رهبر کره شمالی خواستار افزایش زادوولد در کشورش شد

بنا به تخمین صندوق جمعیت سازمان ملل، نرخ باروری در کره شمالی در ۲۰۲۳ به ۱.۸ خواهد رسید

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در افتتاحیه پنجمین کنگره ملی مادران در پیونگ‌یانگ، ۳ دسامبر ۲۰۲۳‌ــ KCNA VIA KNS / AFP

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، که از کاهش جمعیت کشورش نگران است، خواستار افزایش نرخ زادوولد شد و آن را «چالش» همه خانوارها خواند.

به گزارش رویترز، کیم جونگ اون این درخواست را در جریان مراسمی برای مادران در پیونگ‌یانگ بیان کرد و افزود: «پیشگیری از پایین آمدن نرخ زادوولد و مراقبت خوب از کودکان، جزو وظایف خانه‌داری ما محسوب می‌شود که باید انجام دهیم.»

رهبر کره شمالی در حالی به افزایش جمعیت کشورش نظر دارد که پیونگ‌یانگ با شدیدترین تحریم‌های غرب دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و بخش چشمگیری از جمعیت ۲۵ میلیون نفری کره شمالی با مشکلات اقتصادی و طبیعی، از جمله خشکسالی، قحطی، گرسنگی و سیل دست‌به‌گریبانند.

بنا به تخمین صندوق جمعیت سازمان ملل، نرخ باروری در کره شمالی پس از سال‌ها افت، در سال جاری میلادی رشد داشته است و ۱.۸ برآورد می‌شود. نرخ باروری در کره شمالی بالاتر از همسایه جنوبی آن است. به گزارش صندوق جمعیت سازمان ملل، نرخ باروری کره جنوبی در سال گذشته با ثبت بیشترین کاهش،  به ۰.۷۸ رسید. نرخ موالید ژاپن هم در سال گذشته ۱.۲۶ گزارش شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، هم از زنان این کشور خواست دست‌کم هشت فرزند به دنیا آورند و خانواده‌ «پرجمعیت» را باب کنند.

او این سخنان را در حالی بیان می‌کرد که که کی‌یف ادعا می‌کند که از دهه ۹۰ میلادی به این سو، میزان زادوولد در روسیه کاهش یافته است. گفته می‌شود که روسیه در جنگ با اوکراین که از فوریه ۲۰۲۲ با تهاجم نظامی به این کشور آغاز شد، بیش از ۳۰۰ هزار نفر تلفات (کشته و زخمی) داشته است.

به گزارش تایمز مسکو، به موجب فرمان اجرایی پوتین که سال گذشته صادر شد، هر شهروند زن روسیه که ۱۰ فرزند یا بیشتر بزرگ کرده باشد که آن‌ها هم شهروند روسیه باشند، واجد شرایط دریافت عنوان «مادر قهرمان» می‌شود.

پوتین تابستان امسال این «عنوان» را به مدنی موسیونا، همسر رمضان قدیروف، رهبر جمهوری چچن، اعطا کرد. این زوج ۱۴ فرزند دارند. از مدنی موسیونا و یک زن دیگر به دلیل «خدمت بزرگ‌ به تحکیم نهاد خانواده و تربیت فرزندان» تقدیر، و به هر یک از آن‌ها یک میلیون روبل اهدا شد.

بیشتر از جهان