ثبت حدود ۲۶هزار مورد ازدواج کودکان ایرانی در یک سال گذشته

روزنامه هم‌میهن از ثبت ازدواج ۱۵ پسر کودک و نوجوان و ۲۵ هزار و ۹۰۰ کودک دختر در سال ‏‏۱۴۰۱ گزارش داد

روزنامه هم‌میهن در گزارشی اعلام کرد که در سال ۱۴۰۱، ۷۷۹ مورد طلاق برای دختران زیر ۱۵‌سال ثبت ‌شده است- ایسنا

روزنامه هم‌میهن با استناد به گزارش‌های مرکز آمار ایران اعلام کرد که در یک سال گذشته، در حدود ۲۶ هزار مورد ازدواج کودکان در ایران ثبت شده است. در این گزارش، که با موضوع اوضاع اجتماعی و فرهنگی جمع‌آوری شده، اعلام شده است که ۱۵ پسر کودک و نوجوان و ۲۵ هزار و ۹۰۰ دختر زیر ۱۵ سال در سال گذشته ازدواج کردند. در این میان، حدود هزار و ۳۹۲ نوزاد از مادران جوان‌تر از ۱۵ سال به دنیا آمد و شش نوزاد پدرانی جوان‌تر از ۱۵ سال داشتند.

روزنامه هم‌میهن با انتشار این گزارش اعلام کرد که در سال ۱۴۰۱، ۷۷۹ مورد طلاق دختران زیر ۱۵‌سال ثبت ‌شده است. بر اساس این گزارش و با استناد به آمارها، تولدهای ثبت‌شده از مادران بین ۱۵ تا ۱۹ساله در یک‌ سال اخیر حدود ۶۴ هزار و ۶۳۲ مورد بوده است و ۳ هزار و ۲۸۲ تولد مربوط به پدرانی بین ۱۵ تا ۱۹ سال بوده است.

در این مدت، ۲۳ هزار و ۱۳۸ مورد ازدواج پسران بین ۱۵ تا ۱۹سال ثبت‌ شده است، در حالی که در مدت مشابه سال قبل از آن، یعنی در سال ۱۴۰۰، این رقم ۲۳ هزار و ۶۱۸ مورد بود. ازدواج دختران بین ۱۵ تا ۱۹ساله از ۱۵۶ هزار مورد در سال ۱۴۰۰ به ۱۳۸ هزار مورد در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، ایندیپندنت فارسی در گزارشی به موضوع کودک‌همسری در ایران پرداخته بود و ضمن اشاره به تداوم این وضع در استان لرستان، اعلام کرده بود که در شهر کوهدشت، بسیاری از دختران در ۱۵ سالگی قربانی «کودک‌همسری» می‌شوند.

از سوی دیگر، در سال ۱۴۰۱، ۷۷۹ مورد طلاق دختران زیر ۱۵‌سال و ۷۱ مورد طلاق دختران بین ۱۵ تا ۱۹ ثبت شده است. بر اساس اطلاعات این گزارش، سال ۱۴۰۱ هیچ طلاقی برای پسران زیر ۱۵‌ سال ثبت نشده است، اما تعداد طلاق‌های ثبت‌شده برای پسران بین ۱۵ تا ۱۹ ساله در سال ۱۴۰۱، نسبت به سال ۱۴۰۰ بیشتر شده است. در سال ۱۴۰۰، در این گروه سنی ۸۸۴ مورد طلاق ثبت ‌شده است، در حالی‌ که در سال ۱۴۰۰، طلاق ثبت‌شده برای پسران بین ۱۵ تا ۱۹سال ۷۹۲ مورد بوده است. در سال گذشته، به‌طور کلی بیش از ۷۱ هزار معاینه مربوط به همسرآزاری ثبت‌ شد که از این تعداد، بیشترین معاینه‌ها مرتبط با آزار دیدن زنان بود.

پیش از این نیز آمارهای مربوط به بهار تا پاییز ۱۴۰۱ منتشر شده بود که حاکی از ازدواج بیش از ۲۰ هزار دختر زیر ۱۵ سال بود.