اسرائیل: اول عملیات زمینی و نابودی حماس بعد برنامه‌ریزی برای آینده غزه

به گفته وزیر امور راهبردی اسرائیل، هنوز زود است که به سرنوشت غزه پس از حماس فکر کنیم

ران درمر، وزیر امور راهبردی اسرائیل‌ــ ALEX WONGGETTY /Getty Images via AFP

بیش از سه هفته پس از شروع حمله هوایی گسترده اسرائیل به شمال غزه، تانک‌ها و پیاده‌نظام این کشور نیز از چند روز پیش وارد غزه شده‌ و پیشروی‌هایی داشته‌اند. ران درمر، وزیر امور راهبردی اسرائیل، می‌گوید این کشور با دشمن بسیار سختی مواجه است و باید به هدفش یعنی «نابودی حماس و پایان دادن به حاکمیت حماس بر غزه» برسد.

درمر در مصاحبه به رادیو عمومی ملی (ان‌پی‌آر) آمریکا، هدف حمله هوایی و زمینی گسترده به غزه را اطمینان یافتن از این موضوع اعلام کرد که «نوار غزه تهدیدی برای اسرائیل نباشد... و دیگر تکرار وقوع حملاتی مانند هفتم اکتبر را شاهد نباشیم».

با اینکه به گفته وزارت بهداشت فلسطین، دست‌کم هشت هزار غیرنظامی در حملات اسرائیل به نوار غزه کشته شده‌اند، وزیر امور راهبردی اسرائیل اشتراک نظر ایالات متحده و اسرائیل در دور نگه داشتن غیرنظامیان از آسیب حملات نظامی را یادآور شد و گفت: «اسرائيل تمایل دارد برای این منظور هر اقدامی انجام دهد.»

او با اشاره به پیشروی نیروی زمینی ارتش اسرائیل در شمال غزه گفت: «نزدیک به ۹۰ درصد غیرنظامیان مناطقی را که جنگ در آن جریان دارد، ترک کرده‌اند.» از این‌ رو، هم‌زمان با پیشروی ارتش اسرائیل در مناطق شمالی غزه غیرنظامیان بیشتری ناگزیر به ترک خانه و زندگی خود شده‌اند و راه جنوب غزه را در پیش گرفته‌اند.

به گفته وزیر امور راهبردی اسرائیل، غیرنظامیان در جنوب می‌توانند خود را از خطر دور کنند و از کمک‌های بشردوستانه بهره‌مند شوند.

با گذشت نزدیک به سه هفته از صدور فرمان بنیامین نتانیاهو مبنی بر تخلیه اجباری غیرنظامیان از شمال غزه به سمت جنوب، وزیر امور راهبردی اسرائیل می‌گوید تنها بخشی از جنوب غزه امن است، نه کل منطقه. او در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره اینکه چرا اسرائیل به مناطق جنوبی غزه که امن اعلام شدند، حمله می‌کند، تاکید کرد: «ما نگفتیم کل جنوب غزه منطقه امن است. تنها بخش‌ خاصی از جنوب غزه در امتداد خط ساحلی امن است و در آنجا یک پناهگاه امن قرار دارد و کمک‌های بشردوستانه توزیع می‌شود.»

ران درمر در ادامه با تاکید بر اینکه اسرائیل تمام تلاشش را در دور نگه داشتن غیرنظامیان دشمن از خطر جنگ به کار می‌بندد، افزود: «فکر نمی‌کنم هیچ کشوری در تاریخ جهان چنین کاری انجام داده باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور راهبردی اسرائیل با اشاره به ادعاهای پیشین مبنی بر «استفاده حماس از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی»، گفت: «ما [اسرائيل و آمریکا] دو کشور دموکراتیک‌ایم که به زندگی انسان اهمیت می‌دهیم و با دشمنی می‌جنگیم که اصلا به زندگی انسان اهمیت نمی‌دهد. به همین دلیل است که ما باید هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا غزه را یک بار برای همیشه از دست حماس آزاد کنیم».

در ادامه این مصاحبه، مجری برنامه با اشاره به یک سند سیاسی‌ اخیرا فاش‌شده که در آن به «انتقال کامل فلسطینیان غزه به مصر» پرداخته شده است، در مورد آینده غزه در نبود حکومت حماس پرسید. وزیر امور راهبردی اسرائیل پاسخ داد: «کمی زود است که به این موضوع فکر کنیم.» او سرنوشت اداره غزه پس از حماس را به پیروزی اسرائیل و شکست حماس گره زد و گفت: «ما برای گفت‌وگو مشتاق‌ایم اما هنوز زمان آن نرسیده است.»

ران درمر افزود: «یک چیز برای همه روشن است و آن اینکه تا زمانی که ما حماس را از صحنه حذف نکنیم، هرگز به راه‌حل بهتری در آینده نخواهیم رسید. کلید پیشروی ما و یافتن راه‌حلی برای همه مشکلات غزه قبل از هرچیز در شکست سیاسی و نظامی حماس است.»

وزیر امور راهبردی اسرائیل معتقد است که حذف گروه حماس «برای همه، اسرائیل، فلسطینی‌ها و منطقه» خوب خواهد بود. او تاکید کرد: «ما دشمن بسیار سختی داریم اما باید به هدفمان برسیم. از بین بردن توانایی نظامی حماس و پایان دادن به حاکمیت آن بر غزه اساسا برای آزادی است. من فکر می‌کنم ایالات متحده هم همین هدف را دنبال می‌کند. آن‌ها، ما، تمایل داریم هر کاری می‌توانیم انجام دهیم تا غیرنظامیان را از آسیب دور نگه داریم.»

بیشتر از جهان