بازداشت ساکنان پنجشیر به‌دست طالبان ادامه دارد

بیشتر ساکنان پنجشیر به اتهام‌های همکاری و عضویت در جبهه‌های نظامی مخالف طالبان بازداشت می‌شوند

منابع آگاه محلی در استان پنجشیر افغانستان به ایندیپندنت فارسی گفتند که طالبان به بهانه‌های مختلف ساکنان این استان را بازداشت می‌کنند و در بیشتر موارد، این بازداشت‌ها پنهان می‌مانند و خانواده‌ها نمی‌خواهند که آن را علنی کنند.  

این منابع آگاه روز شنبه ۱۱ آذر (دوم دسامبر) گفتند که عزیزالله، نظامی پیشین، سه روز پیش به دست نیروهای اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان در روستای آریوب شهرستان پریان پنجشیر، بازداشت شده است.  

به گفته آنان، طالبان دلیل بازداشت این نظامی پیشین را مشخص نکرده‌اند و خانواده‌اش هیچ اطلاعی ندارند که عزیزالله به زندان‌‌های طالبان در پنجشیر منتقل شده است یا کابل. 

منابع ایندیپندنت فارسی می‌گویند عزیزالله با سرنگونی نظام جمهوریت خانه‌نشین شده بود و هیچ فعالیت سیاسی و نظامی علیه طالبان نداشته است.  

همچنین دو منبع آگاه در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی ادعا کردند که نیروهای منتسب به طالبان شامگاه جمعه، ۱۰ آذر، حین ایست بازرسی‌شان، جمال تاجیک‌تبار را در روستای نغلو شهرستان سروبی کابل به گلوله بستند.  

این منابع آگاه گفتند که جمال در داخل اتومبیلش تیرباران شده است و دلیل آن هم مشخص نیست. 

طالبان درمورد این ادعا ابراز نظری نکرده‌اند. 

علاوه‌بر این، منابعی آگاه در پنجشیر نیز گفتند که نیروهای طالبان محمد نعیم، مدیر پیشین امنیت شهرستان دره استان پنجشیر، را هم دو هفته پیش بازداشت کرده‌اند و او تاکنون در زندان به سر می‌برد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک منبع آگاه در پنجشیر گفت که محمد اعظم، یکی از نوجوانان شهرستان خنج پنجشیر هم به دست طالبان بازداشت شده است و دلیل بازداشت او مشخص نیست. این منبع آگاه افزود که محمد اعظم روز پنجشنبه به دست طالبان بازداشت شده است. 

منابع آگاه همچنین گفتند که طالبان نجیب‌الله رضایی، یکی از کارکنان اداره مالیات پنجشیر، را سه ماه پیش بازداشت و او را در دادگاه به دو سال زندان محکوم کردند.  

بیشتر ساکنان پنجشیر به اتهام‌های همکاری و عضویت در جبهه‌های نظامی مخالف طالبان بازداشت می‌شوند و مسئولان مطبوعاتی طالبان درمورد این بازداشت‌ها ابراز نظری نمی‌کنند.  

ساکنان پنجشیر مدعی‌اند که نیروهای طالبان از برخی خانه‌های مسکونی و باغ‌ها به‌عنوان قرارگاه‌های نظامی استفاده می‌کنند.  

آنان گفتند که طالبان حدود دو سال است که از ایستگاه رادیویی خراسان در پنجشیر به‌عنوان قرارگاه استفاده می‌کنند و هیچ تمایلی ندارند که این ایستگاه را به مالک آن بسپارند.  

گزارش‌های موثقی وجود دارد که بر اساس آن، طالبان در برخی از خانه‌های مقام‌های پیشین حکومت و سیاستمداران نیز حضور دارند و از این مکان‌ها به‌عنوان مهمان‌خانه یا قرارگاه نظامی استفاده می‌کنند.  

با سرنگونی حکومت افغانستان، رژیم طالبان شمار زیادی از نیروها و تسلیحات نظامی را به پنجشیر اعزام کرده است تا کنترل بیشتری بر این استان داشته باشد. طالبان ضمن ادعای کنترل کامل پنجشیر، از تشدید مقاومت مسلحانه و چریکی در این استان علیه خود هراس دارند.

با سلطه‌ طالبان بر افغانستان، ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، فرمان عفو عمومی صادر کرد که در آن ذکر شده بود جان و مال کارکنان نظام جمهوریت و سیاستمداران در امان است، اما گزارش‌های متعددی مبنی بر انتقام‌جویی نیروهای طالبان منتشر شده است.  

حکومت طالبان به سرکوب و اختناق شدید شهروندانافغانستان متهم است و به همین دلیل، شهروندان نمی‌توانند به عملکرد طالبان اعتراض کنند و هر نوع اعتراض در مقابل رژیم طالبان، خطر بازداشت در پی دارد.