حصر خانگی برای نامه‌رسان خامنه‌ای و مادورو

بر اساس حکم دادگاه الکس ساب باید فعلا در حبس خانگی بماند

آمریکا می‌گوید آقای ساب ۹ تن طلا را در ازای صادرات بنزین ایرانی به کاراکاس به تهران رسانده است- اینترپل

تاجری که نامه‌رسان میان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و نیکلاس مادورو، رییس‌جمهور ونزوئلا بود بر اساس حکم دادگاهی در «کیپ‌ورد» از زندان ازاد می‌شود ولی باید در حصر خانگی بماند. مقام‌های ونزوئلا و وکلای الکس ساب از این اقدام استقبال کرده‌اند.

الکس ساب، تاجر کلمبیایی است که تابستان امسال در مجمع‌الجزایر کیپ‌ورد (دماغه سبز) در آفریقا دستگیر شد. دولت آمریکا درخواست تعقیب بین‌المللی این تاجر را در سال ۲۰۱۹ به پلیس اینترپل داده بود و آن‌ها نیز برای وی اعلان قرمز صادر کرده بودند.

نهایتا در ژوئن ۲۰۲۰ وقتی هواپیمای آقای ساب که از ونزوئلا عازم تهران بود در کیپ‌ورد توقف کرد تا سوخت‌‌گیری کند، پلیس اینترپل آقای ساب را دستگیر کرد.

در کیف این تاجر در زمان دستگیری نامه‌ای به امضای مادورو خطاب به علی خامنه‌ای پیدا شد که در آن نوشته شده است: «ورود نفت‌کش‌های ایرانی به ونزوئلا یک نقطه عطف تاریخی در روابط دو جانبه ما رقم زده و عشق مردم ونزوئلا را به طور قطع نثارتان کرده است. احساسات عمومی مردم ونزوئلا هنگام ورود کشتی‌هایی با پرچم ایران به محدوده سرزمینی آبهای ما نشان دهنده پیروزی در روابط بین کشورهای مستقل است که هرگز در برابر هیچ امپراطوری سرخم نکرده‌اند.»

این نامه پس از آن نوشته شد که ایران نخستین محموله بنزین تولیدی خود را با استفاده از نفتکش‌هایش به ونزوئلا رساند. مقام‌های دولت وقت آمریکا این اقدام ایران را نقض تحریم‌های ونزوئلا می‌دانستند و در یک نوبت محموله بنزین ایران را توقیف و به آمریکا منتقل کردند.

همچنین در کیف وی نامه‌ها و درخواست‌هایی برای انتقال فوری ۵ میلیون بشکه بنزین دیگر به ونزوئلا خطاب به مقام‌های ایران وجود داشت. در این نامه‌های رسمی از جمهوری اسلامی خواسته شده بود تا با الکس ساب برای انجام این معامله جدید همکاری کنند.

ایالات متحده الکس ساب را به پول‌‌شویی از طریق تاسیس شرکت‌های صوری، دور زدن تحریم‌های آمریکا، اختلاس در اجرای پروژه مسکن‌سازی برای محرومین و انجام معامله‌ای به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار میان ونزوئلا و تهران متهم کرده است. آمریکا می‌گوید آقای ساب ۹ تن طلا را در ازای صادرات بنزین ایرانی به کاراکاس به تهران رسانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 روزنامه میامی هرالد درباره آخرین وضعیت ‍رونده الکس ساب نوشته است که دادگاهی در فلوریدای جنوبی درخواست استرداد وی را به مقام‌های کیپ‌ورد تسلیم کرده‌اند و تا زمان بررسی این درخواست الکس ساب در حصر خانگی خواهد بود.

در مقابل وکلای دولت ونزوئلا نیز با ارائه اسنادی به دادگاه اعلام کرده‌اند که آقای ساب در ماموریت دیپلماتیک بوده و در هنگام دستگیری به عنوان فرستاده ویٰژه رییس‌جمهور ونزوئلا در امور کمک‌های بشردوستانه خدمت می‌کرده است.

آن‌ها خواسته‌اند که مصونیت دیپلماتیک در مورد این تاجر اعمال و به فوریت آزاد شود.

ونزوئلا اعلام کرده است که دستگیری الکس ساب بخشی از پروژه آمریکا برای تغییر رژیم در کاراکاس است. آن‌ها که هم‌اکنون شش مدیر نفتی با تابعیت مضاعف آمریکایی را نیز در زندان نگاه داشته‌اند امیدوارند که در نتیجه روی‌کار آمدن جو بایدن و تغییر احتمالی سیاست این کشور در قبال ونزوئلا بتوانند به دستگیری الکس ساب خاتمه دهند و او را با این چند مدیر آمریکایی معاوضه کنند.