تاخیر در رای‌گیری قطعنامه آتش‌بس در غزه؛ تلاش شورای امنیت برای ایجاد یک «صدای واحد»

ایالات‌متحده، اتحادیه اروپا و ناتو در بیانیه‌ای مشترک حملات حوثی‌ها در دریای سرخ را محکوم کردند

تور ونسلند، نماینده ویژه دبیرکل در امور خاورمیانه همراه با پاتریک گوشات، رئیس کمیته نظارت بر آتش‌بس، در نشست ۱۹ دسامبر ۲۰۲۳ شورای امنیت سخنرانی می‌کنند CHARLY TRIBALLEAU AFP

سه‌شنبه ۲۸ آذر و هفتادوچهارمین روز جنگ اسرائیل و حماس با ادامه تلاش‌های سازمان ملل برای تصویب یک قطعنامه لازم‌الاجرا برای آتش‌بس فوری در نوار غزه پایان یافت. این تلاش‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است.

آمریکا که متحد اصلی اسرائیل در سازمان ملل به‌شمار می‌رود تا کنون دو مرتبه قطعنامه‌های پیشنهادی به شورای امنیت وتو کرده است. برابر منشور سازمان ملل، شورای امنیت عهده‌دار حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است و اجرای قطعنامه‌های آن برای تمامی اعضا الزامی است.

در این میان، اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، روز سه‌شنبه خطاب به ده‌ها تن از سفرا و نمایندگان دیپلماتیک کشورهای مختلف در تل‌آویو گفت این کشور آماده است تا با هدف آزاد شدن گروگان‌ها و کمک‌رسانی بیشتر به مردم و غیرنظامیان در نوار غزه، با نمایندگان حماس بر سر یک دور دیگر آتش‌بس موقت و توقف کوتاه‌مدت جنگ توافق کند.

ابراز تمایل رئیس‌جمهوری اسرائیل برای پیشبرد مذاکرات با نمایندگان حماس در حالی مطرح می‌شود که خبرگزاری رویترز در گزارشی به‌نقل از باسم نعیم، از مقام‌های ارشد حماس، نوشت: «این گروه حاضر نیست در میانه جنگ با مقام‌های اسرائیلی بر سر مبادله زندانیان فلسطینی و گروگان‌های اسرائیلی مذاکره‌ کند.»

در این میان، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد برآوردها نشان می‌دهد حدود هشت آمریکایی هنوز در گروگان حماس‌اند. کربی همچنین گفت که فعلا اطلاعات بیشتری درباره اینکه آیا وقفه دیگری برای آزادی گروگان‌ها خواهیم داشت، ندارد.

بیشتر از