پوتین از زنان روس خواست «هشت فرزند یا بیشتر»‌ به دنیا بیاورند

رئیس‌جمهوری روسیه می‌گوید هدفشان برای دهه‌های آتی داشتن خانواده‌های پرجمعیت است

کلیسای جامع سنت‌باسیل واقع در میدان سرخ مسکو، پایتخت روسیه‌ــ Canva

در بحبوحه تلفات فزاینده جنگ روسیه علیه اوکراین، ولادیمیر پوتین از زنان روس خواست هشت فرزند یا بیشتر به دنیا بیاورند و خانواده‌های پرجمعیت را به یک «هنجار» بدل کنند.

بر پایه داده‌هایی که کی‌یف به دست آورده، میزان زادوولد روسیه از دهه ۹۰ پیوسته کاهش یافته و این کشور از زمان آغاز درگیری اوکراین بیش از ۳۰۰ هزار تن تلفات داده است.

پوتین روز سه‌شنبه در یک سخنرانی از طریق لینک ویدیویی در شورای جهانی خلق روسیه در مسکو گفت که «هدف ما برای دهه‌های آتی» افزایش جمعیت روسیه خواهد بود.

پوتین گفت: «بسیاری از مردم ما به این سنت خانوادگی که در آن چهار پنج بچه یا بیشتر بزرگ می‌شوند، پایبندند. یادتان است که در خانواده‌های روس، مادربزرگ‌ها و مادر مادربزرگ‌های ما هرکدام هفت یا هشت فرزند داشتند. بیایید این سنت‌ها را حفظ و احیا کنیم. داشتن فرزند زیاد و [تشکیل] یک خانواده بزرگ باید به هنجار و یک روش زندگی برای تمام مردم روسیه بدل شود.»

این نشست به رهبری اسقف کریل، رئیس کلیسای ارتدوکس روسیه، و با حضور نمایندگان سایر نهاد‌های مذهبی سنتی روسیه برگزار شد. «حال و آینده جهان روسیه» موضوع این نشست بود.

پوتین فقط دو فرزندش را به صورت علنی معرفی کرده است‌ــ ماریا ورونستوا و کاترینا تیخونوا، دختران لیودمیلا، همسر سابقش‌ــ که ایالات متحده آمریکا پس از تهاجم سال گذشته روسیه آن‌ها را تحریم کرد.

با وجود این مد‌ت‌ها است که در رسانه‌های روسیه شایع شده است که او از روابطش باسوتلانا کریونوگیخ، میلیونر، و آلینا کابائوا، قهرمان ژیمناستیک و برنده مدال طلای المپیک، فرزندان متعدد دیگری دارد.

رئیس‌جمهوری روسیه در سخنانش به میزان تلفات نیروهای روسی در تهاجم به اوکراین مستقیم اشاره نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جنگ جاری به دومین زمستان آن وارد می‌شود و پوتین مجبور شده است دستور سربازگیری نسبی بدهد و رسانه‌های روسیه از سپتامبر گزارش داده‌اند که هدف مسکو بسیج یک میلیون نیروی ذخیره است.

وزارت دفاع بریتانیا اوایل ماه جاری اعلام کرد که تعداد سربازان کشته‌شده روسیه در اوکراین احتمالا از ۳۰۰ هزار نفر فراتر رفته است.

این وزارتخانه بریتانیایی همچنین اعلام کرد که هزاران پیکر در میدان جنگ رها شده است.

بر پایه گزارش گروه سیاست مستقل Re: Russia این تهاجم همچنین به فرار حدود ۸۲۰ تا ۹۲۰ هزار نفر از روسیه منجر شد.

کمبود شدید نیروی کار و کاهش روزافزون رشد اقتصادی ناشی از تحریم‌های غرب از سایر آثار مخرب این تهاجم برای روسیه است.

روسیه پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شاهد کاهش میزان زادوولد بود. کارشناسان این کاهش را ناشی از وخامت اقتصادی و مقررات سختگیرانه سقط جنین می‌دانند که برای والدین احتمالی نقش بازدارنده را ایفا می‌کند.

رئیس‌جمهوری روسیه از زمان روی کار آمدن در ۲۴ سال پیش، با اجرای مشوق‌های دولتی مختلف برای افراد دارای فرزند از جمله پاداش مالی برای خانواده‌های بیش از یک فرزند تلاش کرد میزان زادوولد پایین این کشور را افزایش دهد.

اما بر پایه داده‌های روستات (Rosstat)، سازمان آمار فدرال روسیه که روزنامه لوموند به آن اشاره کرد، این اقدام‌ها تاثیر کمی داشتند یا بی‌تاثیر بودند.

جمعیت روسیه تا اول ژانویه، ۱۴۶ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۴۲۴ نفر گزارش شد که از رقم سال ۱۹۹۹، زمان به قدرت رسیدن پوتین، کمتر است.

© The Independent

بیشتر از جهان