«هدف اسرائیل از گسترش عملیات به جنوب غزه کشتن یا بازداشت سنوار و ضیف است»

ارتش اسرائیل می‌گوید که رهبران تحت تعقیب حماس در شهر خان‌یونس در جنوب نوار غزه پنهان شده‌اند

سربازان اسرائیل روز پنجم دسامبر درگیر عملیات زمینی در خان‌یونس در جنوب نوار غزه شدند- MAHMUD HAMS / AFP

ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه پنجم دسامبر، در بیانیه‌ای اعلام کرد که عملیات زمینی آن کشور شامگاه روز دوشنبه به وقت محلی به شهر خان‌یونس در جنوب نوار غزه گسترش یافت.

نشریه آکسیوس این را تحولی چشمگیر در جنگ غزه توصیف کرد و نوشت که پیشروی اسرائیل به سمت خان‌یونس در جنوب، پس از آن است که اکثر عملیات زمینی اسرائیل در ۶۰ روز گذشته در شهر غزه و بخش‌های شمالی نوار غزه متمرکز بود. 

مقام‌ها می‌گویند که ارتش اسرائیل معتقد است یحیی سنوار و محمد الضیف در خان‌یونس پنهان شده‌اند و یکی از اهداف اصلی عملیات در آنجا دستگیری یا کشتن آنان است. 

هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای ارتش در حال محاصره منطقه خان‌یونس در جنوب نوار غزه‌اند.

هالوی گفت: «آن‌هایی که فکر می‌کردند ارتش اسرائیل نمی‌داند پس از آتش‌بس چگونه جنگ را از سر بگیرد، اشتباه می‌کردند و اکنون حماس این را خوب درک می‌کند.» رئیس ستاد ارتش اسرائیل ضمن اشاره به اینکه مرحله سوم عملیات زمینی کشورش آغاز شده است، افزود: «اکنون عملیات ما علیه سنگرهای حماس در جنوب است.»

یک ژنرال دیگر اسرائیلی نیز گفت که عملیات نیروهای زمینی آن کشور در مناطق جبالیا و شجاعیه در شمال نوار غزه ادامه دارد. 

ایالات متحده نگران است که عملیات نظامی اسرائیل در خان‌یونس بحران انسانی در نوار غزه را تشدید کند و به تلفات غیرنظامی بیشتری منجر شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش اسرائیل طی روزهای گذشته نقشه‌ای منتشر کرد که در آن مناطق وسیعی از جنوب نوار غزه، منطقه جنگی اعلام شده است. به این معنا که ساکنان و غیرنظامیان باید از منطقه خارج شوند.

هم‌اکنون حدود دو میلیون فلسطینی به علت جنگ خانه‌هایشان را در شمال غزه ترک کرده و در جنوب مستقر شده‌اند.

اولیویا دالتون، معاون سخنگوی کاخ سفید، روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که دولت بایدن «با صدای بلند و واضح» به اسرائیل گفته است که انتظار دارد تلفات غیرنظامیان را به حداقل برساند.

هم‌زمان با گسترش دامنه عملیات زمینی اسرائیل به خان‌یونس، دولت بایدن اسرائیل را برای افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه و سوخت به غزه تحت فشار قرار داده است.

کابینه جنگی اسرائیل شامگاه دوشنبه به وقت محلی، این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار داد، اما نشست آن بدون تصمیمی در این مورد به پایان رسید.

هم‌زمان با انتشار گزارش‌ها درباره پیشروی‌ ارتش اسرائیل در شهر خان‌یونس، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور، بار دیگر تاکید کرد عملیات نظامی ارتش اسرائیل در نوار غزه تا هنگامی که اسرائیل به تمامی اهدافی که مشخص کرده است، برسد ادامه می‌یابد. نابودی کامل حماس و آزاد کردن گروگان‌ها از اهداف اصلی اسرائيل عنوان شده است.