مخالفت نتانیاهو با آتش‌بس موقت؛ اسرائیل در مرز شمالی با لبنان آماده‌باش کامل اعلام کرد

اسرائیل: اگر حزب‌الله وارد جنگ شود، هزینه سنگینی خواهد داد

بیست‌و‌هشتمین روز جنگ اسرائیل و حماس با اعلام مواضع حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و دیدار دوباره آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با مقام‌های اسرائیلی در تل آویو همراه شد. هم‌زمان حملات ارتش اسرائیل در نوار غزه ادامه یافت و شهر غزه نیز همچنان در محاصره ارتش اسرائيل است. نتانیاهو پس از دیدار با بلینکن اعلام کرد که اسرائیل با طرح آتش‌بس کوتاه‌مدت بشردوستانه در غزه مخالف است و ابتدا باید گروگان‌ها آزاد شوند.

به‌گفته حسن نصرالله، «تصمیم و اجرای عملیات هفتم اکتبر حماس، «کاملا فلسطینی» بود و سران حماس آن را از همه مخفی کرده بودند.

دبیرکل حزب‌الله، حمله حماس به اسرائیل را «کاملا شرعی، انسانی و اخلاقی» خواند و گفت: «جمهوری اسلامی، از ابتدا تاکنون علنا از تمام جنبش‌های مقاومت در فلسطین و منطقه حمایت می‌کند، اما هیچ‌گاه هیچ‌چیز از فرمانده‌ها نخواسته و هیچ توصیه‌ای هم نکرده است. تصمیم گیرندگان این نبرد خود فلسطینی‌ها بودند.»

نتانیاهو در نخستین واکنش به سخنرانی روز جمعه حسن نصرالله بار دیگر تهدید کرد که اگر حزب‌الله وارد جنگ شود، هزینه سنگینی خواهد داد. 

نخست‌وزیر اسرائيل همچنین پس از دیدار و گفت‌وگو با بلینکن در تل‌آویو گفت دولت او تا قبل از آزادی گروگان‌های حماس حاضر نیست با طرح توقف عملیات نظامی در نوار غزه، با اهداف انسان‌دوستانه، موافقت کند.

در این میان، خانواده‌‌های ۱۱ تن از قربانیان حملات مرگبار هفتم اکتبر حماس به اسرائيل، یک شکایت جمعی را در دیوان کیفری بین‌‌المللی لاهه ثبت کردند. در این شکایت جمعی، عوامل حمله هفتم اکتبر حماس به «جنایت علیه بشریت» متهم شده‌اند.

بیشتر از جهان