چطور به ظاهر «پوست خیس»، راز زیبایی محبوب سال برسیم؟

اصطلاح پوست شبنمی یا خیس به یک پوست شاداب و آبرسانی شده که نوعی برق و درخشش طبیعی دارد، اشاره می‌کند

هیلی بیبر، مدل و چهره تاثیرگذار در حال نوشیدن چای-instagram/haileybieber

اگر به سبک‌های آرایش پرطرفدار سال ۲۰۲۳ نگاهی بیندازیم، متوجه نقطه اشتراکی در اغلب آن‌ها می‌شویم و آن برق و درخشش طبیعی پوست است که این روزها در بحث مراقبت از پوست و زیبایی به اسم پوست شبنمی یا خیس (dewy skin) مشهور شده است.

برای اینکه بتوانید یکی از این سبک‌های آرایشی مثل آرایش توت‌فرنگی یا آرایش پوست شیشه‌ای را اجرا کنید، بیش از محصولات آرایشی متنوع به یک پوست خیس نیاز دارید که در ادامه این مطلب بیشتر درباره آن می‌خوانیم.

پوست شبنمی یا خیس دقیقا چیست؟
اصطلاح پوست شبنمی یا خیس به یک پوست شاداب و آبرسانی‌شده که نوعی برق و درخشش طبیعی دارد، اشاره می‌کند.

دکتر آنی گونزالس، متخصص پوست در میامی، در گفت‌وگو با هلت لاین توضیح می‌دهد پوست شبنمی به پوستی اطلاق می‌شود که نرم، درخشان و صاف باشد. او می‌گوید حس لطیفی که یک پوست شبنمی به ما منتقل می‌کند در واقع تا حدی نتیجه انعکاس نور از آبی است که سلول‌های پوست در خود نگه می‌دارند.

شاید برایتان جالب باشد که پوست شبنمی -که به پوست آیینه نیز مشهور است- از کجا به مد پرطرفدار این روزها راه یافته است.

وب‌سایت نیوآ در مطلبی توضیح می‌دهد که پوست خیس از کره‌جنوبی و در اوایل دهه ۲۰۰۰ منشا گرفته است که به پوشش مرطوب و درخشان پوست اشاره دارد.

در آن سال‌ها اغلب افراد فکر می‌کردند پوستی که برق می‌زند چرب است، به همین دلیل از انواع پودرها و کرم‌های مات‌کننده استفاده می‌شد تا برق طبیعی پوست را بگیرد. اما آرایشگران برتر کره جنوبی تصمیم گرفتند با تکیه بر زیبایی‌شناسی طبیعی، ظاهر نهایی پوست را از مات به براق تغییر دهند.

با محبوبیت روزافزون فرهنگ کره جنوبی در اروپا و غرب، شهرت پوست خیس به این بخش از کره زمین نیز رسید و اکنون می‌توانید مجموعه کاملی از محصولات مراقبتی و آرایشی را بیابید که به شما برای رسیدن به ظاهر یک پوست خیس کمک می‌کنند.

چطور می‌توان ظاهر یک پوست خیس را داشت؟
همانطور که اشاره کردیم، یک پوست خیس پوستی است که به‌خوبی آبرسانی شده باشد و در اثر رطوبت‌رسانی خوب و زیاد، درخشش و شادابی طبیعی دارد. بنابراین طبیعی است که رسیدن به آن یک‌ شبه امکان‌پذیر نباشد و به یک روال منظم مراقبت از پوست برای دستیابی به آن نیاز داریم.

دکتر گونزالس توضیح می‌دهد که آبرسانی، لایه‌برداری و تغذیه پوست با آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها و استفاده همیشگی از ضدآفتاب چه نقش مهمی در رسیدن به پوستی با ظاهر خیس ایفا می‌کنند.

در ادامه پنج مرحله اصلی روال مراقبت از پوست که به شما برای رسیدن به پوستی درخشان و شبنمی کمک می‌کند آورده شده است.

۱- تمیز کردن عمیق پوست


یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای رسیدن به یک پوست درخشان، تمیز کردن آن از آلودگی‌های روز است. چنانچه در این مرحله از مراقبت از پوست کوتاهی کنید، پس از مدتی حجم آلودگی انباشته شده روی پوستتان افزایش می‌یابد که می‌تواند باعث کدر دیده شدن پوستتان شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نکته مهمی که باید در نظر بگیرید این است که از شوینده‌های خشن دوری کنید و به‌جای آن به سراغ محصولات ملایم‌ بروید. همچنین برای پاک کردن کامل صورتتان شاید به یک محصول پاک کننده آرایش‌ مثل روغن پاک‌کننده یا آب پاک‌کننده (میسلار واتر micellar water) قبل از شست‌وشو با شوینده نیاز داشته باشید تا هیچ اثری از آرایش و ضدآفتاب روی پوستتان باقی نماند.

۲- لایه‌برداری منظم


لایه‌برداری در واقع یکی از مراحل تمیز کردن پوست است. دکتر گونزالس خاطر نشان می‌‌کند که لایه‌برداری چه شیمیایی و چه فیزیکی، لایه‌هایی از سلول‌های مرده را که روی پوست انباشته می‌شوند از بین می‌برد و سلول‌های جدید را در جای خود تقویت می‌کند تا ظاهری صاف‌تر و درخشان‌تر داشته باشد.

لایه‌برداری فیزیکی به نوعی از لایه‌برداری پوست گفته می‌شود که با محصولات شیمیایی یا ابزارهایی سطح پوست به آرامی ساییده می‌شود تا سلول‌های مرده از روی آن برداشته شود. هر چند که این روش اگر با محصولات و ابزارهای درست استفاده شود می‌تواند موثر باشد، اما برای برخی افراد ممکن است خشن و نامناسب باشد.

انواع برس‌های شست‌وشوی صورت، لیف‌های صورت، استفاده از ترکیبات شیمیایی که دارای دانه‌های ریز ساینده‌اند (اسکراب‌ها scrubs) از‌جمله مواردی‌ محسوب می‌شوند که به صورت فیزیکی پوست را لایه‌برداری می‌کنند.

در مقابل، لایه‌برداری شیمیایی به معنی استفاده از ترکیباتی است که پیوندهای بین سلولی را روی پوست می‌شکنند و باعث جدا شدن سلول‌های مرده پوست از سطح آن می‌شوند.

لایه‌بردارهای شیمیایی بر اساس نوع ترکیبات به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA): اسید گلایکولیک، اسید لاکتیک، اسید ماندلیک
بتا هیدروکسی اسیدها (BHA): سالیسیلیک اسید
پلی هیدروکسی اسیدها (PHA): گلوکونولاکتون، اسید لاکتوبیونیک

متخصصان پوست توصیه می‌کنند با توجه به تحمل پوست، هفته‌ای دو مرتبه لایه‌برداری را در برنامه مراقبت از پوست خود بگنجانید.

۳- رطوبت‌رسانی


بین آبرسانی پوست و مرطوب کردن آن تفاوت زیادی وجود دارد. به گفته دکتر گونزالس، محصولات مرطوب‌کننده رطوبت را روی پوست حبس می‌کنند، در حالی که آبرسان‌ها با جذب مولکول‌های آب به سمت سلول‌، باعث آبرسانی پوست می‌شوند.

نکته مهم برای رسیدن به پوست شبنمی، حفظ کردن هرچه بیشتر آب روی پوست است. یعنی وقتی از یک محصول آبرسان حاوی گلیسرین یا اسید هیالورونیک اسید استفاده می‌کنید، باید یک مرطوب‌کننده ملایم و بدون عطر را روی آن بزنید، تا به حفظ این آب روی پوست کمک کند.

۴- ویتامین سی را اضافه کنید


تاثیر مثبت ویتامین سی بر روی پوست در تحقیقات متعددی ثابت شده است. به گفته گونزالس، ویتامین سی یک آنتی‌اکسیدان قوی است که نه‌تنها باعث افزایش سرعت چرخه سلولی می‌شود، بلکه پوست را روشن و رنگ آن را یکدست می‌کند. علاوه بر این به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد نیز کمک می‌کند.

۵- ضدآفتاب


ضدآفتاب مرحله غیرقابل‌حذف در مراقبت از پوست است. خبر بد اینکه چنانچه همه موارد فوق را رعایت کنید، اما در استفاده از ضدآفتاب کاهلی کنید، نه‌تنها به پوست شفاف و درخشان و آیینه‌ای نمی‌رسید، بلکه احتمالا پوستی آسیب‌دیده و پر از لک خواهید داشت.

در همه روزهای سال، چه تابستان و چه زمستان، از یک ضدآفتاب مناسب پوستتان استفاده کنید و اگر ساعت‌های زیادی زیر نور آفتاب‌ قرار دارید حتما آن را در طول روز تمدید کنید.

بیشتر از مُد و زیبایی