهانی بهداشت شد. بر اساس بیانیه‌ای که دفتر اتحادیه اروپا در کابل منتشر کرده است، این بودجه به آمادگی نظام بهداشت و درمان در افغانستان و واکنش برای جلوگیری از شیوع بیماری‌ها در آینده و مقابله با شرایط اضطراری بهداشتی و تغذیه کمک خواهد کرد. به گفته سازمان جهانی بهداشت، همکاری درازمدت بین اتحادیه اروپا و سازمان جهانی بهداشت به برقراری مراقبت‌های بهداشتی و درمانی صحی بهتر و موثرتر در افغانستان کمک کرده است.

اغلب سازمان‌های کمک‌رسانی در افغانستان در سال ۲۰۲۳ با کمبود چشمگیر بودجه مواجه بودند. بلاهای طبیعی، همچون زلزله هرات و سیلاب‌ها، و سپس اخراج یک‌باره صدها هزار مهاجر از پاکستان، فشار بر نظام بهداشت و درمان و تامین غذا را بیش از پیش افزایش داده است.

بیشتر از بهداشت و درمان