ریچارد بنت: افغانستان با طوفان نقض حقوق بشر مواجه است

گزارش تازه شورای حقوق بشر سازمان ملل وخامت وضعیت حقوق بشر در افغانستان را نشان می‌دهد

ریچارد بنت می‌گوید طوفان نقض حقوق بشری در افغانستان مستلزم رسیدگی فوری است‌-FABRICE COFFRINI/AFP

ریچارد بنت، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل متحد در افغانستان، روز سه‌شنبه در گزارشی تازه از وضعیت حقوق بشر در این کشور اعلام کرد که افغانستان با ترکیبی از چالش‌ها از جمله وخیم‌تر شدن وضعیت حقوق بشر به دلیل سیاست‌ها و اقدام‌های سرکوبگرانه طالبان، فرهنگ معافیت از مجازات و نیز بحران انسانی و اقتصادی مداوم و نیز زلزله‌های مرگبار اخیر مواجه است.

بنت سه‌شنبه ۲ آبان در در شبکه اجتماعی اکس نوشت که این گزارش وضعیت در حال وخیم‌تر شدن ارزش‌های حقوق بشری در افغانستان را ترسیم می‌کند.

در این گزارش آمده است که به منظور جلوگیری از رنج بیشتر مردم و مهار بی‌ثباتی احتمالی در افغانستان و منطقه باید در قبال اخراج و بازگشت‌ اجباری و گسترده مهاجران از دو کشور ایران و پاکستان، اقدام فوری انجام گیرد.

بنت می‌افزاید: «نگاهی اجمالی به حقوق بشر بسیاری از افغان‌ها به‌ویژه زنان و دختران و نیز گروه‌های دیگر از جمله مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، اقلیت‌های قومی و زبانی، دگرباشان جنسی، افراد مبتلا به معلولیت و مقام‌های دولت سابق به‌خصوص نظامیان پیشین دولت تصویری به‌شدت تیره‌وتار را نمایان می‌کند.»

او گفت: «علی‌رغم وعده‌های طالبان، فرهنگ معافیت از مجازات بابت شکنجه و رفتار غیرانسانی در بازداشتگاه‌ها و همچنین نقض گسترده حقوق انسانی مقام‌های دولت سابق و نظامیان پیشین به‌شدت وجود دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل متحد در افغانستان وضعیت مردمی را که از زلزله‌های اخیر آسیب دیده‌اند، اندوه‌بار توصیف کرد و از جامعه جهانی خواست کمک‌های بیشتری برای نیازمندان به این منطقه بفرستند. او اضافه کرد که بهتر است میان ارسال کمک‌های بشردوستانه و مسائل حقوق بشری تفکیک صورت بگیرد و روزنه کمک‌های بشردوستانه به دلیل نقض حقوق بشر در این کشور بسته نشود.

گزارشگر حقوق بشر همچنین از ادامه بازداشت افرادی که از حق بدیهی خود برای اعتراض مسالمت‌آمیز و آزادی بیان استفاده می‌کنند خبر داد و یادآور شد که مدافعان حقوق بشر در افغانستان همچنان در معرض بازداشت قرار دارند. 

بنت در مورد تحصیل دختران پس از کلاس ششم در افغانستان هم گزارشی ارائه داد و گفت که طالبان بارها تاکید کرده‌اند این وضعیت موقتی است؛ بنابراین باید برای بازگشت دختران به مدارس کار بیشتر صورت بگیرد.

او موضوع کیفیت آموزش را هم مطرح و خاطرنشان کرد که سیاست طالبان مبنی بر محدود کردن آموزش به مدارس دینی و افزایش آموزش دینی در مدارس نه‌تنها کودکان را از طیف وسیعی از مهارت‌ها و علوم محروم می‌کند، که بیکاری و فقر به همراه می‌آورد. در کنار آن، این نوع آموزش‌ها می‌تواند پایه و اساس باورهای افراط گرایانه شود و خطر تروریسم داخلی و بی‌ثباتی منطقه‌ای و جهانی را افزایش دهد.

بنت در ادامه، نگرانی مردم افغانستان از تلاش برخی کشورها برای عادی‌سازی روابط با طالبان را به مجمع عمومی آژانس حقوق بشر انتقال داد و گفت: «گروه‌های مختلفی از افغان‌ها از اینکه جامعه بین‌المللی به سمت عادی‌سازی وضعیت [با طالبان] حرکت می‌کند و نگرانی‌های حقوق بشری آن‌ها به نفع منافع ژئوپلیتیکی بزرگ‌تر کنار گذاشته شده است، ابراز نگرانی کرده‌اند. من امیدوارم کشورهای عضو با ایستادگی قاطعانه برای تامین حقوق بشر و ماندن کنار زنان و دختران افغان اشتباهشان را در این خصوص جبران کنند.»

گزارش تازه آژانس حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد افغانستان در حالی منتشر می‌شود که برخی کشورهای جهان در پی عادی سازی روابط با طالبان‌اند. این گزارش می‌گوید که طالبان با توجه به تغییر رفتار برخی از کشورها، با فراغت بیشتر به نقض گسترده حقوق بشر ادامه می‌دهند. طالبان حتی در روند کمک و رسیدگی به بازماندگان زلزله‌های ویرانگر هرات هم اختلال ایجاد کرده و مرتکب نقض حقوق بشر به‌خصوص حقوق زنان و دختران شده‌اند.

بیشتر از جهان