دو برزیلی بازداشت‌شده، ارتباط با حزب‌الله را رد کردند

موساد در بیانیه‌ای گفته است که حمله به مواضع یهودی و اسرائیلی در برزیل را حزب‌الله برنامه‌ریزی و جمهوری اسلامی تامین مالی کرده بود 

فروش لباس‌هایی با نشان حزب‌الله و ارتش ویژه لبنان در سائوپائولوی برزیل- MAURICIO LIMA / AFP)

خبرگزاری فرانسه از بازداشت دو نفر در برزیل به اتهام برنامه‌ریزی حمله‌های تروریستی در آن کشور خبر داد و گفت که سایت خبری جی‌۱ برزیل تصاویری از آن دو را منتشر کرده و گفته است که ظاهرا آنها قصد داشتند به نمایندگی از حزب‌الله لبنان دست به این حمله بزنند. 

این دو متهم اما هرگونه اتهام در این مورد را رد کرده‌اند. 

مظنونان که هر دو شهروند برزیل و حدودا ۳۰ ساله‌اند، روز جمعه از طریق کنفرانس ویدیویی با یک قاضی گفت‌وگو کردند. پلیس آنان را در اوایل هفته جاری بازداشت کرد.

پلیس گفت که هدف از عملیات روز چهارشنبه برای بازداشت مظنونان در نقاط مختلف برزیل، ایجاد اختلال در «تدارک حمله‌های تروریستی و تامین شواهدی مبنی بر استخدام احتمالی برزیلی‌ها در انجام عملیات افراطی در کشور» بود.

موساد، سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل، در بیانیه‌ای اعلام کرد که با سازمان‌های امنیتی برزیل و نهادهای بین‌المللی برای «خنثی کردن یک حمله تروریستی در برزیل» همکاری کرده است، حمله‌ای که به گفته آن‌ها، «سازمان تروریستی حزب‌الله برنامه‌ریزی و جمهوری اسلامی ایران هدایت‌ و آن را تامین مالی کرده بود». 

در این بیانیه آمده است که این طرح «اهداف اسرائیلی و یهودی در برزیل» را هدف قرار می‌داد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حزب‌الله، سازمانی شیعه و مسلح و از جمله گروه‌های نیابتی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در لبنان است که از گروه حماس در نوار غزه که با حمله هفتم اکتبر علیه اسرائیل آغازگر جنگ جاری میان دو طرف در نوار غزه شد، حمایت می‌کند. 

خبرگزاری فرانسه نوشت که یکی از مظنونان برزیلی که ساکن استان سانتا کاترینای آن کشور است، به قاضی گفت اینکه او را عضو حماس یا حزب‌الله بدانند «بی‌معنی»‌ است. 

مظنون دوم، ساکن برازیلیا که در بازگشت از لبنان در فرودگاه سائوپائولو دستگیر شد، نیز هرگونه ارتباط با گروه‌های شبه‌نظامی را رد کرد. این در حالی است که پیش‌تر خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که این فرد اعتراف کرده که یکی از رهبران حزب‌الله لبنان انجام این عملیات را به او پیشنهاد داده است.

به گزارش رویترز، پلیس فدرال در برازیلیا می‌گوید این فرد شهادت داد که در ماه آوریل سال جاری در سفری به لبنان، از طریق یک فرد واسطه که شماره تلفن کشور پاراگوئه را داشت، با «یکی از رهبران حزب‌الله» که «مسئول استخدام افراد قاتل و آدم‌ربا بوده» و هویت او فاش نشده، دیدار داشته است.

چند مقام برزیلی از بیانیه موساد درباره این عملیات ابراز نارضایتی کرده و گفته‌اند که دستگاه امنیتی اسرائیل می‌خواهد به دلایل تبلیغات سیاسی، در نتیجه‌گیری تحقیقات پیشدستی کند.

در حمله شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر، ۱۲۰۰ اسرائیلی کشته و حدود ۲۴۰ نفر از طرف حماس به گروگان گرفته شده‌اند. در حمله‌های تلافی‌جویانه اسرائیل به مواضع حماس در نوار غزه، چنان که مقام‌های غزه که از طرف حماس اداره می‌شود، گفته‌اند تاکنون حدود ۱۱ هزار نفر کشته شده‌اند. 

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهوری برزیل، «حمله‌های تروریستی حماس» را محکوم و در عین حال، از کشته شدن غیرنظامیان در جریان حمله‌های اسرائیل ابراز تاسف کرده است. 

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که حزب‌الله از بخش‌هایی از برزیل، آرژانتین و پاراگوئه - منطقه‌ای که محل سکونت جمعیت بزرگی از مهاجران لبنانی است- برای گردآوری سرمایه و پولشویی استفاده می‌کند. همچنین گفته شده است که حزب‌الله به گروه‌های تبهکار محلی نیز سلاح فروخته است. 

دادستان‌های آرژانتین - که مانند برزیل جمعیت قابل توجه یهودی بزرگی دارد - حزب‌الله را عامل بمب‌گذاری در مرکز یهودیان در سال ۱۹۹۴ می‌دانند. در آن حمله ۸۵ نفر کشته شدند.