رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست ایران: آلودگی هوا حداقل ۱۰ سال دیگر حل می‌شود

علی سلاجقه: استفاده از مازوت در دنیا مرسوم است، نمی‌توانیم نیروگاه را تعطیل کنیم

تصویر علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست دولت سیزدهم جمهوری اسلامی‌ــ خبرگزاری مهر

در حالی‌ که آلودگی هوا جان و سلامتی مردم در ایران را در معرض خطر جدی قرار داده است و دستگاه‌های اجرایی از اجرای وظایفشان بر اساس قانون هوای پاک طفره می‌روند، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست، آب پاکی را روی دست مردم ریخت و گفت که حل معضل آلودگی هوا «حداقل» یک دهه دیگر طول می‌کشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست حل معضل آلودگی هوا در تهران را نیز به «شرایط اقلیمی» مشروط کرد و گفت: «اگر شرایط اقلیمی کمک کند، با این سمت‌وسویی که گرفته شده است، حداقل تا ۱۰ سال آینده دیگر این روزها در تهران تجربه نخواهد شد.»

علی سلاجقه روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه در حاشیه جلسه هیئت‌دولت در جمع خبرنگاران ادعا کرد که وضعیت شهرهای ایران از نظر آلودگی هوا نسبت به کشورهای همسایه بهتر است. او در ادامه نیز افزود: «برای ما پذیرفته نیست که وقتی می‌توانیم مشکلات مردم را حل کنیم، چرا این‌ کار را انجام ندهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست استفاده از سوخت مازوت در تهران، اصفهان و کرج را انکار کرد و مازوت‌ سوزی در نیروگاه شازند را ناشی از مصرف خانگی زیاد گاز و شدت سرما دانست.

سلاجقه به رغم آلودگی شدید هوای شهرهای ایران از مازوت‌ سوزی دفاع کرد و گفت: «مازوت یکی از انواع سوخت است که در دنیا استفاده می‌شود. ما هم وقتی نتوانیم سوخت مناسب تامین کنیم، باید به سمت سوخت‌های جایگزین برویم.» او در ادامه سخنانش با سلب مسئولیت از وزارت نفت و دیگر دستگاه‌های دولتی، تصریح کرد: «نمی‌توانیم نیروگاه و پالایشگاه را تعطیل کنیم.»

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست وجود بنزین پتروشیمی و استفاده از آن را هم تکذیب کرد و گفت: «بنزین پتروشیمی شاید در وزارت نفت تولید شود، ولی مصرف نمی‌شود.»

دفاع رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست از مصرف مازوت و سپردن حل معضل آلودگی هوا به شرایط آب‌و‌هوایی و گذشت زمان در حالی است که آلودگی هوا جان و سلامتی مردم را به خطر انداخته‌ است و هر روز شمار زیادی از آنان را روانه مراکز درمانی می‌کنند.

هوای تهران و شماری دیگر شهرهای بزرگ ایران روز چهارشنبه نیز مانند روزهای گذشته در «وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس» قرار گرفت. گزارش سازمان هواشناسی نشان می‌دهد که آلودگی هوا طی روزهای آینده در ۱۰ شهر ایران شدیدتر می‌شود.

بر مبنای این گزارش، از ۲۷ آذر تا اول دی، هوای شهرهای تهران، اصفهان، یزد، اراک، کرج، اهواز، سمنان، مشهد، قزوین و کرج آلوده است و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی ادامه می‌یابد و در صورت مهار نشدن منابع آلاینده ثابت و متحرک، به وضعیت «ناسالم برای تمام گروه‌ها» تبدیل خواهد شد.

پیش‌تر عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، از ۲۱ هزار مورد مرگ‌ومیر مرتبط با آلودگی هوا تنها در طول یک سال خبر داده و گفته بود که این تعداد مرگ‌ومیر خسارتی بالغ‌ بر ۱۱ میلیارد دلار برای ایران به دنبال داشته است.