حمله پهپادی به مسکو و کی‌یف؛ دبیرکل ناتو می‌گوید پیروزی مسکو «تراژدی» خواهد بود

«کره شمالی بیش از هزار کانتینر تجهیزات نظامی و مهمات جنگی برای جنگ در اوکراین در اختیار روسیه گذاشته است»

پلیس و متخصصان نظامی اوکراین در حال جمع‌آوری قطعات پهپاد روسی در کی‌یف، ۲۵ نوامبر ۲۰۲۳ - Sergei SUPINSKY / AFP

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، دوشنبه، ۲۷ نوامبر (۶ آذر)، گفت که اگر ولادیمیر پوتین درجنگ اوکراین پیروز شود، برای اوکراینی‌ها «تراژدی» خواهد بود.

او همچنین هشدار داد که پیروزی مسکو حاوی این پیام خطرناک برای دیگر رهبران اقتدارگرا خواهد بود که اگر از نیروی نظامی استفاده و به کشور دیگری حمله کنند، به آنچه می‌خواهند، می‌رسند. بنابراین، در صورت پیروزی پوتین، همه آسیب‌پذیرتر خواهند بود و در نتیجه، حمایت از اوکراین به نفع ثبات و امنیت است.

دبیرکل ناتو گفت، «آنچه مشاهده می‌کنیم، تمایل روسیه به ادامه جنگ است و باید برای جنگ بلندمدت آماده باشیم»، و افزود: «بله، این بهایی دارد، اما بهای حمایت نکردن از اوکراین بسیار بیشتر از بهای حمایت از اوکراین است.»

دبیرکل ناتو همچنین گفت که اوکراین پس از جنگ با انجام اصلاحات، به عضویت ناتو درخواهد آمد، اما حتی در عین تداوم راهبردهای نزدیک‌تر کردن اوکراین و ناتو، همه متحدان هنوز توافق دارند که عضویت کامل آن در بحبوحه جنگ، ناممکن است.

اخیرا نگرانی‌ها در مورد کاهش حمایت عمومی از تامین بودجه نظامی برای اوکراین افزایش یافته است. همچنین، تغییرات سیاسی در اروپا، از رهبری جدید در شماری از کشورها خبر می‌دهد که به ادامه حمایت از اوکراین خوشبین نیستند.

دبیرکل ناتو با اشاره به نارضایتی جمهوریخواهان ایالات متحده از کمک نظامی به اوکراین، گفت کاملا اطمینان دارد که ایالات متحده می‌داند که اگر پوتین در اوکراین پیروز شود، برای ایالات متحده خطرناک است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از هفته‌ها تمرکز بر جنگ اسرائیل و حماس در غزه، به گزارش اسوشیتدپرس، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، به بروکسل سفر کرده است تا اوکراین و بالکان غربی و نقش ناتو را در مرکز توجه ائتلاف حمایت از اوکراین قرار دهد.

ائتلاف حمایت از اوکراین در برابر تهاجم روسیه، سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری، ۲۸ و ۲۹ نوامبر، راه‌های کاهش تنش‌ها بین کوزوو و صربستان، و نیز آماده‌سازی برای هفتاد و پنجمین سالگرد ناتو در سال آینده، را بررسی خواهد کرد.

به گزارش گاردین، این نشست دو روزه، نخستین نشست در سطح وزیران خارجه شورای ناتو-اوکراین خواهد بود که رهبران ائتلاف در آخرین اجلاس سران، برای بهبود همکاری و هماهنگی و کمک به آماده‌سازی کی‌یف برای عضویت نهایی در ناتو ایجاد کردند.

از سوی دیگر، نماینده آمریکا در سازمان ملل می‌گوید که کره شمالی بیش از هزار کانتینر تجهیزات نظامی و مهمات جنگی برای جنگ در اوکراین در اختیار روسیه گذاشته است.

جنگ روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد و آخر هفته گذشته، دو طرف پایتخت‌های یکدیگر را با ده‌ها پهپاد هدف گرفتند.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی به نقل از مقام‌های اوکراین، روسیه مدعی شد که اوکراین شنبه‌شب گذشته با ده‌ها پهپاد به مسکو حمله کرده است.  چند ساعت پیش از آن، روسیه کی‌یف‌ را در معرض شدیدترین حمله پهپادی از زمان آغاز جنگ تاکنون، قرار داده بود.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که پدافتند هوایی روسیه دست‌کم ۲۴ پهپاد را بر فراز منطقه مسکو و چهار استان دیگر در جنوب و غرب روسیه سرنگون کرده است. مقام‌های اوکراین در مورد این حمله‌ها اظهارنظر نکرده‌اند.

این حمله‌ها یک روز پس از آن صورت گرفت که روسیه با بیش از ۶۰ پهپاد شاهد ساخت ایران، کی‌یف را هدف قرار داد.

از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه، دوشنبه، ۲۷ نوامبر، در مجمعی بین‌المللی گفت که مدل جهانی‌سازی کشورهای غربی، سودمندی‌اش را از دست داده است. او گفت: «بدیهی است که مدل جهانی‌سازی که عمدتا در دولت‌های غربی طراحی شده است و تبعا به نفع خودشان، سودمندی خود را از دست داده و در بحران عمیقی فرو رفته است.»

طوفان شدید در روسیه و اوکراین

طوفان شدید در اوکراین، روسیه و کریمه تحت اشغال روسیه، دوشنبه نیز ادامه یافت و سه کشته بر‌ جا گذاشت و باعث هرج‌و‌مرج در جاده‌ها و قطع گسترده برق شد.

به گزارش رویترز و به نقل از خبرگزاری دولتی تاس در روسیه، یک نفر در شهر تفریحی سوچی، یک نفر در شبه‌جزیره اشغالی کریمه و نفر سوم در یک کشتی در تنگه کرچ که کریمه را از سرزمین اصلی روسیه جدا می‌کند، کشته شده‌اند.

طوفان از جمعه در دریای سیاه آغاز شد و ویدیوهای منتشرشده نشان می‌دهد که امواج بلندی ساحل شهر سوچی را درهم‌ می‌کوبد و خودروها را با خود می‌برد. در شهر یوپاتوریا در کریمه نیز خیابان‌ها را آب گرفته است.

فرمانداران کریمه و سواستوپل وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده‌اند.

وزارت انرژی روسیه گفته است که صبح دوشنبه و در اثر طوفان، حدود ۱.۹ میلیون نفر در مناطق جنوبی روسیه، داغستان، کراسنودار و روستوف، و نیز کریمه و مناطقی از اوکراین که روسیه یکجانبه آن‌ها را ضمیمه خود کرده است، برق قطع شده است.

از سوی دیگر، طوفان‌های برفی شدید در سراسر اوکراین نیز ادامه دارد و بندر جنوبی اودسا شاهد بدترین هوای زمستانی با بارش ۱.۵ متر برف بوده است.

بیشتر از جهان