بنیامین نتانیاهو: حکومت ایران تامین‌کننده مالی حماس است

وزیر دفاع اسرائيل: عملیات زمینی در غزه ادامه خواهد داشت ‌

جنگ اسرائیل و حماس در حالی وارد  بیست‌وسومین روز خود شد که عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه ادامه دارد و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفته است که با تکمیل یک مرحله از عملیات، جنگ وارد مرحله جدید شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز عصر شنبه به وقت اسرائیل در یک نشست خبری گفت که جنگ در غزه سخت و طولانی است و از زمین و دریا و هوا ادامه خواهد یافت. او گفت که شروع عملیات زمینی ارتش اسرائیل در نوار غزه «مرحله دوم» این جنگ است.

در آغاز چهارمین هفته جنگ اسرائیل و گروه تندرو و مسلح حماس در نوار غزه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد بار دیگر خواستار آتش‌بس انساندوستانه و فوری در نوار غزه شده است. عصر جمعه نیز کشورهای عضو سازمان ملل متحد به برقراری آتش‌بس در غزه رای داده بودند.

تنش‌های نظامی در حالی کماکان ادامه دارد که اسرائیل روز شنبه در یک اقدام دیپلماتیک اعلام کرد که نمایندگان دیپلماتیکش را از ترکیه فرامی‌خواند. وزیر خارجه اسرائیل گفت که قصد دارد مناسبات کشورش با ترکیه را با نمایندگان ارشد مورد بازبینی قرار دهد. کمی قبل از این تصمیم وزیر خارجه اسرائیل، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در تجمع بزرگی حامیان فلسطینی‌ها در استانبول شرکت کرد و گفت که حماس یک سازمان تروریستی نیست و اسرائیل را «اشغالگر» توصیف کرد. 

رسانه‌ها می‌گویند که روز شنبه راکت‌پرانی حماس به شهرهایی در اسرائیل ادامه یافت. پیشتر گفته شده بود که ارتباط با نوار غزه به دنبال قطع اینترنت ممکن نیست. 

پیش‌تر مقام‌های نظامی اسرائیل اعلام کرده بودند که ارتش این کشور به‌زودی یک عملیات ویژه زمینی با هدف نابود کردن شبکه تونل‌ها و مسیرهای زیرزمینی حماس در غزه شروع می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صبح جمعه به‌وقت نیویورک، مجمع عمومی سازمان ملل متحد یک نشست اضطرای دیگر برگزار کرد و نمایندگان برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی، مصر و قطر دیدگاه‌های خود را با نمایندگان دیگر کشورها در میان گذاشتند.

نماینده عربستان سعودی در نشست اضطراری مجمع عمومی بار دیگر سیاست ریاض درقبال جنگ اسرائیل با نیروهای حماس را تکرار کرد و گفت هدف قرار دادن غیرنظامیان محکوم است و عربستان سعودی با آوارگی و خروج اجباری غیرنظامیان و ساکنان غزه مخالف است.

در این میان، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز شامگاه جمعه در پیامی در رسانه اجتماعی اکس، تنها راه «صلح و امنیت پایدار» در منطقه را تشکیل دو کشور مستقل اعلام کرد و نوشت پس از این بحران فعلی، لازم است که تلاش‌های جمعی با محوریت پیشبرد یک «راه‌حل سیاسی پایدار» تقویت شود.

جنگی که حالا وارد چهارمین هفته شده است، از بامداد شنبه، هفتم اکتبر (۱۵ مهر) با حمله غافلگیرکننده گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی گروه فلسطینی حماس، به اسرائیل آغاز شد. نیروهای حماس در حمله به اسرائیل دست‌کم ۱۴۰۰ نفر را کشته و ۲۲۹ نفر را گروگان گرفته‌اند. بنابر اعلام وزارت بهداشت غزه تاکنون بیش‌از ۷هزار فلسطینی نیز در حملات اسرائیل کشته شده‌اند. 

بیشتر از جهان