امیرعبداللهیان در قطر: جریان‌های مقاومت در برابر اسرائیل ساکت نخواهند ماند

وزیر امور خارجه ایران در پیامی تهدیدآمیز هشدار داد که باید از آخرین فرصت‌های سیاسی برای توقف جنگ استفاده کنیم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران‌ــ AFP

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، صبح سه‌شنبه نهم آبان برای دومین بار در دو هفته اخیر وارد قطر شد.

به گزارش رسانه‌های داخل ایران، امیرعبداللهیان در این سفر با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، دیدار کرد و درباره «پیامدهای غیرقابل‌پیش‌بینی جنایات جنگی صهیونیست‌ها» هشدار داد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی وضعیت انسانی در نوار غزه را اسفناک خواند و افزود: «به‌تدریج افزایش عکس‌العمل‌ها و تشدید و توسعه دامنه درگیری‌ها در منطقه را شاهدیم و طبیعی است که گروه‌ها و جریان‌های مقاومت ساکت نخواهند ماند.»

او در سخنانی تهدیدآمیز هشدار داد: «لازم است از آخرین فرصت‌های سیاسی برای توقف جنگ استفاده کنیم. چنانچه اوضاع از کنترل خارج شود، هیچ طرفی از پیامدهای آن در امان نخواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیر قطر نیز در این دیدار تاکید کرد که کشورش به تلاش‌ برای پایان بخشیدن به حملات جاری اسرائیل علیه غزه و پایان دادن به جنگ ادامه خواهد داد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان این سفر یک روزه به دوحه با نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر هم دیدار و رایزنی کرد. گفته می‌شود امیرعبداللهیان احتمالا بعد از قطر راهی ترکیه خواهد شد تا با سران این کشور هم در مورد تحولات منطقه تبادل نظر کند.

این دیدارها و گفت‌وگوها در شرایطی‌ انجام می‌شوند که آکسیوس روز یکشنبه ۲۳ مهر به نقل از دو منبع دیپلماتیک اعلام کرد جمهوری اسلامی برای اسرائیل پیامی فرستاده و تاکید کرده است که خواهان تشدید درگیری‌ها در جنگ میان حماس و اسرائیل نیست، اما در صورت ادامه عملیات اسرائیل در غزه، مجبور به مداخله خواهد بود.

بر اساس این گزارش، اگر ایران مستقیم یا غیرمستقیم درگیر این جنگ شود، نبرد میان حماس و اسرائیل به یک جنگ منطقه‌ای تبدیل خواهد شد؛ زیرا این اتفاق درگیر شدن گروه‌های شبه‌نظامی تحت‌حمایت ایران در سوریه و ورود حزب‌الله لبنان به این جنگ را به دنبال خواهد داشت.

امیرعبداللهیان که پیش‌تر با حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، دیدار کرده بود، در یک نشست خبری با خبرنگاران در بیروت به اسرائیل هشدار داد تا دیر نشده جنایت‌های جنگی‌اش را متوقف کند زیرا «ممکن است تا چند ساعت دیگر دیر شود.» او در آن زمان گفت از سناریوهایی که حزب‌الله در دست دارد، مطلع است و هر قدمی که جبهه مقاومت بردارد، «زلزله‌ای بزرگ» برای اسرائیل ایجاد می‌کند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در اجلاس فوق‌العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در عربستان سعودی نیز در دیدار با حسین طه ابراهیم، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، درخواست کرد کشورهای اسلامی که با اسرائیل روابط دیپلماتیک دارند، روابطشان را قطع و سفیر اسرائیل را از کشورشان اخراج کنند. او همچنین پیشنهاد تحریم نفتی اسرائیل از سوی کشورهای اسلامی را مطرح کرد که به نتیجه نرسید.