افزایش بیش‌از ۱۰برابری قیمت گاز مایع در ایران؛ مردم در صف سهمیه‌بندی

افزایش قیمت و سهمیه‌بندی گاز، ضمن انتشار خبر گم‌شدن دو سوم گاز مایع تولیدی در ایران، باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای مردم شده است

صف خرید گاز مایع- خبرگزاری مهر

هم‌زمان با انتشار اخبار گم شدن دو سوم گاز مایع تولیدی در ایران، افزایش ناگهانی قیمت سیلندر (کپسول) گاز مایع باعث ایجاد صف‌های طولانی و کمبود و سهمیه‌بندی آن برای مردم شده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر‌شده، در شرایطی که قیمت مصوب هر سیلندر گاز مایع ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان است، بهای آن به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

شهروندان در شهرهای مختلف خوزستان با انتشار تصاویری اعلام کرده‌اند حتی با قیمت جدید هم تهیه گاز مایع ممکن نیست، سیلندر به میزان کافی توزیع نمی‌شود و باید ساعت‌ها در صف برای خرید آن ایستاد.

البته این اتفاق تنها مختص به استان خوزستان نیست، در استان بوشهر نیز بر اساس گزارش‌ها، صاحبان مشاغل و شهروندانی که ناچار به استفاده از سیلندر گاز مایع‌اند توان تهیه آن را ندارند.

در استان فارس هم وضعیت مشابهی حاکم است و مردم در گزارش‌ها اعلام کرده‌اند مراکز توزیع تعطیل شده‌اند یا مدعی‌اند به‌دلیل کمیاب شدن گاز مایع امکان فروش ندارند.

با وجود سکوت مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی طی هفته‌های اخیر در‌خصوص مسئله افزایش قیمت گاز مایع، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در‌این‌باره اعلام کرده است: «ازآنجاکه برای توزیع گاز مایع بسیاری از اصناف پروانه ندارند و برای مردمی که نیاز جزئی به این گاز دارند سازوکاری اندیشیده نشده، پیشنهاد دونرخی کردن این گاز ارائه شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین سرپرست شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اهواز نیز با تایید سهمیه‌بندی گاز مایع مدعی شده به سبب ارزان‌بودن قیمت مصوب، مسئله قاچاق آن افزایش‌ یافته است که دولت برای مدیریت مصرف و ممانعت از قاچاق ضمن حفظ قیمت مصوب برای افراد دارای سهمیه، به آزادسازی قیمت گاز مایع اقدام کرده که این موضوع دلیل اصلی گرانی آن تا محدوده ۴۰۰ هزار تومان است.

اصغر چاغروندی گفته است متقاضیان باید در «سامانه سدف» ثبت‌نام کنند تا پس از بررسی و تایید، مشمول سهمیه‌بندی شوند و در غیر این صورت باید از این محصول با قیمت آزاد که همان قیمت «فوب خلیج‌ فارس» است بهره ببرند.

کارشناسان مدعی‌اند شیوه اجرا و نحوه ثبت‌نام و احراز صلاحیت دریافت گاز مایع با قیمت مصوب سهمیه‌ای، ابهام‌هایی دارد که در عمل به شرایط کنونی در شهرهای مختلف ایران منجر شده و‌ شهروندان را در روزهای سرد سال با معضل مواجه کرده است.

در شرایطی که مقام‌های دولت مدعی‌اند مناطق بدون لوله‌کشی گاز شهری مشمول سهمیه‌اند و مشکلی برای تامین گاز مایع موردنیاز آن‌ها وجود ندارد، اما شهروندان در این شهرها نیز از کمبود گاز مایع خبر می‌دهند.

به‌طور مثال، رسانه‌های محلی شهرستان میناب اعلام کرده‌اند که شهروندان برای هر بار دریافت سیلندر گاز مایع ناچارند در صف‌های گاه سه تا چهارساعته بایستند که در برخی اوقات به دریافت گاز نیز ختم نمی‌شود.

رئیس شرکت «آنامیس گاز و میناب سیلندر» نیز با تایید کمبود گاز مایع گفته است حتی سهمیه تعیین‌شده نیز به دست شهروندان نمی‌رسد و در شرایطی که طبق سهمیه اعلامی باید به هر خانوار چهار سیلندر گاز داده شود، در شرایط کنونی حتی توزیع دو عدد سیلندر گاز نیز به‌سختی ممکن است.

اما در سیستان و بلوچستان شرایط سخت‌تر است. به گفته حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، «تصمیم ناگهانی در‌خصوص گران‌کردن گاز مایع بدون درنظرگرفتن زیرساخت‌های این استان انجام شده است.»

به گفته شهریاری، مذاکرات با استاندار و مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کشور «نتیجه لازم را در‌پی نداشته» است و در شرایطی که اعلام شده بود برای تامین سوخت لازم در ماه‌های سرد سال در کنار گاز مایع، نفت سفید نیز در اختیار شهروندان این استان قرار خواهد گرفت، سهمیه نفت بسیاری از شهروندان قطع شده است.

بحران ناتوانی دولت در تامین گاز مایع در شرایطی پدید آمده است که مالک شریعتی، نماینده مردم تهران  و عضو کمیسیون انرژی مجلس، ۲۳ آبان ماه، فاش کرد روزانه چهار هزار تن گاز مایع در کشور گم می‌شود.

به ادعای شریعتی، در شرایطی که تولید گاز مایع روزانه ۶۵۰۰ تن است، تنها ۲۵۰۰ تن آن در کشور توزیع می‌شود و مشخص نیست چهار هزار تن باقیمانده چه سرنوشتی دارد.

اجرای طرح آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی به نظر با گاز مایع کلید خورده است و پس از سکوتی چندروزه، حالا دولت مدعی است این افزایش ناگهانی قیمت و کاهش افراد مشمول سهمیه از ابتدای آذرماه رسمی شده است و تنها کسانی که پس از ثبت‌نام در سامانه معرفی‌شده تایید شوند، امکان دریافت گاز مایع با قیمت مصوب دولتی را دارند.

موضوعی که اجرای آن در سکوت خبری و بدون اعلام قبلی، شباهت زیادی به نحوه گران‌شدن بنزین در آبان ۱۳۹۸ دارد و این پیام را به جامعه می‌دهد که افزایش قیمت حامل‌های انرژی در کشور به‌رغم تکذیب مقامات دولتی، می‌تواند به همین شکل ناگهانی در کشور اجرایی شود.

بیشتر از اقتصاد